Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Varfr skola mnniskor strida?

Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    3 495
    Jobb
    Engagerad pensionr
    Klubb
    Ripa MFK

Standard Varfr skola mnniskor strida?

Lser precis fljande frn "ArestiMicke" p det andra frbundets forum:
    En person som fr en hjrtinfarkt och blir av med sitt flygcertet och sedermera brjar sprida lgner om bde SMFF och dess organisation inom FSF
    Hjrtinfarkten stmmer. Jag fick en hjrtinfarkt den 13 juli 2003. r jag bitter? NEJ. Vad har det med RCFF att gra? Jag frstr inte kopplingen.

Lgner? Det r ju enkelt att sprcka en lgn - med en enkel sanning.

RCFF r inget frbund? Alla fackfrbund har exempelvis sina medlemmarna direktanslutna till sig. RCFF r Njesflygarnas frbund (fackfrbund kan vi kalla det fr att AretsiMicke ska bli njd). Riksidrottsfrbundet har andra definitioner och fr svara fr sina egna regler. RCFF bestmmer ver sig sjlv och anpassar sina regler att verka p bsta stt fr sina medlemmar och deras klubbar.

Jag tycker det r s ondigt att ter och ter tjata om frskringar, vem som ger klubbar, att alla inte fr flyga p vissa flt osv. osv.

Sjlvklart r vrt frbund (i mitt fall RCFF) bst, men vi mste vl nd respektera att det finns ett annat frbund som har medlemmar som tycker att just det frbundet r bst. Men trots allt r ett frbund bara en samling gubbar som har sina medlemmars frtroende att jobba fr att gra modellflyget s lttillgngligt, skert och roligt fr s mnga av sina medlemmar som mjligt. Ett frbund ska inte genom ett regelvidrigt paragrafrytteri (att blanda den lokala klubbens stadgar med frbundsstadgarna) frska tvinga fria mnniskor att vara tillslutna till ett frbund mot sin - eller klubbens - vilja.

Det andra frbundet ger inga klubbar eller medlemmar. Det gr RCFF inte heller. Vi har bgge vra medlemmars frtroende. Tiden str inte stilla. Nu finns det ytterligare en "produkt" p marknaden och alla ska ha rtt att sjlv avgra om de vill "kpa" den nya produkten eller behlla den gamla, eller rent av kpa bgge. Och medlemskap i en klubb - eller ett frbund - betalas i frskott. Betalar man inte upphr helt enkelt medlemskapet och varken klubben eller frbundet kan krva betalning eller hota med indrivning.

Mvh
    Ove

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlgg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

jaha .... undrar stillsamt i vilket lge hjrt infarkten blev relevant i sammanhanget fr en viss skribent !?? en persons sjudoms historia r vl knappast ntt som har med smff/rcff att gra i synnerhet inte hurvida man r frskrad eller inte !??!
    nepp st p er bokis ove jacob mfl mitt std har ni hela vgen och skulle man besluta sig fr att utesluta medlemmar med dubbla frbundstillhrigheter s har man nog slagit sista spiken i kistan ... det r tveklst fr mig vilket frbund jag isfall vljer att tillhra ! det blir givet RCFF i den fria vrlden har varje individ rtten att fritt vlja ...

kramar till alla er flygare runt landet
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Standard

Jag kan inget annat n att hlla med Kenneth.

St p er och kom ihg att sanningen segrar alltid tillslut.

/Bengt Strmquist
    - "Jag r inte rdd, jag kan flyga"
    Hr bor jag

Moderator

RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    5 063
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Jag har lst p SMFF:s forum det som har skrivits o det r mer n bedrvligt nr Micke blandar in rena personangrepp i det hela..
    Men man fr vl blunda,det hela liknar till en stor del vad L.C sysslade med fr ett tag sen,fr stunden s blir man frbannad men efter ett tag s tnker man till och kommer p vem den store frloraren p den hr sortens inlgg r och det gr att det hela lite enklare..
    L.C tyckte en svng att jag behvde vrd och det hr r inte mycket bttre det..
    Jag tycker att den taktiken som frekommer att man ska skrmma folk in i ledet igen r bedrvlig men nr argumenten tryter s blir det vl ltt s hr..

Att anvnda ordet "snylta p SMFF:S frskring" nr det hnder en olycka r ju helt barockt,frskringar r ju till fr att skydda oss frn trkiga efterverkningar och jag skulle m riktigt dligt om jag var den som det syftades p i artikeln ,vi har ju alla samma frskring och den tcker gstflygare p fltet,varfr skulle den inte anvndas?

Sen anvnds grna ordet lgnare,nu senast om mig,McRegor o Kenneth67,samma sak dr,visa istllet var jag har tagit fel eller ljugit istllet fr att vrla lgnare,Oves svans m.m..

Minns tydligt tjafset om frskringen fortfarande dr L.C skulle frklara fr oss mindre vetande hur bra SMFF:s frskring r och hur usel den RCFF hade var,av det s blev det intet men nu har Micke farit ivg p samma vg igen utan att egentligen ha en susning verkar det som,tror inte han har lst igenom frskringsvillkoren innan han plitade ner sin artikel...

Sen borde alla ha frsttt att Bengt Lindgren (under pseudonymen "den vlsignade")var den som hade skrivit den episka artikeln "gkungen" som jag fick mig tillsnd,den r ung. lika insiktsfull som den ovan nmnda..
    Man undrar vad som kommer hrnst..
    En trst i elndet r att det r en liten klick som sysslar med denna sorts skrivelser,de flesta har en egen sikt om det hela som baserats p helheten och det gynnar inte denna sortens uttalanden..
    Men fr de som bara lser MFN och tror att det r alldeles sant det som skrivs i en ledare s mste det vara minst sagt orovckande lsning,kollar man inte upp tex frskringsvillkoren sjlv s r ju Mickes pstenden illavarslande..

Han skriver ocks citat:
    "Jag trffar dig Bokis ganska ofta och jag sger samma sak till dig som tidigare. Vi tjnar inget p att gnabbas och snacka skit om varandra fr jag vill st p flygtrffarna och fortfarande vara modellflygkompis utan att det skall mynna ut i munhugg"

Men jsses,lser ni sjlva vad ni skriver? Tror ni att dessa skrivelser hjlper till?
    P vilket stt skulle artikeln hjlpa det hela framt? Det enda ni vill som jag ser det r att polarisera modellflyget istllet fr att ena det,skapa oro och ovilja mellan modellflygare och jag kan bara hoppas att det misslyckas fr allt annat vore en katastrof..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Standard

Kan man inte kalla in alla inblandade och de som vill vara med p ett stort j**la mte med mat och dryck, s man fr snacka igenom allt sakligt och demokratiskt.

Detta mste f ett slut, annars kommer det sluta olyckligt.
    - "Jag r inte rdd, jag kan flyga"
    Hr bor jag

Standard

Finns det inga lagar angnde phopp i tidningar osv.??
    Krnkning, frtal osv.. ??

polis -> tal -> skadestnd -> ny krra

Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlgg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna p vra vgar.
    Klubb
    MFK Skvadern

Standard

Nu fr ni urskta min blgdhet/okunskap.....
    Men vad F.. r det ni bda freningar hller p med!!
    Jag gick med i den nrmaste klubben som fanns fr mig nr jag ville flyga efter 20 rs vilja att brja med denna hobby, brjar lsa p ntet fr att lra mig om RC-flyg och upptcker att det r ett krig vrre n fack/ svartftter och hyresgstfrening/deras motsvarighet (har varit inuti bda s jag vet vad jag pratar om) och d brjar jag fundera....
    Lt personen f vlja vilka dom vill tillhra, se till att samarbeta nr det gller trffar och s vidare, samarbeta mot myndigher och andra instanser som kan tnkas motverka RC-flygarnas intressen.
    S lgg ner kampen om hrskarvldet och inse att vi alla vill flyga och jobba tillsammans fr att det ska frbli s!!!!!
    Det enda ni bda kommer att stakomma r personer som inte vill g med i ngot av era konkurerande frbund/ freningar och kra sitt eget race... Och vilka vinner p det? Inte r det modellflyget!!!!!!!!!

Ska tilllgga att exakt samma inlgg r postat p erat "motstndares" forum s snart jag har ftt ett konto

Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    3 495
    Jobb
    Engagerad pensionr
    Klubb
    Ripa MFK

Standard

Lt personen f vlja vilka dom vill tillhra, se till att samarbeta nr det gller trffar och s vidare, samarbeta mot myndigher och andra instanser som kan tnkas motverka RC-flygarnas intressen.

Kan bara hlla med...

Mvh
    Ove

js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlgg
    669
    Jobb
    Chauffr/frsljare
    Klubb
    RC land

Standard

Jag brukar inte blanda mig i snt hr men det finns en liten ramsa som jag tycker passar bra hr.

Kloka mniskor talar om ider.
    Medelmttiga talar om saker.
    Dliga pratar om andra mniskor.

Frvrigt s tycker jag att det r vldigt bra att man som jag kan va frskrad i ett svenskt frbund fr bara 100 kr fast jag bor p land.

EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlgg
    330
    Jobb
    Underhllstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

Standard

Citat Ursprungligen postat av Strmquist
    Kan man inte kalla in alla inblandade och de som vill vara med p ett stort j**la mte med mat och dryck, s man fr snacka igenom allt sakligt och demokratiskt.
    Lter frnuftigt.
    Mste man blya i nosen s har man en fr liten motor.

Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlgg
    481
    Jobb
    Entrepenr
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

Standard

Mnniskan strsta fiende r "prestige"

Tnk vad mnga riktiga krig som startats av just denna dliga mnskliga egenskap.

BRJAR OCKS BLI TRTT p denna eviga prestigekamp frn bda hll. Eller som jag sagt i ett tidigare inlgg snart fr TV3 gra ett nytt program och kalla det fr "Flygfejden" istllet fr "Grannfejden"

Skrpning frn bda hll ! 8)
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

"En gng modellflygare, alltid modellflygare"

Reg.datum
    feb 2007
    Inlgg
    129
    Jobb
    rjan Wessberg Kolarvgen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nykping

Standard jooo...

Citat Ursprungligen postat av Wulfman
    Mnniskan strsta fiende r "prestige"

Tnk vad mnga riktiga krig som startats av just denna dliga mnskliga egenskap.

BRJAR OCKS BLI TRTT p denna eviga prestigekamp frn bda hll. Eller som jag sagt i ett tidigare inlgg snart fr TV3 gra ett nytt program och kalla det fr "Flygfejden" istllet fr "Grannfejden"

Skrpning frn bda hll ! 8)
    Jag hller med om vi alla ska ta och fundera p hur vi tillsammans ska kunna kramas i trafiken istllet fr att "trta" MEN...

Nr vi sger: "Skrpning frn bda hll" vill iallafall jag ppeka
    att det rent generellt r en part som br skrpa sig mer n den andra!

Vrt frbund RCFF har vid upprepade tillfllen sagt, skrivit att hela tanken r att vi ska sammarbeta, och att RCFF r glada som har SMFF som ett starkt frbund fr de som tvlingsflyger etc. RCFF har, vad jag vet, aldrig sagt ngot i stil med att "vi r det enda alternativet" eller "SMFF har inget existensberttigande" etc. Tvrtom uppmuntrar, ter igen vad jag har lst, RCFF:S medlemmar och alla andra att ska sig till SMFF om man har den minsta fundering p att tvla.
    Framfr allt: Det ska vara upp till var och en att vlja vilket frbund man vljer, beroende p vilket man anser fyller ens behov bst!

VARFR kan d inte SMFF inta samma frhllande gentemot oss i RCFF?
    Dom vgrar ju att acceptera att det numer finns tv frbund att vlja p.
    Vad r problemet frn SMFF:s sida egentligen?
    Lt folk vlja fritt, och lt framtiden utvisa om ngot frbund "bortrationaliserar" sig sjlvt!

My thoughts!
    \.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

Kr ven bil och bt nr vdret tillter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlgg
    481
    Jobb
    Entrepenr
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

Standard

att det rent generellt r en part som br skrpa sig mer n den andra!
    Var lite fr generaliserande i min beskrivning rjan, hller med dig att prestigen kommer betydligt mer frn ett annat hll och det r inte RCFF.

Men det r ltt att den tar verhanden nr den vl brjat gro.....p bda sidor.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

"En gng modellflygare, alltid modellflygare"

Liknande mnen

1. Svar: 29
    Senaste inlgg: 2012-01-31, 21:09
  2. Jisses inte igen nnu en pilot ddad + eventuellt mnniskor p marken
    Av Daniel L i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2011-09-18, 10:51
  3. Varfr?
    Av pilotkalle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2009-04-01, 16:44