PHP Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /data/f/f/ff42316d-0db1-40a1-a0cb-586a81394e6f/rcflyg.se/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1976

PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/f/f/ff42316d-0db1-40a1-a0cb-586a81394e6f/rcflyg.se/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1976

PHP Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /data/f/f/ff42316d-0db1-40a1-a0cb-586a81394e6f/rcflyg.se/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1976

PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/f/f/ff42316d-0db1-40a1-a0cb-586a81394e6f/rcflyg.se/public_html/forum/includes/class_core.php on line 1976
Underhåll av motor

Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Underhåll av motor

  1. #1

    Standard Underhåll av motor

    Tjosan!
    Jag har hört att det är ganska viktigt att förvärma en nitro motor innan man startar den för att den ska hålla bättre i längden. Och även att man bör köra den på bränsle utan nitro, efter man har haft sitt roliga, för att köra rent motorn, kan detta stämma?

    Tack på förhand! =)

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kör man med moderna oljor så är det ingenting du behöver tänka på.

  3. #3

    Standard

    okej, tackar så mycket för svaret. Då vet jag =)

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag fick byta lager (en bekant fixade det) i min OS FS 120 Surpass III efter mindre än 15 timmars körning i somras. Kör med modern syntetolja (18%), metanol och 15% nitro.
    Båda lagren var alldeles sönderrostade och det låg gummibitar som lossnat från det bakre lagret i vevhuset.

    Modellen har förvarats i rumstemperatur (torrt 20°C).



    Kolv och foder var som nya, men ett visst slitage syntes på kamaxeln.


    Jag hade inte kört ur motorn med nitrofritt bränlsle, men i fortsättningen tänker jag åtminstone köra motorn tills den stannar efter att jag har tankat ur modellen efter flygning.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 439
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Inte behöver du köra ur motorn med nitrofritt bränsle! Var har du fått det ifrån?

    Vad som är viktigt är att man oljar in motorn (fylla den full), speciellt om man ska "förvara" den längre tid (månader och år) med ren syntetolja (samma som man kör på, ex Motul "Micro) eller ATF olja.

    Mellan flygtillfällena kan man med fördel också olja in motorn med spray olja (WD -40 och 5-56 och liknande ) eller med ovanstående oljor.

  6. #6

    Standard

    Först och främst så har det stor betydelse vilken motor det är.

    Ska du långtidsförvara en glödstiftsmotor, oberoende storlek eller aplikation (flyg/heli/bil) så är det bäst att köra slut soppan genom att nypa, eller dra bränsleslangen och låta motorn förbränna det sista innan den dör.
    Sen öppna trotteln fullt, ge den lite afterrun (eller vanlig 5-56 funkar kanon) och dra runt motorn för att sprida oljefilmen med starter.

    Då kommer den starta fint nästa gång den ska i bruk (OBS inte ricinolja till förvaringen dock)

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Kollade i min flygdagbok, jag premiärflög OS FS-120 motorn den 2 juli 2007.
    16 september har jag första anteckningen om att lagren låter illa. Under dessa 1½ månader har jag gjort 70 flygningar med motorn - längsta uppehåll en vecka. Modellen har alltså inte varit på "långtidsförvaring". Ändå har lagren rostat.

    Förgasaröppningen sitter bakom cylindern på min OS-motor. Det betyder att jag för att få in after run-olja efter flygningen borde ta bort spinner, propeller och motorkåpa flera gånger i veckan under sommaren när jag flyger mycket.

    Jag får hoppas att det är bättre kvalitet på lagren som finns i motorn nu.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 439
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kör du på syntetolja typ Motul "Micro" ,Aerosynt 2 eller 3 eller Aerosave så slipper du rosdtangrepp överhuvudtaget då dess a oljor innehåller rostförhindrare.
    Skolflygplanen i vår klubb har använts i 5 år nu med samma motorer och ingen av dessa motorer har några som helst rostangrepp på lagren,trots att modellerna (vi har 3 kärror) bara ställs in i klubbstugan efter flygning. Vi kör heller aldrig rent motorerna flygning.
    Vi kör på 5% nitro och 15% Motul "Micro" syntetolja.

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Skulle vara kul att höra vilken olja du kör på sundqvist. Kör själv med Aerosynt 3 just nu

  10. #10
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Thip.
    Vad som orsakar rost i en motor är oftast nitron.
    Nitro angriper metallen och "äter" sig genom oljeskicket.
    Jag kör med nitro på 5-8% i mina metanolare 2 o 4-takt.
    Kör med Os o Saito, oljan är Aerosynt 2 o 3.
    Öppnade en Saito 72a för en månad sedan och enligt annteckningar har det runnit igenom 28Liter i denna. Rost nej fanns inte ens spår av rost.
    Bytte top på en OS 120 i höstas, Rost nej samma här.
    Andvänder ingen 5-56, wb40, afer run osv, nej har aldrig behövts.
    Under vinter eller längre förvaring drar jag alltid runt motorerna ett par varv för hand ca varannan vecka plus att de förvaras i rummstemperatur.
    Tömmer heller aldrig tanken, finns alltid bränsle kvar, har inte haft några problem med det, vågar på stå och står för det också att jag är den som har minst problem med förbränningsmotorerna i våran klubb, kan bero på valet av Metanol, oljor, nito och kanske även motorval.
    Vill också påstå att jag köper metanol med omsorg, det skiljer mycket på metanol o metanol.
    Ha det gott, ihelgen kör jag inte metanol inte heller bensin utan JET-A1 :badgrin: :badgrin:
    /Mikael
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Skulle vara kul att höra vilken olja du kör på sundqvist. Kör själv med Aerosynt 3 just nu
    I sommar har jag kört med Byrons färdigblandade helikopterbränsle.
    20% syntetolja (låg viskositet)
    15% nitro
    metanol

    Bränslet
    Byrons hemsida

    Det är detta bränsle som jag använt under de 15 första flygtimmarna när lagren har rostat.

    Nu kör jag istället med Morgan Cool Power (också färdigblandat)
    17% syntetolja
    10% nitro
    metanol

    Får hoppas att det är ett bättre bränsle och att mina lager håller nu.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Tveksam till 5-56 i motorerna..Vill minnas att där e syra i det som fräter på aluminiumet..Men vill hålla det inom parantes..Tror ju inte att motorerna frätes upp över en vinter med 5-56..Men jag har haft fel förr!

    Mvh Baronen

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jag kör ju mina motorer på hem bränt bränsle å jag kör aldrig tomt i motorn å bränsle står i tanken inga bekymmer med motorerna alls
    däremot så drar jag runt ett par ggr i veckan... funkar för mig...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 439
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tror inte att de amerikanska oljorna innehåller några rostskyddande produkter som de Europeiska oljorna gör (Motul "Micro", Aerosynt 2 och 3 och Aerosave).
    Varför köra med sekunda amerikansk soppa när ni kan blanda soppa själv och köra med mer moderna oljor och slippa rost?

  15. #15

    Standard

    Aerosave eller efterföljaren Aerosynth 3, kör soppatorsk innan du far hem. Så kan motorn stå över hela vintern, kanske dra runt sakta nått varv då och då. Det räcker som vinterförvaring tom enligt Fuchs hemsida. Jag är benägen att hålla med. Innan jag gick över till Aerosave så hade jag några lager som rostade och gick sönder. Nu har jag klarat mig fint.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 439
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är likadant med motorerna i våra 3 klubbkärror! Sista flygningarna för säsongen brukar vara i september ...sedan in i klubbstugan med kärrorna över höst ,vinter och vår. I början av Maj startar vi skolflyget igen. Alla motorer går hur bra som helst. Det är 8:de året vi kör med Motul "Micro"15% syntetolja och när jag för några år sedan tog isär motorerna (av ren nyfikenhet) så var de som nya innuti.

  17. #17
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Tror inte att de amerikanska oljorna innehåller några rostskyddande produkter som de Europeiska oljorna gör (Motul "Micro", Aerosynt 2 och 3 och Aerosave).
    Varför köra med sekunda amerikansk soppa när ni kan blanda soppa själv och köra med mer moderna oljor och slippa rost?
    Byron påstår åtminstone att de använder rostskyddsmedel i sin syntetolja. (Se bild nedan). Min kinatillverkade SuperTigre G2300 har jag kört i 2 år på Byronsoppa utan problem.

    Och varför köra med färdigblandad amerikansk soppa?
    Jo, vi är hela två aktiva flygare nu i vår lilla oregistrerade klubb. Jag tävlar inte, och hör således inte till F3A förbundet eller SIL (Suomen ilmailuliitto). Jag har alltså inte någon möjlighet att dela en större beställning med någon. Bor i radhus utan varmgarage och har ingenstans att ställa en 200 liters tunna metanol. För att soppan ska bli billigare än färdigblandad krävs att man köper minst 200l här i Finland.

    Tyvärr tror jag inte att den amerikanska soppan är sekunda, utan att originallagren i min OS-motor var av dålig kvalitet.


  18. #18
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Jaka vad menar du med att Amerikansk soppa skulle vara sekunda?Jag använder Klotz olja och vill ha svar på vad det är för fel på den eftersom du tydligen har koll på det.Du får även förklara vad felet är på dom andra Amerikanska sopporna också tex Byron osv
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  19. #19
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB
    Hej Jaka vad menar du med att Amerikansk soppa skulle vara sekunda?Jag använder Klotz olja och vill ha svar på vad det är för fel på den eftersom du tydligen har koll på det.Du får även förklara vad felet är på dom andra Amerikanska sopporna också tex Byron osv
    Mvh Lasse
    Den inehåller recin.

    /Lasse

  20. #20
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong
    Den inehåller recin.

    /Lasse
    Vissa Byron-blandningar innehåller ricinolja, den blandning jag har kört i OS-motorn innehåller endast syntetolja, nitrometan och metanol.

    I kinamotorn (Super Tigre G2300) där lagren inte rostat har jag kört med Byronbränsle med 18% olja (varav 20% av oljemängden är ricinolja) och 80% metanol (ingen nitro). Därför antog jag att det var nitrometan som var boven då det gäller rost.

Liknande ämnen

  1. Underhåll och service före sommaren
    Av Bj i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-04-11, 20:25
  2. Underhåll Drivknutar
    Av lekman i forum Bilar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-04, 08:56
  3. Söndagsexemplar av motor?
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 19:38
  4. Montering av motor
    Av haskell i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 11:41
  5. Inkörning av motor
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 04:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •