Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Flygplanslipo i en RC-bil.

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard Flygplanslipo i en RC-bil.

    Hej!

    Har en gammel kyosho subaru impreza (stavning) som har stått stilla iganska många år. Har nu tagit tag i det och det gamla NiCd-batteriet verkar vara i halvdassigt skick.

    Så ett allternativt ack så har jag 2 st 3s above all 2200 mah. Dock så blev det gamla NiCd-batteriet väldigt varmt, svårt att ta på det. Tveksamt om ett LiPo skulle må så bra av att bli så varmt. Finns det billipos eller går det att köra på flygarlipot?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #2

    Standard

    Håller man bara koll på strömen går det bra, batteriet vet ju inte om det sitter i en bil eller i ett plan. Sedan är det bra om all annan elektronik lämpar sig för lipo.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Testade idag. H****e vilket drag nu med 11.1 istället för 7.2 volt.

    Fartreglaget vet jag pallar men motorn är nog tveksamt kan nog bränna den snart. Hm, och nya däck. Får köpa ny drivrem också den börjar slacka. Någon som vet nån bra återförsäljare
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Mät strömmen - med all sannolikhet så bör du inte överstiga ca: 25-30 A kortvarigt om du vill ha nån livslängd på acken. Med 50 % högre spänning kan du ju växla om bilen rätt avsevärt eftersom du får avsevärt högre varvtal. Och då sparar du ju både ack, motor och reglage...
    Jag skulle nog nöja mig med 2S LiPo - det motsvarar spänningsmässigt rätt bra 6*NiMh men ofta är LiPo:n bättre på att hålla spänningen så du får ändå ut mera kraft.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Jo du har en poäng där. Bara så att jag hade 3s hemma.

    Ja kan kanske köra 2s lipo kinesbatteri, denna skall ju inte upp i luften. Men rätta mig om jag har fel, ju fler volt, destu färre ampere behöver man belasta acket med? Eller vad blir tokigt med det?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tyckte du skrev Above All-ackar - det är väl Kinesackar såvitt jag vet.
    Med samma motor och utväxling så ökar strömmen rejält med 3S. Men vill du ha samma inmatade effekt så kan du genom ändrad utväxling minska strömmen - när du ökar spänningen. På flygmaskiner justerar du detta med olika propp-storlekar - på en bil får du ändra utväxlingen. Sen är det tveksamt om en borstad elbils-rova pallar 3S hursomhelst - i vart fall lär du få växla om rätt ordentligt.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Above all är ett svenskt märke, tillverkas väll i kina men det gör väll det mesta. http://www.aboveall.se/above-2200mah...1v-p-3973.html (Above all tillverkas i Korea vet jag nu när jag ändra)

    Motorn kommer nog inte hålla så länge så det blir inte direkt något gråt och tandangnislan om den går sönder, nya borstade är inte så dyra. Kanske köper ny ändå sedan för att få lite mer power. Skulle kunna köpa nått kinesack 2s istället. De jag använder nu är ganska dyra och inte lika kul om de går sönder.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    De s k bättre märkena av LiPo tillverkas mestadels i Korea.
    Du får väl köpa en bortslös drivlina om du nu skall ha kul..
    //Roger

  9. #9

    Standard

    Jag kör min R/C bil på 6000mAh accar anpassade för bil.. klarar 120amp..
    kör dock borstlöst.. Mamba max 5700..
    riktigt riktigt vasst.. helt galet jämfört med nimh.. körde pissiga nimh innan..
    tänk bara på att ha bra kontakter..
    vet att många kör tamiya pluggarna.. de smälter rätt bra efter lite misshandel

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Blir motorn för varm är det bara å sätta på en mindre pinjong, då blir den svalare/drar mindre ström
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tänk också på den gamla sanningen - kör ni i snitt en 10C-belastning så kan ni teoretiskt få ut max 6 min körtid - men antagligen snarare 5-5,5 minuter. Och precis som Krille säger och jag sagt tidigare - ändra utväxlingen om motorn blir ovanligt het - den måste fås att gå lite "lättare" då.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Blir motorn för varm är det bara å sätta på en mindre pinjong, då blir den svalare/drar mindre ström
    skulle vilja säga att det gäller inte alltid.. iaf inte på borstlöst..
    då de kan bli varma med för liten också.. för mycket snurr på den..
    iofs varvar min motor 11.1x5700..

    men bör att tänkas på ifall man köper borstlöst o lipo

    jag vet också att borstade motorer gärna ogillar långa körtider. blir för varma o smälter plasten på endbellen..

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Brände motorn idag, andra försöket. Men jaja, den är 7 år gammal snart så det kvittar. Vet inte om jag skall köpa ny motor, drivrem och nicd-ack eller låta den ligga. Han går ju inte undan direkt
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •