Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hej Ny här

  1. #1

    Standard Hej Ny här

    Tja Reggade mig precis här.

    Vill Lära mig Flyga helikopter så gick o köpte mig en E sky Honey bee King 2. Detta var ju riktigt svårt insåg jag ganska snabbt. går ju inte o lära sig detta på egen hand. Så jag reggade mig här så man kan prata lite med folk som kan =). Lyckade få upp Kingen i luften i ca 15s innan i dag sen blev det heveri igen =).
    har även köpt mig en billig simulator (E skys) här var det ju lätt o flyga.


    Någon som har några bra Nybörjar tips till mig. Typ skall jag kanske köpa en lättare heli och i så fall vilken?

  2. #2

    Standard

    Hej och välkommen!

    Ett tips, om du inte har det ännu, är att göra ett sk Träningsställ till helikoptern, det görs enklast av ett par tunna kolfiberstavar (2mm) och sen sätter du en pingisboll i vardera änden och fäster allt detta under helin i form av ett kryss X. På så sätt är det lite mer förlåtande när man glider omkring de första stapplande försöken att flyga helikopter.

    Ett annat tips är att direkt försöka få upp helin till åtminstone 0,5 meters höjd för att slippa markeffekten och den blir då mycket stabilare, på lägre höjd är det lätt att den bara "glider omkring" över marken.

    Simulator är alltid ett bra alternativ när det gäller att få spakvanan.

    En liten helikopter är känsligare än en stor så därför måste man styra den hela tiden, så det första man måste se tilll är att den är mekaniskt intrimmad dvs du ska inte behöva hålla spaken åt något håll för att den ska hovra rakt.
    Det man direkt får göra när man lyfter är att föra den högra spaken (skev) lite åt höger för att motverka rotorns vridmoment, den vill annars tippa lite åt vänster.

    Lycka till och ge inte upp
    Lars Jonsson

  3. #3

    Standard

    Ett tips är att slaviskt följa Radd´s School of Rotary Flight. Jag fick göra en kostsam reparation av min T-Rex, sedan blev jag tipsad om ovanstående och har klarat mig sedan dess. Har iofs inte flugit så många gånger ännu, 14 loggade sedan avslutad "kurs".

    http://www.dream-models.com/eco/index.html

    Sedan är ju rcheli.se ett mycket mer aktivt forum när det gäller helikopter.

    Lycka till!

    Och glöm inte att om det hade varit enkelt hade alla gjort det!
    RealFlight G5.5
    Typhoon 430 (deltavinge, har 2st) FPV kärra, Aito v2.
    Radio: Futaba 6EX24, samt Walkera 2801
    Align T-Rex 450S och 250SE, LAMA v3, Walkera 4#3b + 4#3b borstlös(BL), Walkera 4G3 BL

  4. #4

    Standard

    ok Tack tack.

    Skall läsa lite mer nu Går ju ändå inte o flyga just nu. Så här gick mitt andra försök till.
    1 holl helin över huvudet o gasade upp den så det kändes som den skulle lyfta lite=).
    2 Slätte tage o mycket riktigt den lyfte sakta upp men problemet var att den snurrade runt sig själv. försökte styra imot med vänster spaken men det gick en så jag fick en liten flyg tur som snabbt dalade ibaken. klarde mig med ett brutet roterblad..

    Antar att man skall trimma in helin på något sätt men dum som man är så har jag inte kommigt på något bra sätt o göra det på. då den först börjar snurra när man gasar på lite då den släpper från marken.
    kanske man kan göra det på ett halt golv?

    drar ner o köper en lama så lämge med =) verkar lite lättare o börja med.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ktmraider
    Så här gick mitt andra försök till.
    holl helin över huvudet o gasade upp den så det kändes som den skulle lyfta lite=).
    nu får du inte tycka att jag är någon "pappa" som säger åt dig vad du får och inte får göra...men att hålla helin ovanför huvudet och starta den som du gjorde är ett stort NONO!
    inte ens erfarna flygare gör så(och om dom gör det så borde dom inte få flyga)och det finns en anledning till det.
    din HB 2 kanske inte verkar som en stor eller "farlig" maskin,men att överhuvudtaget befinna sig en heli på så nära håll ÄR LIVSFARLIGT!
    kunde ha slutat med att du blivit blind...eller ännu värre....tänk om du fått
    rotorbladen över halsen?

    nej,du ska alltid iakta stor försiktighet när du ska flyga.
    Minst 5-7 meter skall du stå ifrån den medans du tar upp den och då menar jag MINST 5-7 m.

    Citat Ursprungligen postat av Ktmraider
    Antar att man skall trimma in helin på något sätt men dum som man är så har jag inte kommigt på något bra sätt o göra det på. då den först börjar snurra när man gasar på lite då den släpper från marken.
    kanske man kan göra det på ett halt golv?
    läs alla instruktioner som du fick med helin och försök i bästa mån att göra en riktig setup.
    finns ingen heliflygare i din närhet som kan hjälpa dig kanske?
    annars tycker jag att du ska gå in på rcheli.se,där finner du många piloter som kan hjälpa dig med setupen av din HB 2.
    annars så finns det träningställ du kan sätta under helin under tiden du lär dig att hovra den.
    en heli som hovrar just över backen kan kännas instabil och vill gärna dra till höger,det beror på luftkudden som bildas under helin.
    kommer du däremot upp nån/några meter ovanför backen blir den genast mycket stabilare.

    1. Träna i sim.
    2. gör en riktig setup.
    3. tänk på säkerheten
    4. upprepa punkt 1 om och om igen...

    Citat Ursprungligen postat av Ktmraider
    drar ner o köper en lama så lämge med =) verkar lite lättare o börja
    det tycker jag är en jättebra idé.
    med den får du in spakvanan + att den i sig själv är mycket självstabil.
    är den riktigt inställd så flyger den som en buss. segt å lugnt.
    perfekt när man lär sig att flyga.

    du får inte tycka att jag skäller på dig eller bara säger åt dig en massa saker bara för att. finns många fall med olyckor inom rcheli som har hänt bara pga dumhet och dålig kunskap.

    lycka till med flyget och välkommen in i en grymt rolig hobby!

    Mvh/ Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  6. #6

    Standard

    Tack Daniel. Mycket vättiga saker du skriver som jag inte tänkt på. Tur det bara var helin som tog skada.

    Jag får nog försöka hitta en Irl vän inärheten som kan hjälpa mig komma igång med denna hobby som jag tycker verkar underbart skoj.

    Så länge tänker jag ställa Kingen till sidan o flyga lite Lama här inne istället.


    Tack än en gång daniel

  7. #7

    Standard

    Tja i dag e det snöstorm här nere i skåns så passade på o lete upp en bra Simulator. Tyckte denne verkar bra (Phoenix) Vet ni om det går o koppla min Esky sändare till den? Vilka simmar har ni ? o någon bra Webb shopp som man kan handla den billigt.

    Mvh marcus

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    själv har jag flugit real flight G3(flyger ingen sim nu pga för dålig kräm i datorn. men det finns ett antal trådar på rcheli.se där det har diskuterats runt olika sims och phoenix är den sim som de flesta rekomenderar. mest pga den för just heli är väldigt realistisk + att du behöver ingen monsterdator för att kunna köra den(arbetar genom directX)
    så nästa gång jag köper sim blir det iaf Phoenix.

    hur den fungerar med din e-sky sändare vågar jag inte svara på.
    förut kunde man ju bara köra phoenix med sin egen radio men nu fungerar det med dummys också så jag tror nog att din e-sky sändare ska fungera på den...men som sagt,jag är inte 100%.

    bla www.umearc.se säljer Phoenix+dummy och bara phoenix(utan dummy)
    den finns även här. östersund modell hobby www.modellhobby.com
    www.boras-rc.se
    www.sodersrchobby.se

    Mvh/Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  9. #9

    Standard

    Tack daniel många bra sidor där.. Nu har jag köpt simulatorn har tränat flitigt där nu. så nu kan jag flyga ganske bra med laman i simen. =)..

    Sen har jag även lagat min King två igen. men har ett problem den snurrar runt sig själv med urs. snurrar så kraftigt att den inte går att fixa fast man ställer in på kontrollen. skall jag ändra på Gyrot eller är det något annat som är fel? ..

    Mvh marcus

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    nu har jag ingen erfarenhet av gyrot som sitter på HB 2:an.
    men det låter som att det skulle kunna va så att den kompenserar åt fel håll...
    finns det några knappar på el dylikt på gyrot?
    på gy401 finns det en knapp där det står "dir" och den bestämmer åt vilket håll gyrot ska kompensera.
    finns det någon liknande på ditt gyro?
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  11. #11

    Standard

    där finns en svitch som där står normal revers på just nu står den på normal. testar o ser vad som händer om jag ändrar. Testar imorgon då jag gott på vodka drinkar nu dom senaste timmarna =)
    tack så länge

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Eslövs modellflygklubb

    Standard

    Hur gick det med testet?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •