Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ett litet bantningstips!

  1. #1
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard Ett litet bantningstips!

    Har nu allvarligt börjat funder på denna diet, som alla vet så
    fungerar ju allt i teorin, håll tillgodo

    Pizza, öl och glassdieten

    Som vi alla känner till är 1 kalori måttet på den energi det går åt att värma 1 gram vatten 1 grad celsius. Översatt till verkligheten betyder detta att om du äter en väldigt kall efterrätt (vilka ofta mestadels består av vatten), kommer denna naturliga process — som höjer den konsumerade efterrätten — att formligen suga kalorierna ur den enda existerande källan: ditt eget kroppsfett!

    Ett exempel: En efterrätt serverad och uppäten vid cirka 0 grader kommer efter en kort stund att ha värmts till 37 grader, vilket är normal kroppstemperatur. Varje gram av efterrätten har då alltså förbrukat cirka 37 kalorier. Om efterrätten väger 170 gram, vilket får anses vara ganska normalt, kommer man — enligt termodynamiken — att förbruka 6290 kalorier (1 kalori/gram/grad x 37 grader x 170 gram) från kroppsfettet för att den uppätna efterrätten ska få samma temperatur som kroppen.

    Om efterrätten innehåller 1300 latenta kalorier, är alltså den totala kaloriförlusten ca 5000 kalorier.

    Ju kallare efterrätten du äter är, desto snabbare kommer du att gå ner i vikt, om det är ditt mål.

    Denna process fungerar utmärkt även vid intagande av väldigt kall öl i frostat glas. 1 centiliter öl innehåller cirka 0,6 latenta kalorier, men förbrukar 27 kalorier vid uppvärmningen (om serveringstemperaturen är 10 grader). Det ger en kaloriförlust på ca 38,5 kalorier per cl. Man behöver inte vara matematikprofessor för att räkna ut att varje 33 cl flaska öl förbrukar cirka 12700 kalorier (330 cl x 38,5 kalorier per cl).

    Frysta efterrätter, till exempel glass, är ännu effektivare eftersom de kräver 83 kalorier per gram för att smälta (med andra ord höjas till 0 grader) och ytterligare 37 kalorier per gram för att nå kroppstemperatur. Här kan vi börja prata om verkligen intressanta resultat.

    Dessvärre, för de som äter pizza som en ursäkt att dricka öl, ger pizzan (laddad med latenta kalorier och dessutom serverad varm) motsatt effekt. Men, tack och lov — som den uppmärksamme läsaren redan förstått — kan detta lösas genom att dricka massor med öl till pizzan och sedan avsluta måltiden med mängder av glass.

    Vi skulle alla bli smala om vi helhjärtat gick in på en diet bestående av pizza, öl och glass!

    Smaklig spis!
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  2. #2

    Standard

    PDT_Armataz_02_28 mer kall ÖL i kylen alltså!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard



    /Lasse

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Det får bättre effekt om du kombinerar dieten med att gå naken.
    Värmeutstrålningen blir då maximal.
    Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

  5. #5

    Standard

    Lägger numer min choklad i kylen och äter direkt när jag tar ut den därifrån.
    /Håkan

  6. #6
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Haha, ska börja direkt... vad va numret till pizzerian nu da???

  7. #7
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Då vet jag varför jag är smal... jag gillar glass och kan äta det i stora mängder. Jag kanske ska börja tina glassen så den blir 37grader när jag äter den så kanske man får rätt vikt. somliga har inte problem med övervikt :?

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

Liknande ämnen

  1. Ett litet, litet antenn tips
    Av Matsa i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 09:06
  2. litet plan
    Av Rc flygplan i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 19:32
  3. Litet men rc-styrt
    Av Plange13 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 06:34
  4. Litet hemmabygge.
    Av colsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •