Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: RCFF-meeting tillåter alla att delta

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard RCFF-meeting tillåter alla att delta

    SMFF kan inte försäkra klubbar som har evenemang med medlemmar från andra fristående organisationer inom modellflyget
    Ett citat hämtat från det andra förbundet i landet.

    RCFF-medlemmar - både enskilda och klubbar - kan lugnt arrangera meetings och flygdagar och känna sig trygga vid att både deltagare och åskådare är täckta av den gemensamma olycksfallsförsäkringen.

    Det innebär att det är självklart att ALLA modellflygare - oavsett förbundstillhörighet - både kan flyga och vara åskådare på arrangemangen.

    Nästa uttalande kommer från det andra förbundets styrelse:
    "Vi tillåter inte att SMFF-klubbar har medlemmar tillhörande RCFF. RCFF får starta egna klubbar".
    Ganska märkliga ord med tanke på att varje förening är sin egen "juridiska person" och ENDAST har sina egna stadgar att följa. Med vilken rätt kan det andra förbundets styrelse upphöja sig till "ägare" av medlemmar och klubbar? Nej, det andra förbundet kan möjligtvis hota med uteslutning ur det förbundet - ingenting annat. Det är ju egentligen lika tokigt som om jag skulle gå in till mina grannar och beodra deras barn att äta upp sin mat...

    Medlemmars förtroende kan man inte tvinga fram - det är något man gör sig förtjänt av genom handling.

    I RCFF:s värld är det varje fri människas självklara rättighet att själv få avgöra OM de vill tillhöra ett förbund och i så fall vilket förbund, eller rentav bägge förbund de vill ansluta sig till.

    RCFF har eller äger inga klubbar - medlemmar och klubbar ansluter sig frivilligt och RCFF finns till för att hjälpa, stödja och främja modellflyget som Rekreation, Motion och Nöje.

    RCFF har inte heller något emot att "RCFF-klubbar" skulle ha SMFF-medlemmar i klubben. Så ska det ju naturligtvis kunna fungera - det är ju medlemmarna och deras klubbar ett förbund jobbar för. Var och en ska ha den självklara rätt att själv välja vad som är bäst för honom/henne och sin klubb. Vad gäller försäkringen så har ju bägge förbunden samma Ansvars- och Olycksfallsförsäkring från If, så oavsett förbundstillhörighet har medlemmarna samma skydd när de står sida vid sida på fältet och utövar sin hobby.

    Mvh
    Ove

  2. #2

    Standard

    Är det någon som ska gå på SMFF's årsmöte den 6 April på Radisson (tror jag)? Datumet är jag säker på inte platsen dock.

    Det ryktas att de bland annat ska diskutera paragraf 37.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

Liknande ämnen

  1. GOD JUL alla RCFF:are från Malmö
    Av Kenneth E i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 13:03
  2. God Jul öskas alla RCFF.s. medlemmar
    Av ivve i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 21:18
  3. RCFF MEETING MED FÖRBUNDSMÖTE 17 -20 MAJ
    Av Jakob i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •