Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Första helikoptern

  1. #1

    Standard Första helikoptern

    Hej, jag har precis bestämt mig för att införskaffa en E-SkyBelt CP RTF som första valet av helikoter. Tänkte se om det är ett bra val eller om jag bör se mig om efter något annat?

    Sen undrar jag vart jag kan hitta en rc simulator för helikopter samt priser på dessa, vill ju gärna lägga några timmar där innan jag sätter skapelsen i luften sen. =P

    Tacksam för svar.

    /Cribba

  2. #2

    Standard

    Phoenix heter en bra simulator. Kostar ca 1295kr hos hobbyhandlarna. Belten är kanske inte den bästa helikoptern att börja med. Visst är inköpspriset lågt, MEN, man får vad man betalar för. Räkna med att du måste noga kontrollera att allt sitter rätt monterat och i rätt vinklar. Vidare bör du kolla av att tyngdpunkten på helikoptern ligger en aning framför huvudrotoraxeln. Den helikoptern är gärna baktung och blir då besvärlig att flyga. Polaren som köpt en tycker den är väldigt "stirrig" då han jämför med en Honey Bee. Vill du veta mer så sök efter Belt på www.rcheli.se. Där finns mycket skrivet om denna helikopter.

  3. #3

    Standard

    Ok, där ser man..
    finns ju annars Honey Bee King 2 att starta med, vad tycker folk om den? Kan den anses vara lämplig som första heli'n?

  4. #4
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    "Alla" som börjat flyga helikopter och fortsatt med det skulle nog påstå att en Raptor 50, eller annat fabrikat i samma storlek, är det enda rätta.
    Sorry, men jag tycker inte att det är rätt väg att lära sig flyga med en heli som kostar 2000kr. Du kan lika gärna slänga upp en sten och försöka lära dig flyga.
    Inget illa menat, men du får ut så väldigt mycket mer om du inte köper skräp. Du kommer att ha nog med att lära dig själva flygningen, att då behöva justera och ibland rätta till, är inget du vill få på halsen.

    Den bistra sanningen är nog att du ska ha en coaxhelikopter (två rotorer, den ena ovanpå den andra) och stå ut med att det inte är en "riktig" helikopter, eller hosta upp 6000 - 10 000 på en vettig bränslekärra.
    Jag började med en elhelikopter (Zoom 400) och jag rekommenderar ingen att gå samma väg. Zoomen är så gott som identisk med de du nämner, skillnaden var att jag köpte min för typ 3 år sen. Det har hänt lite bland elhelikoptrar på 3 år...
    Jag håller med Ekis, fråga på rcheli.se eller sök, det är inte bara jag som sågar dem. Och vi gör inte det för att vara elaka.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    "Alla" som börjat flyga helikopter och fortsatt med det skulle nog påstå att en Raptor 50, eller annat fabrikat i samma storlek, är det enda rätta.
    Sorry, men jag tycker inte att det är rätt väg att lära sig flyga med en heli som kostar 2000kr. Du kan lika gärna slänga upp en sten och försöka lära dig flyga.
    Inget illa menat, men du får ut så väldigt mycket mer om du inte köper skräp. Du kommer att ha nog med att lära dig själva flygningen, att då behöva justera och ibland rätta till, är inget du vill få på halsen.

    Den bistra sanningen är nog att du ska ha en coaxhelikopter (två rotorer, den ena ovanpå den andra) och stå ut med att det inte är en "riktig" helikopter, eller hosta upp 6000 - 10 000 på en vettig bränslekärra.
    Jag började med en elhelikopter (Zoom 400) och jag rekommenderar ingen att gå samma väg. Zoomen är så gott som identisk med de du nämner, skillnaden var att jag köpte min för typ 3 år sen. Det har hänt lite bland elhelikoptrar på 3 år...
    Jag håller med Ekis, fråga på rcheli.se eller sök, det är inte bara jag som sågar dem. Och vi gör inte det för att vara elaka.
    Anledningen till att jag skriver hä till att börja med är ju för att jag vill fråga de som är mer erfarna, om tips. Så det är klart man tar till sig av den information som man får, då man själv inte är så insatt i detta, än.

    Den enda helikoptern jag har hemma nu är en sån där liten PiccoZ som jag och polarn har latjat runt med, men den var riktigt simpel att ha att göra med, så därför frågar jag runt här innan jag går till affären och köper nästa. Men ska kolla på en Raptor 50 eller liknande och se hur de känns. annars får det bli encoaxheli, tills man avancerar därifrån.

    Men rekommenderas man köpa bränsle eller el som första helikoptern sen?

    Helt klart kul att få svar så man får tips på hur man "bör" gå tillväga. =)

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    som sagt,vill du ha mycket hjälp och tips så ska du kolla på rcheli.se forumet.

    dom flesta brukar rekomendera en metanolare som första heli och då gärna en i 50 strl.
    bla pga att ackarna till el-helis är väldigt dyra och du får ganska många liter heli soppa för ett par ackar.

    nackdelen kan väl va den att du måste lära dig att hantera en metanolmotor.
    köra in den,justera den mm.
    och att metanolen kladdar ner helin...men å andra sidan så tycker iaf
    jag att halva charmen sitter i att man flyger något med en riktig motor
    som lever om och sprutar avgas

    min första "heli" va en coax,en robins 22 som ganska snart blev utbytt mot en metanol i 50 klassen och det har jag aldrig ångrat.
    hänger stabilt i luften och något man hela tiden utvecklas med.

    finns en väldigt bra artikel för nybörjaren inom heli,skriven av en kille på just rcheli.se forumet.

    http://www.lmfk.nu/article_read.php?id_article=32

    ägna den en minut så kanske du får lite uppslag sen.

    Mvh/ Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Den där sidan var ju inte så uppigande för mig som tänkt börja lite smått med heli till våren.

    10-20 tusen för en heli, och jag som inte har sändare med helimixning blir det 3000 till. Funkar inte raptorn med tt 50 motor?
    Måste man ha en os eller ys och även köpa till pipa?

    Bör väll ha simulator för en heli för 10000 så då blir det 1400 kronor till.

    Är det så att man får räkna med minst 15000 för att få bra grejor om man inte har lite sen förut? :cry:

    Vet nån vilka grejor som följer med i raptor 50 titan-satsen med motor? Rotorblad? ljuddämpare?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  8. #8
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    En tt motor funkar visst, men det är mer pulver i en OS. I ditt fall skulle jag ta tt-motorn.

    Här är vad jag skulle köpt i ditt fall:

    Raptor 50 med TT50 4300:-
    Gyro: Futaba gy401 2300:-
    Servo: Futaba 9252 3x950:- = 2850:-
    Servo: Futaba 3014 3x360:- = 1080:- Budgetalternativ, vet inte hur väl det skulle funka. En del har t.o.m testat 3003 (125kr/st)
    Kolfiberblad 600:- NHP, SAB eller liknande (kan diskuteras, men träblad är ingen höjdare...)
    Kablage och kabelstrumpor ~ 150-200:-
    Ack ~ 150:-

    Summa 10 400:- (8630:-)
    Kringsaker som starter och liknande har du kanske redan. Ett starterskaft (hex) kostar runt 300 spänn.

    Något du på sikt också bör skaffa är en governor, kostar ca 1200:-

    Sändarval låter jag experterna svara på, men jag har klarat mig bra på min Futaba FF7 och anser inte att man behöver en 9-kanalare för ytterligare 2-3000 för att kunna flyga.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  9. #9
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Vill du komma riktigt billigt undan och ändå få nånting som faktiskt funkar så kan en E-sky LAMA funka. Ja, den är billig och Ja, den är inte en "riktig" heli, MEN eftersom den är så lowtech så funkar den fårvånansvärt bra. Dessutom är den stabil och nästan självflygande. Skillnaden är att de andra elhelikoptrarna på sidan är förhållandevis avancerade men då kommer priset in och slår undan benen för kvaliteten.

    Du har alltså två val

    1) Köp en raptor direkt och lär dig flyga och fortsätt med samma heli länge.

    2) Köp en Lama och få lite smak på det. Dock, förr eller senare så kommer du ändå till 1) ovan. Laman kan dock vara kul att ha kvar som vardagsrumsflygning.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Okej, det lär väll lite bättre, blir nog en mx16 för 199 euro i så fall.

    Blir till att köpa lite i taget, är ganska ung så 1100 i månaden får jag spara lite.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    På den här sidan går ni visst in för att skrämma bort blivande helikopterflygare.

  12. #12
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Stig K, detta är inte för att skrämma bort folk. Jag har sett ett antal potentiella flygare bli bortskrämda av saker som inte fungerar. Att låta en nybörjare tro att en helikopter av tveksam kvalitet ska lära denne flyga är att göra någon en björntjänst. Som jag sa innan, Laman (finns även en R22 med samma mekanik) är en helt ok heli att göra sina första flygningar med, men den ger inte samma känsla som en heli med stjärtrotor och huvudrotor.

    Saken med helikoptrar generellt är att de är känsliga, både på injustering och underhåll. Dessutom får en helikopter utstå en hel del under inlärningsperioden. Been there, done that.

    Den bistra sanningen är ändå att en bränslehelikopter går loss på ungefär 10 000 nytt. Dessutom är det fler än jag som anser att det är den mest vettiga vägen in i heliflygandet. De som inte höll med när de skulle börja, håller ofta med i efterhand.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  13. #13
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag är nybörjare på heli med, jag har en zoom 400 och den är *skitsvår* att flyga. Små helisar är absolut inte för nybörjare. Dom kostar mer än prislappen på kartongen.... i reservdelar, tyvärr.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    hej!

    Vad för prylar är det som kan vara värt och skaffa i sverige eller utomlands rent ekonomiskt då?

    Gyro vet jag skall finnas billigare utomlands, är det så med servot också, en bra kombo med länk?

    Några servon utomlands som funkar bra? Gärna futaba.
    Länk?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  15. #15
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    www.helikraft.com är bra att ha med att göra.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Jag började själv nyligen i somras med helikopter. Hade övat på Reflex simulatorn i ett par år och flugit modellflyg före det. Så lite spak känsla hade jag nog. Skaffade mej en TT Mini Titan E325 el-helikopter. Visst en Raptor 50 är säker betydligt stabilare och så. Men pga brist på utrymme och inget vidare intresse att börja bråka med metanolmotorer i början när man lär sej flyga heli var inte så värst lockande, samt bränsle är rätt dyrt i längden, speciellt när jag kört metanolbilar förr och vet hur många liter de kan gå åt för en dags körning i grusgropen...Bara ladda ackarna och ut och flyga var betydligt enklare för mej som dessutom har lång väg till närmaste helikunnig :? . Fick hjälp i butiken med att ställa in den för första flygningen. Men sen dess har jag vari by my own...

    Iaf, så har de gått mycket bra och helikoptern flyger fint fint. Trots sin lilla storlek är den väldigt stabil.

    Den värsta kraschen jag gjort kostade mej 50€ (försök på en loop... :roll: ). Andra skador som skett har för det mesta endast kostat mej max. 10€. Inget farligt pris då alltså .

    Hela paketet kostade mej i runt samma prisklass som en Raptor 30 alltså runt 900-1000€. Men det har varit väl värt det! Och förresten så kostar de inget att ladda ackarna, utmärkt för mej då med dålig ekonomi

    Mvh. Tobbe

  17. #17
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Simulator är som sagt nästan ett krav.
    Jag började med en Zoom för länge sedan och visst går det att lära sig flyga på dom också, men det blir inte billigare.
    När dagen kommer då du tycker att el-helin känns för oprecis eller liten så står man där igen och ska ändå skaffa en 50 size.
    Alla väljer ju själv, men det har diskuterats otaliga gånger på rcheli.se.

    Ps.
    1€ = ~9SEK, dvs skillnaden mellan mini titan och en Raptor är liten i sammanhanget.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  18. #18

    Standard hm

    känns efter man läst denna tråd att alla helisar som har en rotor diameter under 700mm är värdelösa.


    hur är skillnaden på kvalite på en blingad esky belt cp och en t-rex? std. eller mini titan zoom m.m

    kanske är skilladera såpass små att det är nästan skit samma. när det gäller dom speciellt om belten är blingad.

    jag funderar själv på att köpa en arttech shark 450 RTF paket ca 4900kr denna helis är fullutrustad med kolfiber och enbart alu delar i rotor m.m.


    MEN är skillnaden på denna shark så mkt större än en blingad esky belt cp.

    det jag hörde från en som kört bägge sa att skillnaden var att sharken var snällare. berodde på att den hade större rotor diameter.

    men öndå skijer det när det gäller pengar en hel del.


    mvh Johannes

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Jag började med helikopter för ett halvår sedan med att köpa en Esky HB2CP och det erkänner jag var ett misstag, den var svår. Sen köpte jag en Lama V3 och kabel så jag kunde köra FMS-simulatorn, de är båda enkla men jag kunde ändå träna in de rätta spakrörelserna och reflexerna. Nästa maskin blev en Belt och naturligtvis har jag gått i backen och fått byta lite delar men nu klarar jag av den söndagsflygning jag var ute efter med en heli-storlek som passar mig. Jag har hela tiden handlat från Hongkong så det har inte blivit så dyrt. Idag fick jag hem en Trex 450S CDE med en Futaba 6EXH, det gick på 2900:- med moms.
    Kan jag som är 69 år klara av en maskin i den storleken så kan det väl inte vara så svårt för er yngre killar.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    2900 för en t-rex med sändare, var köpte du det nånstanns?

    Och vad var det för prylar du fick med från hongkong för de pengarna, hur mycket grejer hade du sen förut med accar och sånt?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 21:33
  2. Första hangförsöket
    Av sundqvistjohan i forum Segel och Hang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 00:33
  3. Min första FPV någonsin
    Av Vindfrisk i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 18:40
  4. Helikoptern i fullskala orsakade skador
    Av ansu2723 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 18:04
  5. Hurricane 200 är ny här, vad tror ni om den helikoptern?
    Av Johannes Rydberg i forum Helikopter
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •