Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bästa A123-ackarna?

  1. #1

    Standard Bästa A123-ackarna?

    Hej!

    Är det någon som känner till var man kan få tag i bra A123-ackar?
    Vilken spänning är de på dem?...

    Lär ju vara lika bra som Lipo, men mycket säkrare!
    (går att snabbladda också, eller?)


    MVH Oskar

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du kan ju börja med att läsa t ex denna tråd - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2
    Väldigt kortfattat så är dom säkrare, tyngre och dyrare samt att det finns få storlekar f n.
    Men passar formatet och kapaciteten så är det helt klart ett intressant alternativ. Att dom går att snabbladda på ner till 5-6 minuter kan ju också vara ett argument. Hur bra det är i långa loppet vet jag inte men förhoppningsvis tål dom detta. Kräver dock bra med matningsström om det skall lyckas.
    De håller nominellt 3,3 V/cell jämfört med en LiPo som har 3,7 V/cell.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hur är de med färdig ackpaket ? och laddare som klarar dessa rejäla strömmar ? Min IMAX B6 klarar ju LiFe batterierna men med max 5Amp, iofs kortare laddningstid men man skulle vilja ha en laddare som klarade 30-40 ampere kanske för att komma ner i riktigt kort laddtider.

    /Martin

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Hur är de med färdig ackpaket ? och laddare som klarar dessa rejäla strömmar ? Min IMAX B6 klarar ju LiFe batterierna men med max 5Amp, iofs kortare laddningstid men man skulle vilja ha en laddare som klarade 30-40 ampere kanske för att komma ner i riktigt kort laddtider.

    /Martin
    kolla med Ringhals 2 dom vet sånt....

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Hur är de med färdig ackpaket ? och laddare som klarar dessa rejäla strömmar ? Min IMAX B6 klarar ju LiFe batterierna men med max 5Amp, iofs kortare laddningstid men man skulle vilja ha en laddare som klarade 30-40 ampere kanske för att komma ner i riktigt kort laddtider.

    /Martin
    Martin.

    Grejjen är att du inte behöver en laddare i ordets bemärkelse. Det räcker med ett fläskigt spänningsagg. Om du kollar länken ovan till andra forumet så ser du hur jag har fixat en smålänsk laddningslösning inspirerad av dig och min fru

    Jag kör 100W och det tar 20min (sitter å laddar nu, på väg till fältet btw) från HELT TOMT till fulladdat.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  6. #6

    Standard

    Btw. Färdiga ackpaket kan fås:

    http://www.progressiverc.com/LiFePO4.html

    plus en del andra ställen.

    (Ang. länken just ovan, en guldgruva till elflyg, gå till startsidan så får du se)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tackar för länkarna de var trevligt. sitter med ett 40 Amperes nätagg här hemma så de borde gå rätt fint att ladda på med det tror det pallar 32 ampere kontinuerligt.

    Men då man köper sånna här ackar stöter man på nästa problem, fartreglagen är gjorda för LiPo tex 3S som bryter vid runt 9v hur går man runt detta?

  8. #8

    Standard

    Om fartreglagen är helt automatiska så beror det ju lite på. Alltså vad dom detekterar och var dom bryter vid för spänning. I värsta fall så får man byta. Å andra sidan om de inte går att ställa detta så var dom förmodligen VÄLDIGT billiga

    Om de går att ställa så är det bara att ställa ner cut off spänningen eller disabla helt och hållet. Jag har gjort det sistnämda. Det gör inget om man laddar ur tills de blir orkeslösa.

    Vad kan ditt spänningsagg leverera i spänning?

    (En lite parantes. Min A123 ackar laddade jag på 10 minuter. Sitter och väntar och väntar och väntar på att mina lipo skall bli färdiga så att jag kan dra ner och flyga..suck..)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    mitt aggregat kan läma 20v och 40 ampere max så de borde fungera fint har även ett mindre på 20ampere och 13,8v

    Har nog köpt "billiga" fartreglage men men de är ju inte försent att tänka om. A123 och LiFe verkar vara väldigt trevliga ackar såg att de inte är så fruktansvärt dyra heller du kan få en 4S 2300mAh 13,2v ack för 67 dollar.
    Dock väger de ca 50-60 gram mer än motsvarande LiPo ack

    http://www.modelelectronicscorp.com/...uct.php?pid=12

    /Martin

  10. #10

    Standard

    Med ett agg som kan lämna 20V så kan du ladda 5 i serie. Är spänningen variabel?

    Visst är dom aningen tyngre. Att tänka på dock när du jämför är att du kan dra ut dom 100%. Så ett 2300mAh kan man dra ur 2300mAh (Ifos så vill man ha lite över till misslyckade landningsförsök. Ett lipo skall man ju inte dra ur mer än till 3V vilket väl motsvarar 75-80%. Om man räknar om lite så bör du jämföra med ett 2800mAh lipo mao.

    Jag översatte (och modifierade en aning) en jämförelse som hittas här:

    http://www.svensktmodellflyg.se/user...po_vs_A123.pdf

    Eftersom dollarn är billig nu så är det klart köpläge, speciellt för en smålänning. (Det är så jag övertygar frugan om att matkassan skall användas föt att lagra upp A123 ackar )

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Håkan,
    Trevlig jämförelse du gjort.
    Jag har dock ett par "anmärkningar":
    * Du anger 3,3 V för LiPo under urladdning. Moderna LiPo har betydligt högre spänning. Nu bör man dock ange vid vilken belastning - t ex 15C - som denna spänning gäller. Men ett modernt 20--30C LiPo kan utan vidare hålla ca: 3,5--3,6 V vid 15C belastning - det har jag själv mätt och jag är rätt imponerad av den belastningståligheten.
    * Du kommenterar också att LiPo har en noterbar kraftreduktion under urladdning. Jag håller inte riktigt med om detta - inte för moderna LiPo-ackar i vart fall. Risken är snarast att man "tömmer" dom alltför mycket innan en märkbar försämring uppkommer. Men jag har ju å andra sidan inte kört A123 så jag har ju inte dom att jämföra med.
    Hur är det med lödbarheten på A123 - tycker mig ha sett att det är "alu-behållare" runt cellerna och att dom därför är svårlödda (i vart fall på minus-sidan) ?
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Kul med synpunkter!

    Med lite mer av desa så kan jag ändra dokumentet. Kollade dock just mitt eget test. Jag får exakt 3V under urladdning av ett 20-30C 2200mAh (visserligen kines ack) vid 39A. (just under 20C) Vore kul med mer data på fler lipo celler att jämföra med.

    Urladdningskurva visandes spänningen för lipo har jag ingen. För A123 finns det en här:

    http://www.a123racing.com/SpecSheets...0-RCDevKit.pdf

    Vid 40A ser det ut som man dragit sträcket med linjal

    Ang. lödbarheten så är min andra sats A123 på väg från HC. Återkommer med rapport om detta. Mina första köpte jag färdiglödda.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har 4-cellspaket liggande till bra pris...
    Paketen ser ut så här:

    OO
    OO

    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=683

    Mvh
    Ove

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Jag har 4-cellspaket liggande till bra pris...
    Paketen ser ut så här:

    OO
    OO

    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=683

    Mvh
    Ove
    Kapacitet och max urladdning såg lite konstiga ut, enligt datablad för A123 så ligger kapaciteten på 2300 (inte så stor skillnad), men däremot så är max urladdning 120A/10sek, samt kontinuerlig 70A, skulle ju kunna vara 4S2P av 1100mAh cellerna men då skulle inte vikten stämma riktigt

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Max urladdning är ju definerat för olika hållbarheter. Om man tar ut 120 Amp blir det varmt och cellens livsläng påverkas. Det finns inte så många A123-celler på 2300 mAh att välja på.... Så 120 Amp/10 Sek går säkert bra, men ingen uppgift jag fick med cellerna.

    Mvh
    Ove

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Max urladdning är ju definerat för olika hållbarheter. Om man tar ut 120 Amp blir det varmt och cellens livsläng påverkas. Det finns inte så många A123-celler på 2300 mAh att välja på.... Så 120 Amp/10 Sek går säkert bra, men ingen uppgift jag fick med cellerna.

    Mvh
    Ove
    Nä jag tyckte bara siffrorna såg lite udda ut, förstod inte vart de kom ifrån. Men om det är de värdena du fått av din leverantör så förstår jag.

  17. #17

    Standard

    Ove. Är du säker på att det är A123? A123 är specade 30C kontinuerligt om jag inte missminner mig (69A) A123 har också felaktigt blivit lite av en benämning på diverse Li-Ion fabrikat.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  18. #18
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Då är det väl däför det står 70 Amp på paketen.

    Mina celler är tillverkade a A123-fabriken, så det borde ju vara den rätta produkten.

    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=712

    Mvh
    Ove

  19. #19

    Standard

    Ok

    Passade du på å sänka priset?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Javisst, jag går mot strömmen...
    Mvh
    Ove

Liknande ämnen

  1. Lägsta spänning i ackarna?
    Av jesse78 i forum FPV Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 11:51
  2. Bästa OSD?
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 09:03
  3. A123 - laddnings fråga.
    Av Delta i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 07:10
  4. Elkonverterad QB-15 med A123 celler i accen
    Av Fyhren i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 15:52
  5. A123 for dummies
    Av T5 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •