Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Ganska fantastiskt!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Ganska fantastiskt!

    Läste nyss följande på det andra förbundets hemsida:
    SMFF försäkring är unik i många avseenden - så det är inte svårt att förstå att "missnöjes-förbundet" försöker få till en likadan. SMFF har sedan flera år tillbaka en kontinuerlig dialog med IF för att anpassa försäkringen till medlemmarnas behov, men också för att vara balanserad till kostnad och risktagande för försäkringsgivaren.
    Sanningen är att de försäkringar som BÅDE RCFF och det andra förbundet har förhandlades fram av Mats Erlandsson i Ripaklubben. EFTER att RCFF tecknat försäkringarna följde det andra förbundet efter och köpte exakt samma försäkringar. Det är mycket enkelt att påstå det. Det finns nämligen ingen annan produkt tillgänglig som passar vår verksamhet.

    Vad gäller villkoren så är det de "Allmänna 6959:11 Olycksfallsförsäkring" som gäller. Skulle If ha anledning att ändra detta? Knappast. Vad gäller Ansvarsförsäkringen så finns det inte heller där någon anledning för If att ändra villkoren.

    Men det är lätt att göra sig märkvärdig genom att låta bli att informera och ge insyn. Det ser vi gång på gång. "LFS-förhandlingen" som det andra förbundet blåste upp till ett massivt hot mot modellflyget, nu försäkringarna som är sååå speciella i det andra förbundet, bidragen från RF som ger sååå mycket i klubbkassan, osv. Struntprat! Ta exempelvis hur det andra förbundet rapporterar till Flygsportsförbundet i senaste mötesprotokollet gällande LFS:
    a) Rapporter från ansvarsområdesansvariga
    Flygsäkerhet – XXXXX XXXXXX meddelade att LFS har förevisat ett förslag vilket om det genomfördes skulle innebära stora inskränkningar i verksamheter för modellflygare.
    Hur kan man tolka ut detta ur det informella mötet med LFS? Det gällde ju UAS - inte modellflyg. Och det förslag som LFS la fram kring tolkningen av modellflyg/UAS var ett mycket löst förslag som LFS i princip övergav direkt vid vårt samtal. Inget att yvas över.

    Nej, försäkringsvillkoren är de samma - vi väljer bara inom förbunden att tolka dem olika inom de ramar försäkringarna medger. I RCFF:s fall ser vi i första hand till att MODELLFLYGARE - oavsett förbundstillhörighet - ska få en bättre situation. Det står ju i vår målsättning:
    Svenska RC-Flygförbundet är en ideell förening som har till syfte att främja utbredningen av modellhobby som rekreation, träning och uppvisning i Sverige
    Och då gäller det alla modellflygare. Naturligtvis gäller försäkringarna endast medlemmar i förbundet och deras gäster. Men det medger ju att man kan ha meetings där alla är välkomna. Så tolkar försäkringsbolaget villkoren - och det gör vi i RCFF också.

    RCFF har regelbundna kontakter med försäkringsbolaget - och den dialog vi för är enkel och okomplicerad. Det andra förbundet vill tydligen gärna följa sitt mönster att få det att låta väldigt stort och märkvärdigt. Och i och med det har man ju faktiskt tappat fokus på sin verksamhet. Arbetar man för sina medlemmar - eller arbetar man för sin överlevnad?

    Nej, ju snabbare vi kan enas och arbeta sida vid sida för våra medlemmar och bl.a. ge dem absolut frihet att välja förbund - ju bättre möjlighet får modellflyget i Sverige att utvecklas.

    Mvh
    Ove

  2. #2

    Standard

    En tanke i all välmening...Nu får man väl skit för det här, men here goes:


    Kan ni inte skapa en kategori i forumet för inbördes stridigheter mellan förbunden, eller åtminstone hålla allt i samma tråd?
    För oss som INTE bryr oss eller lägger oss i striden känns det trist att det dyker upp nya negativa trådar hela tiden med rcff/smff tjaffs i allmänt/Tips.


    Hmm, var det för gnälligt? Nåväl, ta det för vad det är!


    /Från en som inte är medlem i något av förbunden, men som tacksamt besöker båda forumen, tjabbar med trevligt folk och bara modellflyger

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Ja jag måste nog hålla med om där. Eller helt enkelt tig ihjäl dom, så flyger vi och har roligt här så får dom grejja på med sitt och se om det skapar trivsel i det förbundet.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kan nog hålla med om det ni skriver att det bör nog tigas ihäl snart,enda faran med detta är att det får framstå om någon slags sanning då det som påstås från SMFF och det är mindre bra..
    Jag trodde dessutom att just Pelle var den som skulle hålla tonen (det är en trevlig prick) så jag tycker faktiskt det förvånade att han skrev,

    Citat: "SMFF försäkring är unik i många avseenden - så det är inte svårt att förstå att "missnöjes-förbundet" försöker få till en likadan."

    Tycker det är synd då jag i alla fall skulle vilja ha en dialog men det funkar ju inte då nån avsiktligt försöker reta upp känslor..
    Jag är inte med i ett missnöjesförbund,jag är med i ett alternativ till SMFF som passar mig bra,tänk om de istället för att sikta in sig på 4 kronorsförsäkringen (jodå,det är vad de betalar för den per medlem enl. egen utsago)
    skulle testa o sälja sig som en bra produkt,som det ser ut idag så går hela den samlade energin åt till att misskreditera mig o mina gelikar och jag tror inte det kommer att ge något i längden..
    I många lägen så skulle man nog göra som ni säger,tiga ihjäl det men det funkar inte alltid.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker det är på sin plats att bemöta den kritik vi får - oavsett var den kommer ifrån. Det är en ren princip.

    Vi sträcker ut handen gång på gång, men tyvärr utan större vilja till dialog eller samarbete från det andra förbundet.

    Ha en riktigt trevlig helg - hoppas vädret blir flygbart åtminstone i någon del av landet.

    Mvh
    Ove

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm att ta åt sig "äran" av ngt man inte ens själv har förhandlat fram ....det är som att stjäla grannens bil å sen säga nääääää den har jag byggt själv !!
    får väl kanske lite hålla med i synpunkterna om smff/rcff debatterna på forumet .. även om jag själv är en av dem som "gnäller" över smff och deras metoder .. man kanske kunde hålla den debatten under medlemmars åsikter eller dylikt ... då det kanske inte är så kul för en "ny" medlem att läsa om detta tjafs å i vissa fall även påhopp att skapa en helt egen del är väl inte bra ... tiga ihjäl är väl inte rätt metod heller men man behöver som sagt inte basunera ut ättikan till alla !???
    tack å lov så är det nu tunt med "riddare" från smff som härjar här .. men dom syns ju knappt inte ens på sitt eget forum heller som jag betecknar som en död zon i zyberspace...dvs händer inte mycket där ...
    det säger väl en del om hur "stora" dom är .......

    ps jag har flugit idag ... nästan 2 tim ljus efter jobbet .. å vindstilla i solnedgången !! som wesse skulle sagt det var sällsamt
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    Jobb
    Målarmästare
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    jag håller med T5 , kan vi inte flyga och ha kul , snacka modellflyg som vi alla brinner för i båda förbunden ? ..men vad vet jag när det blir vår så kanske alla negativa tankar försvinner och vi börjar att vakna till och känner att det är modellflyg vi sysslar med inte gnälla på varandra , såna forum finns det kanske på någon annan site på nätet där man kastar skit fram och tillbaka på varandra.
    Glöm inte att vi har en sommar med vindstilla,varma dagar och härlig upplevelse framför oss , ta vara på det kära modellflygarvänner!
    Denna hobby e ju barnsligt rolig!

    // Håkan

  8. #8
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Jag tycker det är på sin plats att bemöta den kritik vi får - oavsett var den kommer ifrån. Det är en ren princip.

    Vi sträcker ut handen gång på gång, men tyvärr utan större vilja till dialog eller samarbete från det andra förbundet.

    Ha en riktigt trevlig helg - hoppas vädret blir flygbart åtminstone i någon del av landet.

    Mvh
    Ove
    Ove, i höstas var jag och Pelle S och hälsade på Bokis när du var där och vi hade en trevlig diskussion som ni bestämde skulle fortsätta någon gång framöver. Det var prat om middag och någon pilsner.
    Bokis skulle höra av sig till Pelle S när du var hos honom igen för vidare diskussioner. Men det verkar som att ni inte vill träffas igen för Pelle S har knapp hört något av Bokis förutom ett mejl han fick nyligen. Jag tror att det var för 1,5 vecka sedan om jag inte tar helt fel.

    Så ditt prat om att sträcka ut handen gång på gång stämmer inte så bra tycker jag.
    Det hade varit så enkelt för dig och Bokis att ta kontakt med Pelle S dom gångerna du har varit här i trakterna så att ni kunde ha fortsatt era samtal.

    Men jag tolkar som att den viljan till samtal ifrån er inte finns, tyvärr.
    För om den fanns där så hade ni träffats för länge sedan.

    Så nu uppmanar jag dig Ove att du sparkar tillbaka bollen så att det blir ett möte snart, ingen har något att förlora på det snarare tvärtom.
    Mvh
    Tomas Eklund
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Tomas,
    Hade inte tänkt kommentera något i denna tråd men kan inte riktigt låta bli, tyvärr..
    Alltså - om nu Bokis "bara" mailat Pelle en gång - hur många gånger har då Pelle mailat Bokis eller Ove ? Gissningsvis ingen...
    Min personliga uppfattning är att likväl som Bokis/Ove kan uppmanas ta kontakt med Pelle/Bengt så borde det motsatta gälla.
    För att man borde träffas och - initialt - enas runt LFS-förhandlingen är vi helt överens om. Men då måste ju viljan finnas från båda parterna - och med tanke på de artiklar som skrivits i MFN av bl a Bengt så kan man fråga sig hur stor viljan egentligen är från SMFF-styrelsens sida.
    Men hoppet är ju det sista som överger en så jag fortsätter att hoppas. Och om du talar lite snällt med Pelle kanske detta löser sig...PDT_Armataz_02_43
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Nä, nu räcker det!

    Roger!

    Bokis och Ove tog bollen och skulle återkomma i ärendet under december månad - men det gjorde de inte! Vi pushade då på och påminde dem - utan resultat! Innan du yttrar dig vidare ska du ta reda på fakta! Att jag dessutom är måttlig road just nu beror på de direkta lögner som Ove skriver ovan när det gäller exempelvis följande:


    Sanningen är att de försäkringar som BÅDE RCFF och det andra förbundet har förhandlades fram av Mats Erlandsson i Ripaklubben. EFTER att RCFF tecknat försäkringarna följde det andra förbundet efter och köpte exakt samma försäkringar. Det är mycket enkelt att påstå det. Det finns nämligen ingen annan produkt tillgänglig som passar vår verksamhet.
    När det gäller SMFF är detta en ren lögn - och det kan Mats intyga också. Mats har INTE förhandlat för SMFF's räkning. Men även när det gäller de föreslagna regeländringarna för modellflyg är Ove ute och cyklar. HAN HAR INTE HELA BILDEN !!!

    Nu är jag irriterad - och fortsätter RCFF på detta sätt ser jag ingen möjlighet till samarbete!

    RCFF bildades efter missnöje med SMFF. Det framgår med alla tydlighet i allt som skrivs på detta forum och i "RC-Flygarn". Alltså är RCFF ett "missnöjes-förbund" i den bemärkelsen. (Eller är det en feltolkning?). Men om RCFF ska kunna fungera måste informaionen från dess styrelse vara korrekt, utan direkta felaktigheter eller lögner - men så är det uppenbarligen inte idag enligt det som skrivits ovan.

    Som jag ser det vore det bästa för Sveriges modellflygare att den drivande gruppen inom RCFF istället ingick i SMFF och tillsammans med de övriga "Sport/Hobby flygarna där gjorde något bra av ETT förbund inför framtiden. Sverige är för litet för 2 konkurerande förbund som inte har viljan att jobba i symbios.

    Så, nu har jag skrivit av mig.

    Och till er som tänker skriva mer i den här tråden - ta reda på fakta först!

    /Pelle

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker det är bra att Du svarar på inläggen Pelle. Vi har alla våra "sanna" bilder av hur saker och ting går till. Du har din och jag har min.

    Mats Erlandsson förhandlade fram försäkringen med If under hösten 2006. Ditt förbund, Pelle, tecknade samma försäkring 2007.

    Till grund ligger en företagsförsäkring som var en färdig produkt från If. Den anpassades till modellflygverksamhet och inga större förändringar gjordes. Det är inget konstigt i det. Det som är konstigt är att Du och dina kolleger hela tiden försöker få det hela att framstå som något märkvärdigt och komplicerat och att Ni minsann har ett speciellt avtal. DET tycker jag är att föra sina medlemmar bakom ljuset. Det är hur vi som förbund tolkar försäkringsvillkoren som skiljer - inte försäkringen.

    Vad gäller mötet med LFS har väl vi haft exakt samma information som Ni fick vid Ert möte - den information som jag lagt ut här på forumet. Och det var väl inget att oroas över. LFS la fram ett förslag och betonade att det var TANKAR kring en reglering. De övergav den idén ganska omedlebart bl.a. då Bokis och jag påtalade att om LFS inte kunde ha en organisation som kontrollerar att reglerna efterlevs skulle de endast drabba landets organiserade modellflygare och därmed inte vara värda ens pappret de var tryckta på. Så var den saken utagerad.

    Vad gäller att RCFF skulle gå ihop med Ditt förbund. Den dagen skulle möjligen komma när Ditt förbund har en styrelse och organisation som avspegelade verkligheten - 90% Nöjesflyg, 10% tävling. Men grundstrukturen skulle ändå innebära att det var för ineffektivt. Dvs, ett sådant förbund hade aldrig någonsin uppnått "Hälften tillbaka"-policyn. Och våra medlemmar och deras klubbar är ju den grupp som allt arbete ska fokuserat kring - ett förbund som är så dyrt i drift att alla medlemsavgifter oavkortat går till den egna driften har ingen framtid.
    Det är svårt att påstå att modellflyg är en ungdomsverksamhet - hur gärna man än vill göra det för att passa in in idrottsvärldens bild av föreningsliv. Verkligheten är en annan. Jag tycker Ni gjorde ett stort fel då ditt förbund lierade sig med Riksidrottsförbundet och Flygsportsförbundet. Det sistnämnda förbund tackar för modellflygarnas pengar, men återbäringen till ERA medlemmar är skral. Jag är övertygad om att ditt förbund hade tjänat mycket mer på att stå utanför RF och söka bidrag via Ungdomsstyrelsen istället. Det är den vägen vi i RCFF väljer att gå.

    Därför dröjer det länge innan ens tanken om en hopslagning av förbunden skulle komma på tal. Men det är klart - Ditt förbund är alltid välkomna att ingå i RCFF. Det hade Era medlemmar tjänat på. Ni hade sluppit det tunga oket från RF och fått full frihet att utforma verksamheten.

    Det finns inget hinder för att våra förbund skulle kunna arbeta gemensamt exempelvis gentemot LFS. Vi har E-mail och telefon. Häng inte upp allt på att vi hos Bokis talade om att träffas, äta en bit mat och snacka. Det ska vi göra - jag ska jobba i Stockholm i början av april, så då tycker jag vi möts personligen. Men att vi håller kontakt via mail och telefon finns det som sagt inget hinder för. RCFF har sina styrelsmöten via Skype och andra Internetsystem. Ni är välkomna att ta kontakt.

    Så vår hand är utsträckt. Det finns ingen konfliktsituation i att vi samarbetar kring myndighetsfrågor, tvärtom skulle det gagna landets modellflygare.

    RCFF bildades för att Ditt förbund inte hade, och inte var intresserad av att skapa, en "produkt" som riktar sig till landets Nöjesflygare. Kalla det missnöje - jag föredrar att kalla det alternativ och valmöjlighet.

    Jag är också innerligt trött på att behöva skriva inlägg för att exempelvis Er ordförande skriver insändare och kallar RCFF "Gökungar", våra styrelsemedlemmar trakasseras, det snackas skit om RCFF inför LFS, osv, osv. Det är bara att acceptera att det numera finns ytterligare ett förbund för landets modellflygare att välja på. Skulle inte förvåna mig om det kommer fler förbund - Jetförbundet, Skalaförbundet, Stormodellförbundet, Micromodellförbundet, Elmodellförbundet, Helikoptermodellförbundet...

    Mvh
    Ove

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kul! Du fick mailet i alla fall Pelle! Kunde ha varit trevligt om du mailade tillbaka men du kanske inte hade tid..
    Vilka "vi" är som pushade "dem" vet jag inte men jag kan ha missat något..
    Jag tycker att det hade varit meningslöst att träffas om inte Ove var med och som jag skrev till dig så är han inte i sthlm alltför ofta numera...

    Och snälla,strössla inte med ordet lögner alltför mycket,jag vet att du inte far med såna men några av dina kompanjoner i SMFF:s styrelse med anhang fabulerar ganska tappert i MFN och på er hemsida..

    Att gå ihop med SMFF med ett styressätt som ser ut som det gör är inte intressant för mig,som jag tidigare skrivit så är min representant där en viss Lars "cub" Nilsson och det finns inte på kartan att jag kan stödja vare sig honom ,"den Välsignade" m.a.o SMFF med mina pengar..

    Skulle det bli en förändring av upplägget i SMFF så kan jag mycket väl gå med där men som det ser ut idag så passar inte det ni har mig..
    Och där är ju kärnan för mig,jag vill kunna välja,inte bli intvingad /inskrämd ,det som passar mig och detta utan att bli kallad för div. av herrar i MFN mm..
    Det brukar då ekas "gå med o kom till förbundsmötet o förändra!"
    men med det upplägget som finns med att styrelsen sitter som ett filter och avstyrker/bifaller motioner så är ju förändringar över huvud taget inte möjliga utan en välvillig styrelse,det är ett upplägg jag inte gillar,varför då gå med?
    Jag tycker du är en hyvens man Pelle,jag kanske inte håller med dig om allt men jag respekterar dig men varför hålla på o träta om försäkringar? Är det det enda medlet som finns kvar?
    Måste ju vara bättre att gå ut o berätta VARFÖR jag ska vara med i SMFF eller RCFF och VAD jag som enskild har för glädje av det,inte försöka skrämmas hela tiden..
    Jag är med i RCFF för att det som erbjuds passar mig,jag vill ha en vettig försäkring och ett synsätt på Hobbyn som överenstämmer med min egen,
    d.v.s att det är en riktigt rolig lek/hobby som skall utövas under ansvar ..
    Med betoning på lek..
    Och att du skriver 2 konkurrerande förbund är egentligen kärnan i det hela,för dig så är det något illa,för mig så är det valfrihet..
    Och jag hoppas fortfarande att du har tid o komma när Ove är i sthlm igen,jag kommer o höra av mig när jag vet exakt datum..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Standard

    Ove:

    Mats Erlandsson förhandlade fram försäkringen med If under hösten 2006. Ditt förbund, Pelle, tecknade samma försäkring 2007.
    Se där, ett halvt tillrättaläggande! Men det stämmer ändå inte helt eftersom den senaste stora förändringen SMFF/IF förhandlades fram i november 2006. Försäkringen sträcker sig dock flera årtionden tillbaka, exakt hur länge kan jag ta reda på om det är intressant . Och som vi alla nu kan konstatera: Påståendet från början att Mats skulle ha förhandlat för SMFF räkning var alltså en lögn!

    Och av din text förstår jag att du fortfarande inte har hela bilden - det "arbets-dokument" som du relaterar till är inte allt! Mer om det kan vi diskutera när och om vi träffas hos Bokis. Enligt det mail han skickat till mig ska han återkomma när du finns i närheten.

    /Pelle

  14. #14
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har aldrig påstått att Mats E förhandlade för SMFF. När Mats E kommit fram till en bra lösning med If tecknade vi försäkringarna. Ditt förbund tecknade samma försäkringar efter den tidspunkten för produkten fanns ju inte tidigare.

    Men det är ju inget att bråka om. Vi kan bara konstatera att våra medlemmar har ett bra försäkringsskydd.

    Mvh
    Ove

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    förstår inte varför man skall kalla rcff för missnöjes förbund ! då måste ju smff vara de missnöjdas förbund.. och det är iaf inte bättre!

    lite lusttigt är det att du pelle svarar här i tråden med negativ kritik dvs spär på debatten ännu mer det kan du ta dig tid till , du har väl säkert då även läst det trådar där man pratar om att förbunden borde samverka i lfs frågan kan inte påminna mig att där finns några svar från dig som tycker det samma ..

    att sedan hålla på att tjafsa om denna försäkring det förstår jag inte smff har en försäkring rcff har en försäkring och detta i samma bolag dessutom det är defakto inte smff eller rcff som försäkrar sina medlemmar det är if som försäkrar förbundens medlemmar ! eller hur ?? i grunden är det exact samma försäkring dock inte för tävling i rcffs fall
    rätta mig om jag har fel ...
    om jag som rcff medlem deltar i ett smff meeting (vilket inte är möjligt idag) så borde jag som rcff medlem vara försäkrad genom rcff även där eller hur ?? dvs smff behöver inte bekymmra sig över försäkringen och har dessutom arangerande klubb en egen försäkring så torde den väl täcka alla deltagare oavsett förbund eller inte ???

    förbunden riktar sig till helt olika grupper modellflygare vad jag har förstått så konkureraqnde förbund nja det är väl å ta i det är väl smff som klampat in på rcffs område isåfall då man inte brytt sig om "fritids" flygarna så mycket innan rcff bildades
    och där klan man inte se så mycket som varit till dessas fördel från smff ännu däremot har man tagit fram storkanonen mot klubbar som har medlemmar i båda förbunden eller bara det ena med hot om indragana försäkringar mm vilket har lett till att flera enskilda medlemmar lämnat smff och även att ett flertal klubbar lämnat smff alla dessa har inte per automatik blivit medlemmar i rcff utan står idag kanske förbundslösa det däremot är RIKTIGT ILLA då dom kanske är utan försäkring om dom inte är med i en klubb som har egen försäkring

    rcff tar inga klubbar eller medlemmar från smff alla som är /blir medlemmar här har faktiskt valt detta själva och väldigt många är medlemmar i båda förbunden det gör ju inte att man har dubbelt så bra försäkring men det stöttar "mångfalden"

    ochy som jag skrivit tidigare jag förstår inte varför smff inte kan ta till sig det som medlemmar skriver på forumet utan det skalderas om denna förbunds stämma hela tiden där man dessutom yrkar avslag på det som inte passar styrelsen ... här tar styrelsen till sig direkt från medlemmar å deras åsikter i en aktiv debatt som dessutom är öppen för alla
    bara lite tankar i frågan från
    kenneth eriksson i åsarp
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Pelle,
    Varför ta i med stora släggan mot mitt lilla inlägg ?
    Och hur skall jag kunna få reda på era "fakta" när ni inte presenterar dessa ? Och uppenbart är det så att det den ena parten betraktar som fakta kan betraktas som något helt annat av den andre parten. Så den diskussionen tycker jag vi kan lämna bakom oss. Svaren lär ändå aldrig hittas.
    Desto viktigare att både SMFF och RCFF tar ett första steg mot SAMARBETE i stället för MOTARBETE. Ni är inte ömsesidigt uteslutande parter utan ni kompletterar faktiskt varandra - det är viktigt att ta till sig.
    Alltså - glöm gammalt groll och försök nu - båda parter - att gemensamt få till stånd ett första möte för att diskutera LFS-förslagen. Det var detta som var "pointen" i mitt inlägg och jag hoppas verkligen att varken SMFF eller RCFF är principiella motståndare till samarbete i den frågan. Kan ni komma överens i denna första fråga så har ju positiva förutsättningar skapats inför framtiden.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Standard

    Way off topic:
    Jag kan bara inte låta bli att tänka på filmen "Plötsligt i Vinslöv" varje gång som denna konflikt blossar upp. Hängivna människor med udda intressen, som råkar i konflikt med varann.
    Klart sevärd om ni inte sett den, samtidigt som den säkert ger en god bild av hur denna konflikt skulle uppfattas för någon helt utomstående.

  18. #18
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    "Varför skola männskor strida blott för andras övermod" står det i psalmen...

    Men ingen här kan väl några psalmer.... :roll:

    MEN! Jag håller en peng på OVE å compani! INGEN sedan SRI han vågat att utmana "Betongrumporna" I SMFF förut!
    Vad jag som "vanlig liten söndagsflygare vill ha av "mitt" förbund"?

    JO!
    1/ En försäkring värd namnet "Båda klarar detta"
    2/ Kanske en liten skrift där man kan se vad som händer i vårt avlånga land. "Blandat resultat..." Möe info här på forumet men ingen skrift i brevlådan. Skriften i brevlådan handlar mest om "Nesse Hult" å hans "Friflygande mygga"!
    3/ Pondus mot "Luftis" å jobba för mera kanaler får man inte genom att agera "Bajsenpruttersprider" (Attans bra gräs dock) Oavgjort..

    F.N vad jag saknar SRI!!!!!
    Ingen attans jums! RC till 100 %


    Trots allt går vi mot vår i detta land.... Å ja tänker flyga så in i h...e möe... Utan en enda tanke på annat!

    Ha de bäst!

    Flyg sakta å lååågt!

    Sosen

  19. #19

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Måste bara inflika att bakom alla hårda ord verkar det som om en strimma hopp har tänts.

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Som jag ser det vore det bästa för Sveriges modellflygare att den drivande gruppen inom RCFF istället ingick i SMFF och tillsammans med de övriga "Sport/Hobby flygarna där gjorde något bra av ETT förbund inför framtiden.
    Det måste man väl ändå se som någon form av erkännande samt ett toppenbetyg till den (drivande gruppen)
    Nu inte sagt att SMFF är det enda alternativet.

    Sedan så har ju Rcff på flera ställen i innläggen om nämnts som förbund.
    Har för mig om att det stötts o blötts om vi överhuvud taget är ett förbund.

    Ta nu tillvara på dessa inviter, hoppas ni får en god bit mat och el kall öl när ni nu träffas och diskuterar frågor som berör oss alla.

    /Lasse

  20. #20

    Standard

    I det stora hela måste man ju också säga att SMFF tjatar om medlemmarna, vilka medlemmar? I SMFF finns bara klubbar som i sin tur har medlemmar, en väldigt väsentlig skillnad mot RCFF där varje enskild medlem är EN. Alla medlemmar i detta fallet är lika mycket värda, om man däremot ser mot SMFF så har klubbarna genom sina MEDLEMMAR ett visst antal röster vid årsmötet... Alltså slutat tjata om er medlemmar Pelle, möjligvis om du vill kalla klubbarna "medlemmar".

    Det är mkt skott mot RCFF om ni la ner denna energi inom ert eget förbund istället för att avundsjukt stirra över på RCFF hela tiden å stjäla idér och sen påstå att ni har kommit på dem... Man kan ju undra hur länge det tar innan SMFF har talesmän, förlåt tales delegater i svart kostym

    Allvarligt Pelle förstår du ens vad du skriver? eller hur dumt det låter när man börjar diskutera detta i klubbarna runt om i landet... Tiita själv hur du skriver, citat Pelle:

    Som jag ser det vore det bästa för Sveriges modellflygare att den drivande gruppen inom RCFF istället ingick i SMFF och tillsammans med de övriga "Sport/Hobby flygarna där gjorde något bra av ETT förbund inför framtiden. Sverige är för litet för 2 konkurerande förbund som inte har viljan att jobba i symbios.
    VA? för mig och när ja läser detta så är SMFF grön av avundsjuka, eller? Iofs kul att höra hur bra RCFF faktiskt lyckats!

    Att sverige skulle vara för litet för två förbund? Varför då? Fan, du låter ju som en fackpamp på 70-talet, vakna det är 2008 nu! Nej SMFF sysslar med rent förtryck det är min åsikt, ju mer jag läser om det hela och ju mer sanningar som kommer fram, bara hur ni reagerar och agerar inom styrelsen, demokrati? Pyttsan...

    Ta bara detta med de nya försäkringsreglerna Bengt kommunicerat ut, vem har bestämmt att det skall vara så? Ska det röstas om det eller bara en fix idé ni fått?

    Alla protokoll för RCFF finns på sidan här för alla att läsa, vi döljer inget, vi har inget att dölja!

    Man kan ju undra varför SMFF inte har några öppna protokoll, budgetar, försäkringsbrev mm så var å en kan granska och bilda sin egen uppfattning...?

    Är det också inte lite märkligt att SMFF inte har en verksamhetsplan kopplad till budgeten? Hur kan en styrelse agera och leda om man inte har något instrument som talar om hur man skall styra skeppet? mm kanske just där det bla sviktar...

    Detta med LFS som man nu gör så stort inom SMFF, här i RCFF har alla fått agendan, resume om vad det talades om, medlemmarna har fått ställa frågor och styrelsen har svarat på dessa, vad mer kan man begära? Alla har varit 100% delaktiga, vart har ni varit det med era sk "medlemmar"? Jo genom en artikel i MFN där det mer låter som ni pratar om hemliga UFO:n som landat i linköping...

    Nej du Pelle ha rent mjöl i påsen själv innan du ger dig in i striden!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Fantastiskt vad man kan göra!
    Av Michael i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 22:04
  2. Ganska stor PT17 ...
    Av Kenny i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 14:46
  3. Denna är ju ganska stor
    Av streem i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 07:44
  4. Svergie e fantastiskt...
    Av Thomas i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 20:49
  5. Hobbex är fantastiskt
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •