Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Utrustning till funtana x50

  1. #1
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard Utrustning till funtana x50

    Hej, kanske ska hälsa först.
    Jag heter Andreas och är ny här på forumet.
    och nu har jag en fråga, jag har tänkt att införskaffa mej en funtana x50 från
    hangar9, och jag undrar om man kan köra me stadard servon i den, eller man ska skaffa lite starkare grejor. Jag är inte märkes bunden på någe vis så ni får gärna komma me lite förslag på märken, modeller osv.

    tack på förhand.

    /Ejnarsson

  2. #2

    Standard

    futaba 3003, saito 82 så får du en riktigt rolig raket, eller en YS-63 för extrema prestanda

    Vad gäller servon nått i 4kg klassen sen sätter plånboken måttet,
    motor 72-82 4t eller 40-46 2t.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard

    Hej
    man får tacka för svaret, jag tänkte sätta i en os50 jag har ligger och skräpar, jag tror de blir ganska bra.

  4. #4

    Standard

    Håller med DrHanke, tycker du ska gå på Saito.82 eller YS.63.

    OS .50'an kommer nog funka bra med, men fyrtakt är fyrtakt och har trevlig trottlerespons och svingar stor prop med bottendrag.


    Jag är kanske jävig då jag precis handlat en Saito.82 till en Somethin' Extra, men jag tror det är en perfekt lösning så jag vill gärna pusha för den

  5. #5
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard

    ja skulle jätte gärna sätta i en satio eller ys, men 50:a har jag ligger, och plonboken är inte så jätte fet just nu.

    Men om någon utav er har en billig morot ligger och och skräpar så kanske de kan vara aktuellt .

  6. #6

    Standard

    Äsch kör på .50'an det kommer att bli bra. Saito82 eller YS63 är ett önskeval, men absolut inte ett alternativ om du har en Fin OS.50 liggande och inga planer att köpa mer motorer.

    Förlåt mitt ohyffs: Välkommen till forumet förstås!

  7. #7

    Standard

    Tillägg: jag har haft en Webra.50 i en extra med 135cm wingspann. Flög den med APC 12x4 propp och den hovrade.

  8. #8

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan,

    Om det är en OS 50 SX så är det en perfekt motor till din X-50. Skulle det vara en av de gamla OS 50 FSR så funkar det bra det med.

    Jag kör oftast med OS 50 Hyper som är en Heli version av OS 50 SX.
    Med 50 hyper och en APC 12 x 4 samt en dämpare i från Tower hobbies som har lite större volym får jag ut samma statiska dragkraft på toppvarv som en vanlig OS 91 surpass II fyrtakt. Detta med 15% nitro i soppan.

    Det är värt att nämna att OS 50 väger mindre (490g) än en OS 91(650g), plus vikt skillnad i propeller och motor fäste. Dock är en Saito 72-82 eller YS 63 lättare. Men det är en allmänn missuppfattning att fyrtaktare är det enda riktiga valet i dessa 40-50 funfly /3D maskiner. En 50-55 2 taktare ger mycket bra prestanda speciellt med tanke på låg vikt och enkelhet.

    Standard servon duger bra om du inte har några stora krav på precision och extremt stora utslag. Vill du ha båda tidigare nämnda så rekommenderar jag JR/Spectrum 821 som säljs av bland annat www.mft.nu för 175sek stycket vid köp av 4 pack.

    Mvh,
    Nyroth

  9. #9
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard

    Japp de är en os50fx jag her tänkt mej i kärran. Får tacka alla för mycket givande tips, de verkar vara många som vet vad dom talar om på
    de här forumet. De tycker vi som inte är lika erfarna om.

    Tackarrrrrr och hade gött

  10. #10

    Standard

    Men det är en allmänn missuppfattning att fyrtaktare är det enda riktiga valet i dessa 40-50 funfly /3D maskiner. En 50-55 2 taktare ger mycket bra prestanda speciellt med tanke på låg vikt och enkelhet.
    Yes sir, men du har WEEEEEEE istället för BRAAAPP och du har inte samma trottelrespons.
    Jag tycker mig ha hyffsad koll på motorer och tvåtaktarna tar mer tid på sig att varva upp vispen än fyrpluttarna. Just trottelrespons och power på en gång är fint när man kör 3D. Att motorerna har samma toppeffekt är sant, men i sammanhanget mindre intressant.



    ps. Det är en 50sx du har? 50fx finns inte. Bara så vi är 'on the same page'??






    .

  11. #11
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard

    ja jo, ja skrev fel. Har även motorer som heter fx, så de vart vell lite fel.

    Förlåt. ops:

  12. #12
    Ejnarssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    grovsmed + rep på Oden-bmti
    Klubb
    Pålsboda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ejnarsson
    ja jo, ja skrev fel. Har även motorer som heter fx, så de vart vell lite fel.

    Förlåt. ops:
    HAHA Ja djävlar va fel de kan bli, dom heter ju FP, vete fan vart jag fick fx ifrån.

    Hade gött

Liknande ämnen

  1. Vad för utrustning till en Octocopter?
    Av Kenneth E i forum Octo
    Svar: 127
    Senaste inlägg: 2015-12-12, 19:22
  2. Fixa till en Turnigy 9x med lite utrustning...
    Av bil sebbe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 07:58
  3. Tips på kärra till följande utrustning?
    Av oscar i forum Metanolmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 00:23
  4. Instruktioner till Funtana PRO
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 15:05
  5. Funtana 160 DD till Bink?
    Av tonic i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 05:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •