Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 117

Ämne: Spektrum DX6i med AR6200 DSM2

  1. #81

    Standard

    Krya på dig!

    Satt nyss och band mottagaren. Det beter sig dock inte som i instruktionen. Där står det att LED skall blinka när mottagaren är redo för att bindas. Sedan skall man slå på radion i bind-läget varvid mottagaren när den är bunden skall ha konstant LED. min blinkar fortfarande fast med lägre frekvens. Funkafr gör det iaf. Provade nyss "range test" utan problem. Well, så långt man kund gå inomhus iaf

    Skall stoppa i mottagren i min Kyosho Sensation nu.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  2. #82

    Standard

    Mottagare instoppad i Sensation. Trimmade roder under kvällen och förmodar att det kan bli provtur i morrn!

    Nån lycka med EDF:en?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  3. #83
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Nej, det blev ingen EDF-flygning igår, det blåste upp innan jag hann få upp den i luften och jag ville inte ta några risker. Hör också till saken att jag kraschade ett annat lätt plan p g a vinden igår... ingen bra dag

  4. #84

    Standard

    Tråkigt att höra om olyckan med planet.

    Jag invigde i allfall min Spektrum idag, i min Sensation. Allt helt


    Fick dock inte till 27 meter i räckviddstesten. Tippar på 15-20 meter. Enl. manualen skall det vara 90 feeet (30 paces) vilket blir 27 meter vad jag förstår. Skall mäta upp nästa gång. Hade inte manualen med mig och kom inte ihåg hur långt det skulle vara. Så jag flög trots detta Och lite undrande blir jag om detta är när man kör US mode eller EU mode. Jag menar, om man har US mode så blir förmodligen testsignalen starkare, iaf tror jag det. Misstänkerr att den helt enkelt begransar signalen i testmode i procent snarare än en specifik uteffekt som är samma i båda moderna..Kan ju testa det också förresten. Har du mätt upp din räckvidd i testmode?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  5. #85
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Kul att det funkade bra! Faktiskt så funderade jag också lite över den korta räckvidden i testläge, jag gissar att jag stod 25-30 meter från planet. Tog jag sedan bara ett steg bakåt så försvann kontakten, verkligen "av" eller "på", inte precis som man är van vid när man testar räckvidden. Var tvungen att kontroll-läsa i manualen, men det står ju faktiskt 90 fot, så det stämmer ju ganska bra.
    Jag är nästan helt säker på att det inte är någon skillnad på signalstyrkan i testläge oavsett EU eller US-inställning, eftersom jag provade båda med ungefär samma resultat.

    /Leif

  6. #86

    Standard

    Hmmm...

    Måste nog undersöka detta ytterligare. Verkar ju lite kort i mitt fall. Då blir det till att verkligen mäta upp samt ev. testa en annan mottgare. Funderar på hur mycket en kablehärva i närheten av de små antennspröten kan inverka. Det blev lite trångt om saligheten med servokablarna. Jaha. Testar i morrn så får vi se.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  7. #87

    Standard

    Jag får också ca 20-30 meter när jag testar. Ingen skillnad på eu och us-mode.
    Där emot märktes det viss skillnad i vilken vinkel man stod i förhållande till planet.

    Har flugit ca 30 flygningar nu och inte fått en enda störning...toppen!

  8. #88
    kvaarks avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    126
    Jobb
    Konsult
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Samma avstånd här25-30m, men skilde ca +5m om jag ändrade till US mode istället för EU mode. Men också samma "av" och "på" effekt när man klev 2 steg förlångt. En test flygning i en alfamodel spitfire, funkade kanon.

  9. #89

    Standard

    Jag har 3 mottagare. 2 st 6200 och 1 st 6100e. Alla är provfugna utan problem. En i en giles med 26 cc bensin, en i en funflykärra med en 2-takts 52 metanolmotor och den lilla mottagaren i en liten yak med en borstlös outrunner.

    Inga störningar what so ever!

  10. #90
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag har flugit med min dx7a och en ar7000 i ca ett halvår utan ett enda problem med. Och bortsett från det så är spakarna löjligt sköna
    Mvh / Fredrik Glawe.

  11. #91


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Å jag har flugit med min FF-9:a i ca: 6 år utan problem..
    M a o - även 35 MHz-anläggningarna brukar fungera bra även om jag givetvis inser att 2,4 GHz har sina fördelar - inte minst att man slipper risken att bli nedstörd på t ex ett meeting.
    Hälsningar
    Roger

  12. #92

    Standard

    Ok. Nu har jag testat igen. Vände huvudmottagaren 180 grader i kärran. Tror att acken "skymde sikten" vilket det råddes bot på med den enkla manövern. 41 meter i US mode vart det Har inte provat EU mode ännu eftersom jag var alldeles för flygsjuk för att fortsätta experimenterandet. Nu är jag lycklig igen. Kan nämna en positiv och en negativ sak om sändaren. Menysystemet med rullhjulet är faktiskt otroligt bra. Har aldrig rattat runt och känt mig så hemma som här i mina andra sändare. Det som stör mig är slaglängden på spakarna. Jag håller tum-pekfingergrepp med högern. Jag får släppa taget och vifta runt i luften så att säga för att nå runt. Har sänkt spaken en hel del. Skall testa lite till. Helt underbart att stå och spaka utan att stå och vänta på nästa glitch dock!

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  13. #93

    Standard

    Nån lycka med EDF testet?

    Sitter och konverterar nästa kärra just nu. Har dock inte hört ngt från Horizon ang extramottagarna ännu..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  14. #94
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Nej, jag har sällan tid att flyga på kvällarna, men helgen ser ju ut att bli hyfsad så jag hoppas på lugna vindar! Återkommer i ämnet...

    Intressant det där med slaglängden, ska tänka på det nästa gång, har ju bara flugit ett par vändor ännu. En sak som jag retar mig på är det eviga pipandet när man snurrar runt i menyerna, man kan bli tokig för mindre.

    /Leif

  15. #95
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Ikväll blev det äntligen dags att testa EDF-kärran. Räckviddskontrollen gav cirka 30 meter i EU-läge (med AR6000 mottagare), så inga problem där. Inga problem uppe i luften heller, helt störningsfritt. Sen är det ju en annan historia at det är betydligt svårare att flyga EDF, så fort farten sjönk så blev det ganska svårmanövrerat. Detta gjorde landningen lite extra spännande och den blev lite för för hård, så jag spräckte min gamla lagning på några ställen, men det är nog ganska lätt fixat. Alltså, EDF och 2,4 Ghz är en bra kombination!

    Testade också min AR6100, som jag monterat i en Kyosho Su-31 foamie. Räckviddstestet gav cirka 45 meter, trots "parkflyer"-mottagare. Flög utan anmärkning i 4-5 minuter, därefter hände något. Jag upplevde det som höjdrodret slutade att fungera, och planet gick rakt ner i backen (detta hände inom 2-3 sekunder). Väl på marken så fortsatte jag att röra höjdrodret, och efter 4-5 sekunder så hade jag åter kontroll. Tyvärr så tänkte jag aldrig på om övriga kontroller fungerade, det gick för fort för det. Rimligtvis hade jag ingen kontroll på någon kanal, men jag *tror* att motorn fortfarande snurrade när den gick i backen vilket skulle indikera att den inte gick i fail-safe. Mycket skumt.

    Skulle ju kunna vara höjdservot som krånglade, men då är det ju konstigt att det började funka igen efter några sekunder. Hursomhelst, denna mottagare kommer jag att skicka till Horizon för uppdatering till ver 1.6 innan den flygs igen (den är ver 1.2).

    P.S. En annan sak som jag märkte när jag flög är att trim-kontrollerna är väldigt "sladdriga", ingen skön känsla alls.

    /Leif

  16. #96

    Standard

    Kul och höra att den klarade EDF testet. Mindre kul med kärra som gick i backen. Det har skrivits en del om 6100 bla detta: http://www.rcuniverse.com/forum/m_51...tm.htm#5156980

    Om jag fattar det hela rätt så startar mottagren om, och det tar sin tid innan den har bootat upp sas. Skall vara fixat i nya mjukvaran till mottagaren.

    Mina Spektrum flygningar gick bra idag. Tyvärr drog jag min superzoom i backen efter lite väl vilt flygande nära marken. Den ligger fortfarande kvar, och kommer ligga kvar på min 35mHz. Nosen är inte längre kvar. Går att limma dock (EPP).

    Tänkte stoppa in min tredje mottgare i min Katana 120cm. Har fortfarande inte hört av Horizon vilket jag inte riktigt gillar..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  17. #97
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Jodå, jag har läst massor om AR6100 och de problem som varit, och det var lite därför jag ville testa den. Även ver 1.2 (som jag har) ska ha "quick connect", och jag har testat detta innan jag flög, genom att bryta strömmen till mottagaren någon sekund och sedan sätta på den igen. Den har fått kontakt på mindre än en sekund, vilket indikerar att "quick connect" fungerar.

    Därför är det mer troligt att mottagaren helt tappat signalen, och därför börjat söka efter sändarens kanaler igen, detta tar typ 5-10 sekunder. Men planet var kanske 20 meter från mig, och i en sådan vinkel att varken batteri eller motor kunde "skymma" sikten. Nja, litar inte riktigt på denna mottagare...

    Ang Horizon så gissar jag att de är ganska dränkta i inskickade kuponger, så det kanske är därför det dröjer med en bekräftelse. Jag ska rapportera när min kampanjmottagare dyker upp.

    Skönt med foamies som kan limmas, eller hur? Har just limmat ihop min SU-31

  18. #98
    kvaarks avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    126
    Jobb
    Konsult
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Har själv köpt ett par 6100 från Hobbycity, men är på backorder så dom har inte kommit hem än. Nu till frågan hur ser jag vilken version det är på dom 1.2 el 1.6?

  19. #99
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Det sitter en liten etikett på dem, så det är enkelt att se. Skulle det mot förmodan inte sitta en etikett så är det troligen en äldre version och då ska den absolut uppdateras, för det fanns en annan otrevlig bugg som kunde låsa höjdrodret i full deflektion.

  20. #100

    Standard

    Appropå etikett, på de löst levererade mottgarana jag fick satt det en etikett beskrivandes minus plus och signal

    Nån som funderat på att köra med en kondensator på plus/minus för att undvika ev problem?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

Liknande ämnen

  1. Svensk manual till Spektrum DX8T DSM2
    Av Jensus i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 02:53
  2. Trainersladd spektrum dx6i - dx8
    Av UlfB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 21:44
  3. Spektrum 2,4 med AR6200 Rx
    Av Bakerman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 12:11
  4. Spektrum återkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 02:01
  5. Fråga ang. Spektrum AR6200 mottagaren.
    Av hakank i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •