Läser precis följande från "ArestiMicke" på det andra förbundets forum:
En person som får en hjärtinfarkt och blir av med sitt flygcertet och sedermera börjar sprida lögner om både SMFF och dess organisation inom FSF
Hjärtinfarkten stämmer. Jag fick en hjärtinfarkt den 13 juli 2003. Är jag bitter? NEJ. Vad har det med RCFF att göra? Jag förstår inte kopplingen.

Lögner? Det är ju enkelt att spräcka en lögn - med en enkel sanning.

RCFF är inget förbund? Alla fackförbund har exempelvis sina medlemmarna direktanslutna till sig. RCFF är Nöjesflygarnas förbund (fackförbund kan vi kalla det för att AretsiMicke ska bli nöjd). Riksidrottsförbundet har andra definitioner och får svara för sina egna regler. RCFF bestämmer över sig själv och anpassar sina regler att verka på bästa sätt för sina medlemmar och deras klubbar.

Jag tycker det är så onödigt att åter och åter tjata om försäkringar, vem som äger klubbar, att alla inte får flyga på vissa fält osv. osv.

Självklart är vårt förbund (i mitt fall RCFF) bäst, men vi måste väl ändå respektera att det finns ett annat förbund som har medlemmar som tycker att just det förbundet är bäst. Men trots allt är ett förbund bara en samling gubbar som har sina medlemmars förtroende att jobba för att göra modellflyget så lättillgängligt, säkert och roligt för så många av sina medlemmar som möjligt. Ett förbund ska inte genom ett regelvidrigt paragrafrytteri (att blanda den lokala klubbens stadgar med förbundsstadgarna) försöka tvinga fria människor att vara tillslutna till ett förbund mot sin - eller klubbens - vilja.

Det andra förbundet äger inga klubbar eller medlemmar. Det gör RCFF inte heller. Vi har bägge våra medlemmars förtroende. Tiden står inte stilla. Nu finns det ytterligare en "produkt" på marknaden och alla ska ha rätt att själv avgöra om de vill "köpa" den nya produkten eller behålla den gamla, eller rent av köpa bägge. Och medlemskap i en klubb - eller ett förbund - betalas i förskott. Betalar man inte upphör helt enkelt medlemskapet och varken klubben eller förbundet kan kräva betalning eller hota med indrivning.

Mvh
Ove