Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Första helikoptern

  1. #21

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Det var det här paketet: http://www.rc-expert.com/product-package.php?pid=681 , när jag beställde runt nyår hade de ett erbjudande, över 200 dollar fraktfritt, om det inte gäller längre är det 45 dollar fraktkostnad. Laddaren var inget att ha, annars verkar allt OK. Om du skulle beställa glöm inte att notera att det skall vara 35 mhz och mode 2.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Oki, tack för tipset, blir nog ingen beställning på ett tag dock, ligger inte så bra till i ekonomin just nu efter beställningen av min giles som behöver motor också efter allt.

    Synd bara att de inte kunde lägga till lite för ett futaba gyro 401 istället.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det har sagts många gånger men förtjänar nog att upprepas - att börja med heli är aldrig billigt. Inköpskostnaden är en del men reservdelarna brukar snabbt dra iväg till rätt avsevärda kostnader. Så se till att ni har en hyfsat tilltagen budget innan ni börjar med heli - och det är bara sagt i all välmening. Det är mycket tråkigare att börja med en tajt budget för att sen finna att man inte har råd med allt som tillkommer i reservdelar och "bling".
    Hälsningar
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Kommer nog inte kunna börja med heli förrän jag är 30 och fått en stabbil ekonomi innan jag kan börja med heli isåfall!

    Jag får köpa en sändare, vänta nån månad och sedan gyro, och sedan kanske en heli efter ett tag osv. med tanke på att jag är 14 och lever på barnbidrag. Det blir helt enkelt en tajt budget hur jag än vrider och vänder på det.

    Hur mycket kraschade ni i början? Är det så svårt att lära sig heli trotts simulator? Och sist men inte minnst, är det så kul att det är värt att börja för de pengarna?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  5. #25
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Jag började när jag var 16-17 nått. Började med en Zoom 400 och inköpspriset låg väl på runt 3-4000kr eftersom jag redan hade en sändare.
    Om jag lägger ihop allt som jag lagt ut i form av reservdelar, nytt gyro etc så landar jag på ungefär 10tusen. Sista gången det small valde jag att köpa en trex istället, eftersom den var avsevärt mycket bättre redan i standardutförande.

    Jag hade ungefär 150-200 timmar simulator i ryggen så flygningen var inget större problem (flög 8or baklänges på premiärturen 8) ) men det som satte käppar i hjulet var min ringa kunskap om hur en heli fungerar och hur den ska ställas in. Det är inte helt självklart alla gånger.
    Att felsöka en helikopter kan vara hopplöst om man inte vet hur den ska fungera och vad som påverkar vad.

    Sammanfattningsvis så är en simulator ett måste, lika mycket som en vettig helikopter. Tyvärr blir summan av det där inte alltför sällan mer 10 000. Alternativet är att du ser dig om efter något beganat. En komplett trex bör du kunna hitta för runt 2-4000 även om den inte varit en meter under jorden.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Har man börjat prova på helikopter så blir man lätt biten av det och vill inte gärna sluta, men det är riktigt, det kostar.

  7. #27

    Standard hm

    stig k.

    intressant paket på t-rex du hitta. är det några aludelar i rotorn m.m?
    åkte du inte på tull?

    förlåt att jag lånar tråden.

  8. #28

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Priset jag angav var inkl. moms, det är ingen tull. Den här T-rexen är en standardmodell men detaljerna ser väldigt förtroendeingivande ut. Det är kolfiberblad och heading hold gyro med. Det grundläggande var tydligen inlagt i radion redan men jag har inte kunnat prova ordentligt ute än, det blåser och regnar som f-n här i Skåne.

  9. #29

    Standard

    Hej!

    Helikopterflygning är svårare än man tror!
    Man kan redan bli avskräckt vid Lamanivå!
    Både i reserdelar och flygsvårigheter.
    (okej de tycker inte ni med 10 000kr methanolare men)
    Desutom behöver du inte en hel dag och ett stort fält med vindstilla och bränslekladd, bränslekostnad, dyr radio.



    Testa Laman det var ju bara en månadspeng, om du vill gå vidare så ta experternas råd. Istället för att du ångrar dej med en 10000kr heli i handen.

    /Matte

  10. #30
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    eller titta efter något begagnat till att börja med !

    det där med att köpa en stor dyr kärra med en gång för att den är bättre vet jag personligen inte om jag håller med om det är ungefär som å kliva rakt in på 40-50% skala kärror direkt på flygplan för att en stor kärra är lättare att flyga ....en jämförelse om än i stor överkant ... men det dyker som sagt upp med jämna mellanrum begagnade helisar även här så håll koll det kan löna sig
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #31
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    jämförelsen med flygplan tycker jag är helt irrelevant då helisar kräver betydligt mer kunskap om mekaniken. För flygplan gäller ju ofta "allt med tillräckligt stor motor flyger". Det man måste förstå är att precisionen i små helisar alltid är sämre än i större. Punkt. Detta får konsekvenser som man kanske inte är beredd på när man bara kännt på ett rotorblad en eller två gånger.
    En felinställd heli lyfter inte ens.
    Är du osäker skulle jag rekommendera en simulator först och främst, det är den billigaste investeringen och då kan du träna obegränsat och dessutom känna på flygplan.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  12. #32


    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    10
    Jobb
    Byggnadssmed
    Klubb
    RFK Gripen

    Standard

    Hej Cribba!

    Det är jag som är polarn Ekis skrev om. Jag vill gärna dela med mig om de erfarenheter jag hittills skaffat mig om heliflygning. Jag köpte innan jul en Honey Bee fp. Första försöket med att få upp den i luften var ingen hit. Jag har flugit modellflygplan sen 1978 och det känner jag att jag behärskar men detta var nåt helt annat. Efter samtal med Ekis började jag kontrollera Honey Been och konstatera att tyngdpunkten låg fel. Om man fäste batteripacketet enligt tillverkaren så blev helikoptern baktung. Jag flyttade således fram batteripacken då den kom att hamna mitt emellan främre lanställsbenen och då blev tyngdpunkten rätt. Efter ytterliggare flygförsök så lyckades jag hovra helikoptern och enligt min mening var den helt annorlunda att flyga nu. Jag har i stort sett flugit varje dag sen efter jul och tycker nu att det funkar helt ok, men det är min uppfattning. Jag tror faktiskt att det är en bra träning med den helikoptern. Reservdelarna blir man knappast ruinerad på. Ang tyngdpunkten på Honey Been så ska den ligga ungefär i rotoraxeln, gärna något framtung, det har visat sig funka bra för mig. det är faktiskt riktigt roligt när man känner att man kan behärska den lille rackarn. Jag har säkert varit i luften med Honey Been i minst 20 timmar. Man flyger i ca 10 min och laddar i 2 tim, sen kan man flyga igen. Och detta är med originalacken. MVH Kjell-Åke Jönsson

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 21:33
  2. Första hangförsöket
    Av sundqvistjohan i forum Segel och Hang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 00:33
  3. Min första FPV någonsin
    Av Vindfrisk i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 18:40
  4. Helikoptern i fullskala orsakade skador
    Av ansu2723 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 18:04
  5. Hurricane 200 är ny här, vad tror ni om den helikoptern?
    Av Johannes Rydberg i forum Helikopter
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •