Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: RCFF:s försäkring

  1. #1

    Standard RCFF:s försäkring

    halloj, ja jag vet att denna fråga har varit uppe mycke och bara jag får ett vettigt svar så kan man stänga tråden eller ta bort den.

    jag underar VILKA FÖRUTSÄTTNINGAR det finns för att RCFF:s försäkring ska gälla?

    jag funderar på att gå med bara för att få försäkringsskydd på övriga ställen änn klubbens fält där jag har via SMFF. alltså jag stötar båda parter!

    fall nr1:
    jag flyger med mitt modellplan på en fotbollsplan inne i centrala stan, efter en stund tappar jag kontakten med planet och den skenar fullgas rakt in i en 9årig flicka som blir invalid, täcker RCFF:s försäkring detta? vilka villkor finns det? självrisk?

    igentligen spelar det ingen roll vart jag flyger, men jag tappar kontakten med planet och det träffar en person eller någons annans egensom och gör stor skada, gäller försäkringen?

    jag skulle gärna vilja få kopia på försäkringspapperna där villkoren finns med. det borde väll inte vara för mycke begärt? som medlem så ska man ju kunna få reda på allting?

    jag ska hangflyga över stan eventuellt på onsdag. så jag vill ha reda på detta senast imorron då jag tänker betala medlemsavgiften och hoppas att försäkringen gäller om något skulle hända, änn så länge har det inte hänt något men nu vill jag vara på säkra sidan.

    sen hur täcker försäkringen skador av mina modellflygplan om de går sönder? nu är inte det de viktigaste utan viktigast är ifall mitt modellflygplan råkar skada någon annans egendom.


    går det kanske ringa någon i styrelsen imorron för att kanske få klart besked via luren?

    se mig inte som gnällig nu men det är ju försäkringen jag vill ha... o då vill jag veta vad jag betalar för!

    hejjhopp!

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej!
    Vi börjar här: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=1940
    och förtsätter här: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=1757
    När du läst igenom detta o fortfarande har frågor så plita gärna ner dem så ska vi försöka svara på dessa.. Men jag tror en del av dina frågor besvaras med dessa skrivelser..
    Edit* Läste att du undrade om dina flygetyg ersätts:nix!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Där var du snabb Bokis.

    Hade prexis letat fram infon, och var igång med att författa inlägget.

    Men du han före.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  4. #4

    Standard

    Modellen kan väl ev. ersättas av ens hem-/allriskförsäkring.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  5. #5

    Standard

    tack för det lite klarare nu iallefall.
    "Gäller vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under utövning av modellflygning i RCFF’s regi (Det betyder att man ska vara medlem i RCFF samt att man ska följa de säkerhetsregler som RCFF har satt upp). Försäkringen gäller i hela Norden och inte bara på modellflygfält utan även i parker, idrottsplatser och vid inomhusflyg."

    "Flyg aldrig i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du inte riskerar att ställa till skada på människor, djur och materiel."

    alltså ifall jag skulle råka göra skada på människa, djur eller material så gäller inte försäkringen eftersom jag inte har följt RCFF:s regler? :roll:

    här är en bild vart det är jag kommer testa flyga:




    kommer stå nån stanns vid den röda markeringen, är bara skog bakom.
    är ju ungefär 150meter till närmaste hus neranför. så försäkringen borde gälla här tycker jag? är ju rätt långt ifrån närmaste hus neranför är ju dessutom en välldans höjdskinnad... kanske även blir så att jag måste gå längre åt vänster ifall de kanske är brantare där inte riktigt säker på hur det ser ut... och då är det ju ännu längre till närmaste byggnad!

    vad tycker ni andra? är det innom gränserna eller?

    edit: det är en typ "zagi" vinge jag kommer flyga med så de är ju bara en frigolitkloss...

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjena Micke,
    Skall du stå på Norra och flyga Hang ?
    En liten (?) Zagi verkar ju rätt oförarglig i mina ögon...
    Aktare så du inte dimper ner i Gunnar Farms växthus bara..
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    jepp tänkte testa flyga uppe på norra vet inte om de går man man måste ju testa för o få veta...
    liten o liten? normal spännvidd på 1200mm

    hehe ja får passa hanns växthus =)

    du kanske vet av något annat hangställe i närheten?

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Försäkringen gäller inte bara i hela Norden - den gäller i hela världen. Du ska bara informera RCFF:s styrelse innan du åker iväg så att vi är briefade om var, när och hur du ska flyga ute i världen.

    Som sagt - uppfyller Du RCFF:s Säkerhetskrav - där man ska flyga med gott omdöme gäller naturligtvis försäkringen.

    Mvh
    Ove

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bara några kommentarer...
    Jag tror att RCFFs säkerhetsregler - även om dom är baserade på "sunt förnuft" - i praktiken är alltför detaljerade. Genom den detaljeringsgrad som finns så kan Försäkringsbolaget förmodligen på något sätt hitta någon punkt som man brutit mot om det inträffat någon form av skada.
    Exempel 1: "Flyg aldrig i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång och cykelvägar.
    * Denna skrivning utesluter i stort sett alla fotbollsplaner m m.
    Exempel 2: "Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du inte riskerar att ställa till skada på människor, djur och materiel." Har vi verkligen uppfyllt detta krav om vi råkat ut för en olycka som åsamkat egendom eller människor skada ?
    Exempel 3: "Säkerställ att all flygning sker inom tillåtet flygområde." Om vi bestämmer oss för att t ex flyga hang på Norra Berget i Sundsvall - uppfyller vi då denna vår egen regel ?
    Min point är alltså att man inte skall bakbinda sig själv via alltför vidlyftiga och omfattande säkerhetsföreskrifter eftersom Försäkringsbolaget kan komma att använda detta mot oss om en skada inträffar. Därmed inte sagt att vi skall skita i säkerheten - långt därifrån - men det är min absoluta uppfattning att Styrelsen borde se över dessa säkerhetsföreskrifter omgående.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    precis roger, läste också de där meningarna och funderade likadant som du...

    varför ska man ha en försäkring om den ändå inte gäller om man råkar ut för en olycka?

    jag har iallefall betalat in medlemsavgiften. så vi får se ifall ni får läsa någon tråkig nyhet i aftonbladet och alla andra tidningar frammöver =)

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nja, det går ju att påvisa att man haft gott omdöme genom att välja modell och plats. Man flyger inte en stor tung modell inomhus eller på en fotbollsplan.

    Varje fall bedöms ju enskilt från försäkringsbolagen, så det är svårt att säga hur bolaget skulle agera. Men ett är säkert - försäkringen gäller.

    De försäkringsvillkor vi har är ju ett resultat av en riskbedömning sett ur historiskt perspektiv. Och antagligen också sett ur hur många fall av förlupna modellplan det finns bland hemförsäkringarnas akter.

    Mvh
    Ove

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Ove,
    Men om grunden för försäkringen är RCFFs säkerhetsregler och att dessa skall följas så kan tyvärr konsekvensen bli den jag påtalar. Om RCFF alltså har haft dessa regler med i förhandlingarna med bolaget - eller hänvisat till att RCFF skall ta fram regler - så kan den enskilde medlemmen sitta illa till vid ett eventuellt behov av att nyttja Försäkringen. Jag upprepar med en dåres envishet att ni bör se över regelverket och inte onödigtvis "bakbinda" den enskilde medlemmen. Vi har också en snarlik försäkring i vår Klubb men vi har inte blivit påtvingade några detaljerade säkerhetsregler.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Mmm....
    Ser med spänning fram emot ett svar, som inte inehåller ett (Men ett är säkert - försäkringen gäller.)
    Det ligger något i vad McRegor säger.
    Jag flyger ofta ((förvisso bara el-skit) 2-400g) på en fotbollsplan som ligger ett stenkast från bebyggelse.
    Tycker att jag bedömmer att situationen är ofarlig, men det är ju inte upp till mig att avgöra vid skada/olycka.
    Var för några veckor sedan och pausflög på en hockeymatch, det sitter förvisso nät och plexiglas överallt men några luckor fanns det ju.
    Hur bedömms det?

    /Lasse

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Hmmm....

    Påminner mig om en gammal Stakka Bo-låt...
    Nämligen "Here we go again"....

    Hur ska Ove, eller någon annan person, svara på en omöjlig fråga?

    Svaret är ju självklart:
    Försäkringen gäller, MEN en individuell bedömning görs av försäkringsbolaget från fall till fall om du ska få ersättning eller ej.
    Thats it... mer info behövs inte egentligen.

    Man kan driva frågan hur långt som helst.
    Tänk om min diskmaskin går sönder när jag tvättat mitt motorblock i den, gäller försäkringen då? Gäller försäkringen om jag låter min granne tvätta sin motor i min diskmaskin? Etc. Etc...

    Om du har tecknat en försäkring så är du berättigad till att förhandla med försäkringsbolaget om ersättning. Om du däremot saknar försäkring så är du det inte.
    Så ska en försäkring definieras. Inget annat...
    Man kan inte säga att, "Jo, du får ersättning där och där, men inte där..."

    Jag är så innerligt trött på detta tjat om Försäkringsvilkor fram och tillbaka så man funderar ju om dessa personer inte har någon som helst erfarenhet av hur bil, hem, husförsäkringar fungerar.

    Hur svårt kan det vara?

    Mvh Örjan.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack för den kängan, Örjan !
    Frågan är på intet sätt illa menad utan den avser om försäkringsvillkoren är relaterade till RCFFs Säkerhetsregler på något sätt. Svårare än så är den inte. Skulle så vara fallet så är det min uppfattning att regelverket skulle "mjukas upp" lite för att inte riskera sätta en enskild medlem i en ohållbar situation. Finns det ingen som helst koppling till Säkerhetsreglerna så är det jättebra - bara vi får veta det.
    Förstår faktiskt inte din upprördhet - jag ser inget fel i att man vill veta vilken "produkt" man köper oavsett om man köper från RCFF eller SMFF...
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Tack för den kängan, Örjan !
    Frågan är på intet sätt illa menad utan den avser om försäkringsvillkoren är relaterade till RCFFs Säkerhetsregler på något sätt. Svårare än så är den inte. Skulle så vara fallet så är det min uppfattning att regelverket skulle "mjukas upp" lite för att inte riskera sätta en enskild medlem i en ohållbar situation.
    Exakt.

    Finns det en koppling kanske man inte ens kan flyga på fältet, där vistas ju ibland både människor, husdjur och oftast deras bilar (egendom) samtidigt som det flygs.
    Finns möjligheten för ett försäkringsbolag att slippa betala ut en ersättning pga den kopplingen så vågar jag nog sätta mina slantar på att så blir fallet.
    Hur som det är en viktig fråga att få svar på.

    Men vad vet jag.
    Citat Ursprungligen postat av plutoorjan
    Jag är så innerligt trött på detta tjat om Försäkringsvilkor fram och tillbaka så man funderar ju om dessa personer inte har någon som helst erfarenhet av hur bil, hem, husförsäkringar fungerar.

  17. #17
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong
    Finns det en koppling kanske man inte ens kan flyga på fältet, där vistas ju ibland både människor, husdjur och oftast deras bilar (egendom) samtidigt som det flygs.

    Finns det något annat än flygplan på fältet så ska det inte flygas!!

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Finns det något annat än flygplan på fältet så ska det inte flygas!!
    Om det nu inte får finnas människor på fältet, vem ska då styra planen?????????????????

  19. #19
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Människorna (piloterna) ska stå i pilotrutan när dom flyger med sina plan. Kanske dax att läsa säkerhetsföreskrifterna?

  20. #20

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Oj vad högljudda ni blev.
    Vad jag menar med fältet är parkering, depå och pilotruta vilket jag trodde att ni förstod.
    Där visstas ju faktist en del människor sammtidigt som flygning sker.
    Men vi kan ju dra det här till alla ytterligheter utan att vi blir klokare.
    Undantag finns alltid och kommer alltid att finnas.
    Undrade bara som McRegor om det finns någon koppling i försäkringen till våra säkerhetsregler, som kan ställa till problem i allmänhet.

    Mvh Lasse

Liknande ämnen

  1. RCFF:s försäkring, Vad ingår?
    Av rally4kalle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •