Var ute på fältet en sväng i går, med följde bla min cap 232 utrustad med en saito 100.
Har haft bekymmer med den, den har allt som oftast stannat för mig i luften 9 ggr av 10 så blir det till att landa deadstick.
Bytte nu tank från 395 - 470 ml i lördags kväll eftersom jag misstänkt den ett tag.
Efter en 5 min flygning dör den jävla motorn mitt i en looping med den vanliga påföljden. Hade innan det både lopat och rollat.
(Har oftast stannat inverterat tidigare)
Tankade upp och sparkade i gång den igen (startar alltid lika lätt) men stoppade den omgående pga att det lät minst sagt suspekt om den.
De 10 sec som jag lät motorn gå så gick den helt ok men den gav ifrån sig ett "metalliskt" ljud.
När vi senare kollade på den så lät det lustigt när vi vred runt den.
Lyfte på ventilkåporna och kunde konstatera att det var helt samt "smörja" i båda.
Konstigt var att den ena var klar olja i och den andra var lite lätt brunaktig.
Varmgång??
Hur som jag tog med kärran till jobbet i dag och tänkte montera bort motorn, när jag uptäcker att proppen sitter lös under spinnern.
Drar åt och när jag nu drar runt så hörs inga lustiga ljud längre.
Kan det varit det om lät, eller har den (lagat sig själv i natt)
Tänker på den mörka oljan i ventilkåpan (svalnat av)
Törs man provstarta den igen eller skall man ta i sär den. just in case
Mvh Lasse