Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: fartreglage problem

  1. #21
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peterax
    Jag vet inte vad motorn heter men den är 12mm i diameter och 31mm lång. fartreglaget är ett oemrc pulsar 10A och batteriet är ett 3-celler lipo 11.1V 620mAh. Propellern är en liten GWS som det står EP 0320 på ena bladet och en bit under det så står det en 3:a. Utan propeller så varvar motorn mer, den följer med gasspaken längre än med propeller. Planet fungerade ju för förra ägaren och han hade bara en annan sändare..
    du kan visa for oss i länkar med den motor eftersom du vet inte vad heter den exakt motor ???

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  2. #22

    Standard

    Motorn är en feigao:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=3872

    Jag har provat att ställa om timingen på fartreglaget men det blir ingen skillnad, har även ställt om fartreglaget till fabriksinställningar(set to default) men inte heller det ändrar på nåt..

  3. #23
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Länge leve metanol

    Jag va inne på el ett tag men avvecklade det helt efter ett antal försök med motorpaket som gav fullgas på halvgas o liknande. Sedan ska vi inte snacka om LiPo med fabrikationsfel som jäste vid första laddningen trots balanserad laddning med Bantam BC-5 vid 0.5C laddström..

    Nä.. landa... 30 sekunder tanka... veva igång motorn igen o flyg vidare.. det är melodin det 8)

    3 minuter depåstopp och sedan en halvtimme flygning

    Min erfarenhet av el är knappt 10 minuter flygning och en timmes laddning :?
    Mvh Palleman

  4. #24

    Standard

    Jag blir faktiskt lite sugen på metanolplan när man råkar ut för såna här mystiska j**la elfel. Men det finns ju nackdelar där också..o bränsle kostar ju..

    Jag har faktiskt haft mystiska problem med metanolmotor också, hade en airboat en gång som gick jättebra men så kunde den stanna helt plötsligt ute på sjön..de va ju kul att ro ut o hämta den varje gång..

    Men finns det nån som vet vad det kan va för fel på mitt elplan då?

  5. #25

    Standard

    Well. Har haft jäkliga problem med metanol också. Tycker det är enklare med el men ingenting är kul när det krånglar. Senast tröttnade jag på alla glitchar man råkar ut för i olika setuper och mottagre/fartreglage o dyl. Beställde en 2.4ghz som väl råder bot på det iaf.

    Till ditt krångel. Vad har du för möjlighet att prova de olika sakerna separat? Dvs motor med annat fartreglage, fartreglage med annan motor osv? Tror nästan man måste köra uteslutningesmedoden. Men eftersom det funkade OK för han som sålde så verkar det ju ha hänt nått i mellan dess till det du fick det. 2.5A och du sger att det blir varmt. hur varmt blir det tror du? Bränner du dig på motorn tex?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  6. #26
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    editerat ... fatalt fel av mig så tog bort ! ...
    men såg att dom slutat med den feagion du länkade till pga kvalitets problem samt garanti bekymmer på dom ....

    att motorn blir så varm som du säger tyder ju på att nått e galet om den bara tar 2,5 amps ... ska ju tåla 5 å lite till ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #27

    Standard

    gör ni inte en höna av en fjäder nu????
    Har du flugit med kärran?
    En sån liten högvarvig motor vill nog inte jobba i stillastående luft.
    Blir ett helt annat motstånd när proppen får röra sig genom luften
    i en fart som den är "gängad" för.
    Det om "problemet".

    Om metanol så får ni inte glömma:
    tanka 30 sek
    flyg 30 min
    rengör 30 min
    lukta illa "for ever" ;-)
    Göran

  8. #28
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Det luktar ju kärlek

    210:- för en femlitare metanol med 15% syntetolja och 5% nitro... tänk dig en metanolmotor i rätt storlek för dom små elkärrorna du brukar flyga.. dessa 5 liter räcker ju hela säsongen ju 8)

    Nog för att jag numera flyger 4-takt i .70-storlek och däröver numera.. men jag har många timmar flygning på en 5-litersdunk innan den är tom. Har en ASP 61 4-takt i trainern, flyger jag den flitigt så går det åt ca 1.5 liter på en heldag 8)

    Behöver du stå och torka planet en halvtimma efter varje flygomgång så kan jag rekommendera domdär små silikonslangböjarna som leder ner avgaserna ca 6cm under planet

    Länge leve Metanol och Diesel för den delen :roll:
    Mvh Palleman

  9. #29
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Hej hej,

    Jag använder ca 7 olika Turnigyreglage och alla fungerar finfint. Min fråga är har du ställt in "Throttle Range" så att reglaget vet var max och min är på din sändare?

    Du gör detta genom att slå på din radio, sätt throttle-spaken i maxläge, koppla in accen, reglaget kommer att ge ifrån sig ett par pip och sedan bli tyst, då drar du ner throttle-spaken till min läget och reglaget ger ifrån sig ett pip som bekräftelse. Nu har du ställt in reglaget att passa med din radio så att du har rätt throttle-range. Har du inte gjort detta tidigare kan detta göra stor skillnad.

    Lycka till!

    Mvh

    // Fredrik
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

Liknande ämnen

  1. problem med bec + fartreglage?
    Av cykelbud i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 20:32
  2. Problem med motor eller fartreglage!
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 09:21
  3. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 23:14
  4. Fartreglage val
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •