Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Regler kanske behvs?

Standard Regler kanske behvs?

Hej igen.
    Jag vart visst riktigt aktiv p forumet idag.

Detta inlgg r egentligen en fortsttning p trden om LFV och smff/rcff.

Efter att ha sett AM's inlgg om att LFV kan tnkas anta regler i samma stil som i Danmark har jag tnkt igenom saken(och kollat upp lite fakta).

Nr jag brjade flyga fr snart 30 r sen var hastighet och vikt inga strre problem. Motorerna och utrustningen var helt enkelt fr dlig(med dagens mtt) och tung fr att det skulle bli ngot problem med fr stor hastighet osv.

Danmark har regler fr modellflyget som reglerar hur och var man fr utfra detta. Nu r det ett tag sedan jag lste reglerna, s jag kan inte hnvisa till fakta i det fallet, men jag har lite synpunkter p andemeningen med dessa regler.

I Sverige flyger vi i stort sett obehindrat med vra leksaker(i alla fall upp till nu). Jag skrev i den andra trden att jag vill fortstta gra det. Men, nr jag har tnkt efter lite s ser jag att det jag vill kunna utfra mer eller mindre fritt kanske inte r lmpligt fr alla sorters modellflyg.

De frgor jag stller mig r:

r det rimligt att jag, med tillrckligt stor plnbok, kan bestlla ett jetplan, med 10-20 kg vikt, topphastighet av 305/kmh, och framfra detta utan ngon som helst utbildning, krav p utrustning(kvalitet/kvalitetskontrollerad). Likaledes helt utan utbildning i de tekniska delar som mste anses av vikt fr att bygga/handa ett flygplan i denna kaliber.
    Ett flygplan som frdas i 305km/h tar sig ca 5 mil p 10 minuter. Jag har ingen aning om hur mycket brnsle ett snt plan kan ha, men jag tror att brnsle fr 10 minuter borde man kunna f med sig.

Om vi nu antar att ngot gr snder strax efter start, s att piloten tappar kontrollen, och planet fortstter sin frd mot undergngen s r nedslagsplatsen upp till(beroende p trimmning) 5 mil bort.

Det finns mycket f platser i Sverige dr du befinner dig 5 mil bort frn t.ex en 90 km/h vg. Katastrofen blir ett faktum om ett jetplan brakar in i vindrutan p en bil som frdas i 90 km/h + planets fart av 300km/h.

Nu kan ni andas ut Jag vet att detta inte har hnt, men det KAN hnda. Vi kan med skerhet sga att tekniska fel har ftt modelljetplan att strta i Sverige(och i vriga vrlden).

Samma scen kan utspela sig med en "vanlig" motor i ett stort modellplan. En Cub som vger 20 kg slr troligtvis ihjl ngon om den skulle strta p en person.

Vad vill jag ha sagt med detta?
    Absolut inte att dylika farkoster skall frbjudas, utan bara en tanke p att vissa regler kanske inte r av ondo.
    Kanske borde vi som modellflygare se till det faktum att tekniken har gtt frammt, och infra ngot slags kontrollsystem som reflekterar detta.

Som jag skrev ovan;
    r det rimligt att utan utbildning/kunskap/licens framfra;
    jetplan i 300km/h
    Stora lngsammare plan med stor vikt?

Borde det inte vara rimligt att modellflygfrbunden tittade ver detta och sjlva stter en mellangrns fr "modellflyg" och "strre modellflyg".

Det kan inte vara helt orimligt att den som t.ex vill flyga modellflygplan som vger mer n X kg kan gra detta, men frst efter erlagd licens.
    Samma sak med den som vill flyga ett flygplan fortare n X km/h. Det gr bra efter erlagd licens.

Vad gller vra "normala" modellflygplan s tycker jag att dagens system fungerar alldeles utmrkt. Dom kan visserligen ocks vara farliga, men OM olyckan r framme s r chansen fr att det skall sluta vl fr omgivningen bra mycket strre med 40' trainern n med jeten.

Detta borde vara ett mne fr diskussion bland oss som utvar denna hobby, speciellt med tanke p att med dagens teknik handlar det inte bara om oss, utan i allra hgsta grad 3'de person(5 mil bort).

Jag skulle uppskatta om fortsatt diskussion kunde fras p ett sakligt och frnuftigt stt.

mvh

Fortfarande adjonym

Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    3 503
    Jobb
    Engagerad pensionr
    Klubb
    Ripa MFK

Standard

Om inte OM hade funnits.

Har man otur kan man dda lika enkelt med en 0.25 Trainer som med en 100.000 kr Jet. Om man stter grnser fr sm, mellan- och stora modeller - Hur skulle frbunden kunna kontrollera att reglerna efterlevs?

Vi har ett mrkertal p kanske uppemot 10 000 modellflygare som inte r oganiserade i vare sig klubbar eller frbund - de flyger INTE p modellflygflt. Nej, regler och frbud fungerar inte tror jag.

Jag tycker fortfarande inte att myndigheten ska reglera modellflyget. Jag r ocks tveksam till att myndigheten skulle kunna genomfra det praktiskt. Det finns flera argument som talar mot det:
    - Det r ingen kommersiell verksamhet. Det finns inga pengar fr myndigheten att hmta inom modellflyget.
    - Hur skulle myndigheten vara bemannad fr att kunna kontrollera att reglerna efterlevs?
    - Vad skulle det kosta den enskilde modellflygaren? Tillsammans med en frbundsavgift, klubbavgift och slutligen frskringskostnad - och s nr man nd inte alla "svartflygarna".
    - Modellflyget r i nulget inget problem fr LFS. Det r dumt att infra regler fr ngot som egentligen fungerar bra.

Frbunden ska dremot formulera rimliga skerhetskrav och tips fr landets utvare. P frbundsplan kan man genomfra skerhetskurser och ta fram adekvata utbildningar i olika steg. Exempelvis Modellflygare Steg 1, Steg 2 och Steg 3. Frn ltta elkrror till avancerade Jets. Fortfarande mste nyckelordet vara enkelhet och sunt frnuft. Blir det fr komplicerat struntar ju folk i det i alla fall. Det mste knnas angelget och nyttigt - till en rimlig kostnad.

Det bsta r en sjlvreglering och ett skerhetsarbete p klubbniv. D skrddarsys skerheten att fungera individuellt p bsta stt i varje klubb. Vi i frbunden ska tillhandahlla enkla, frnuftiga och fungerande verktyg (typ undervisningsmaterial, kurser och information). Detta strker klubbarnas gemenskap och identitet. RCFF jobbar p detta sttet.

Sist - men inte minst - vi utvar vr hobby fr Njet, Gemenskapen och Rekreationens skull. Gr det inte svrare n det r. Keep it Simple!

Det finns alltid mycket strre kraft i det sunda frnuftet n i ngra regler som snabbt blir omoderna och obsoleta.

Mvh
    Ove

Standard

Det finns regler i EU som vi jetflygare mste flja bla att vid frlust av signal skall det finnas failsafe p motorn som stnger av den. I danmark har man en regel om flygplan ver 7kg och jet skall godknnas av en tillsyningsman vilket nog skulle funka ven i Sverige, min krra r kollad av en av deras tillsyningsmen.
    Proud member of Jet-Skne
    Varfr anvnda orginal nr det finns kopior

Flyger
    Falcon 120 Jet-Spec 7,5kg
    Md 82 2st turbiner 7kg

P byggbordet
    Kangaroo
    Dc10 jet
    AMD Hawk jet

Radio
    Graupner Mc24 med Assan 2,4GH - Corona 2,4GH

Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    3 503
    Jobb
    Engagerad pensionr
    Klubb
    Ripa MFK

Standard

Som jag sa - Sunt frnuft!

Mvh
    Ove

Standard

Hller med dej Ove. De tillsyningmen jag syftar p finns ute i klubbarna.
    Nu tror jag att jet r i sin linda och de flesta som flyger jet r medvetna om att det kan g fort och att krrorna vger en del. Att dom sen betyder en strre investering gr att man sker information och kunskap via andra jetflygare fr att flyga s skert som mjligt.
    Proud member of Jet-Skne
    Varfr anvnda orginal nr det finns kopior

Flyger
    Falcon 120 Jet-Spec 7,5kg
    Md 82 2st turbiner 7kg

P byggbordet
    Kangaroo
    Dc10 jet
    AMD Hawk jet

Radio
    Graupner Mc24 med Assan 2,4GH - Corona 2,4GH

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlgg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

r det inte med som s att den som flyger jet (antar jag ) har ett antal r med model flyg bakom sig och r rtt vl infrstdd med eventuella risker .?? det r ju iaf inget man kutar ivg kper som frsta modell heller ...
    rc certen som en del pratar om finns dom fortfarande ?? minns att det pratades om dessa nr jag brjade fluga i slutet av 80 talet ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Patrick Johnsson
    Det finns regler i EU som vi jetflygare mste flja bla att vid frlust av signal skall det finnas failsafe p motorn som stnger av den. I danmark har man en regel om flygplan ver 7kg och jet skall godknnas av en tillsyningsman vilket nog skulle funka ven i Sverige, min krra r kollad av en av deras tillsyningsmen.
    Det hr blir nog mest en diskussion om jets antar jag. Systemet som tydligen finns i danmark med en tillsyningsman verkar ju bra. Det borde vara genomfrbart i Sverige med.

Det Ove nmner om 100.000 kronors jetkrror stmmer till viss del tycker jag. Nu nrmar sig priserna ju dock 10-20tk fr de billiga modellerna, och drigenom borde antalet utvare ka ocks, kanske till och med exponentiellt till priset. Vem vet, om 5 r kanske du kan kpa en jet-krra fr 5-10tk. D borde antalet utvare ka explosionsartat, ven bland sna som kper en jet-krra "enbart fr att det r hftigt", utan tillrcklig erfarenhet.

"Om inte om hade funnits"

Jag kan erknna att ett olyckscenario kanske inte var det bsta sttet att utrycka sig p. Vad jag ville ha fram, och det borde dom flesta hlla med om, r att det r en VLDIG skillnad p en 300km/h jet och en 60km/h trainer.
    Kraven idag p att f flyga jet r, inga. Vem som helst kan g in i en butik, handla grejorna, hem och starta och kra. Ngon kan tro att man r kapabel att hantera utrustningen fr att man har "krt en massa annat", och inte frst skillnaden i fart.
    ven om inte utrustningen fallerar s r ju risken stor att man "tappar" modellen, helt enkelt fr att man inte hinner med.

Ett licensystem skulle fungera. Det gr det fr allt annat som krver licens. Du kan inte kpa ett vapen, varken nytt eller begagnat utan licens.(Vi gr inte in p svartmarknaden). Du fr inte kra bil utan krkort. Du fr inte flyga fullskala utan licens.
    Jag tror inte problemet r att "det inte skulle fungera", utan hur vi stller oss till att ta tag i ett problem som troligtvis kommer att uppst nr denna extrema teknik blir tillrckligt billig fr "gemene man".

[citat am]Hur skulle frbunden kunna kontrollera att reglerna efterlevs? [citat slut]

Om det finns lagar och regler s r det inte frbundens sak att kontrollera dessa. Det r myndigheternas ansvar som med vilka andra lager som helst.

Det skulle dock vara din skyldighet som sljare att kontrollera att licens finns om du sljer ett dyligt ekipage.

Anledningen till att jag startade denna diskussion r att jag tror att det kommer lagar/styrningar inom detta omrde oavsett om vi vill det eller inte. Som jag nmnde ovan, jet blir billigare och billigare, och fler kommer att kra dessa. Oavsett "eget ansvar" blir det ofrnkommligen fler olyckor ju fler anvndare det finns.

Mitt egenintresse av detta r enbart att jag vill fortstta kunna puttra runt med trainern, utan licens. Blir det i framtiden revison angende modellflyg pga fr snabba/tunga/farliga flygplan r risken stor att tgrderna blir mycket mer lngtgende n om man tar tag i det frn frbundshllet frn brjan, dvs innan saker gr fr lngt.

Att inget har hnt(personskador eller skador p hus/hem/egendom) n r ju inget argument fr att inte se ver saker fr att frhindra framtida sdana.

Till sist.
    Bra svar och saklig debatt hittills. Det uppskattas

Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlgg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslvs Flygklubb

Standard

Lser denna trden efterssom det redan finns en dr samma sak diskuteras.

http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5932&highlight=
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande mnen

1. Regler fr annonsering
    Av administrator i forum Kpes
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2010-10-22, 11:17
  2. Regler fr annonsering
    Av administrator i forum Sljes
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2010-10-22, 11:14
  3. Regler fr RC-elflyg?