Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Då har man bilvit båtägare

  1. #1
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard Då har man bilvit båtägare

    Ja då har man bilvit båtägare oxå då...
    Här är båten ja köpte av en arbetskompis





    Motorn är en K&B 7.5 som ägaren innan har haft lite svår å få å gå, den går bra på land säger han men ner han har lagt ner den i sjön å kommit runt 20 meter så dör motorn
    Är de nån som har nåra förslag på va de kan va för fel ??

    Är de nån som vet va båten heter eller är de ett hemma bygge ? han som hade den innan visste inte.

    De ja hade tänkt å göra me båten nu är väl å plocka ner motorn å göra rent å kolla så allt ser ut å va i bra skick...
    Å sen hade ja tänkt slänga på en ny lack å fixa till alla skönhetsfel på båten

    Mvh Andre´

  2. #2

    Standard

    opsmed risk att göra bort mig) Begriper inte så mkt om metanolmotorer, men kanske den kyler FÖR mkt när den hamnar i vattnet. en liten klämma på kylslangen kan man kanske prova.

  3. #3
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    De kanske stämmer ska testa till sommaren men först ska den målas
    Så nu blir de å köpa ett airbrush kit men ja vet inte riktigt va ja ska ha så har ni nåra förslag så mottages de gärna
    Ja har aldrig hållt på me airbrush men med vanlig billackning så de ska bli kul å testa...
    Ja har tittat på detta kit
    http://www.daveart.com/airshop/produ...000&undermeny=
    Kan de va nått å ha ??

    MvH Andre´

  4. #4
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    781
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hej "Stuff"

    Jag har själv två st KB sjuhalvor och är helt nöjd med dem. Problemet som du beskriver upplevde jag också med det berodde på att klunken i tanken var placerad i framkant. När båten accelererade så trycktes soppan bakåt i tanken och motorn gick torr och stannade efter ett par sekunder.

    Dessutom är det lite annorlunda tillvägagångssätt när man ställer in en båtmotor. Den är ju inte belastad när den går på landbacken. Det är först när den kommer i vattnet som belastningen uppstår. Är den fel inställd då så stannar den. Därför får man göra justeringarna efter hand ocg prova sig fram efter varje körning.
    Men när du har nått så långt så kommer motorn att ge dig många härliga stunder.
    Hälsar Kay krut

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 721
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stuff
    Så nu blir de å köpa ett airbrush kit men ja vet inte riktigt va ja ska ha så har ni nåra förslag så mottages de gärna...
    MvH Andre´
    Tyckte spontant det lät dyrt som f-n !!
    Har du en "vanlig" kompressor ute i garaget ?? Då duger nog en sånhär:
    http://www.clasohlson.se/Product/Cat...251503#30-3224

    Se denna tråd: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6172
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 180
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    visst att den billiga sprutan från classe fungerar. Men den spelar inte riktigt i samma liga som de "dyrare"
    Jag började med en sådan och kör numera en aztec spruta.
    Den från classe fungerar bra tyckte jag. men min aztec ger jämnare flöde å "stråle" speciellt när jag lägger smala linjer.

    Men så länge du mest använder dig av mallar/maskering å inte frihansmålning så spelar det ingen större roll.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Ja ska byta ut tanken på den för den gammla är full i recin kladd
    De har varit 2 tankar på den lika som på en heli ska ja forsätta ha så sen eller ska ja köra me bara 1 tank ?

    De me inställning, kan man inte låta nån hålla i båten i vattnet ?
    Tänkte för då kan man ju justera när den är i vattnet



    Japp ja har en vanlig kompressor men den står på ett annat ställe å sen vill ja ha de tystare när man ska måla å de vorde skönt me allt airbrush utrustning på samma ställe
    Men är de fel å köpa en riktigt spruta på engång eller sliter man ut sprutorna me tiden `?


    MvH Andre´

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 180
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ett tips för att ställa in båten är att nr:1 kör med ett bra nytt stift, OSA3 eller enya 3 fungerar enligt mig själv alldeles utmärkt till alla 2-takt motorer. (vet inte hur det är om man ska ha ut 100% efekt men för en normal människa fungerar det)

    nr:2 se till att motorn går bra på tomgång och när du gasar fullt på land så skall motorn gå välldigt rikgt, ryka mycket och inte varva allt för mycket, men den ska inte stanna.

    Sedan är det bara å stoppa ner den i vattnet å testa fullgaskörningar. vrida in nålen undan för undan.

    Min erfarenhet av båtmotorer är att om de får lagomt med soppa på land så får dom för lite i vattnet.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Nytt stift sitter i nu och de är ett OS A3
    Okej låter som riktigt bra hjälp för å få fart på motorn
    Nått annat man ska tänka på när de gäller metanol båtar ?

    MvH Andre´

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Vart själv sugen på att börja med airbrush och blev rådd att köpa en sån här av en väldigt erfaren: http://www.mattonbutiken.se/2/EVOLUT...RUSH_EVOLUTION

    Dock ingen jag testat själv ännu.[/b]
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #11
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Det blir nog en DeVilbiss DAGR för mig tänkte ta hem från Usa för de ä så stor skillnad i pris på airbrush å färgerna

    Här är en länk till sprutan
    http://www.bearair.com/prodinfo.asp?number=100484

    Å så tänkte ja ta hem ett kit me färg
    Här är en länk till färgen
    http://www.bearair.com/prodinfo.asp?number=160243

    MvH Andre´

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 356
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Herj!
    Akta dig för Createx färgerna! Sämre färg får man leta efter! De kläggar igen sputan direkt! Ivve Hallberg (känd bil och MC lackerare i stockholm) prövade Createx för några år sedan och kastade till slut alla färger då de kläggade igen prutan nästan omedelbart.
    Nej köp istället akrylfärg hos Minicars eller Söders R/C hobby (Faskolor) eller hos Wentzels hobby och Hobbybokhandeln på Pipersgatan (Modelcolor).

  13. #13
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Å fan är de så
    Ja som bara har läst bra saker om Createx av proffslackare å av amatörer
    Men då ska ja kolla va dom har mer för färgkit...
    De ä de här som är så bra me forum för då får man veta lite av dom som kan å inte bara reklam av dom som är sponsrade eller så
    Men va tror ni om sprutan ??

    MvH Andre´

  14. #14
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Nu är spruta beställd iallafall å det vart en Iwata HI-Line - C Airbrush (HP-CH)


    MvH Andre´

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •