Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Nybörjarfunderingar...

  1. #21

    Standard

    Okej, då vill jag nog ha 2.4 GHz.

    Mikael_jo: Kan man komma och prova att flyga redan på fredagen eller är det bara lördag och söndag? För troligen skulle det passa bäst för mig att komma på fredagen...

    Och än en gång tack för hjälpen allihop. Härligt med så snabba, trevliga och utförliga svar!

  2. #22

    Standard

    vet inte om det är någon där på fredag, bäst är att fråga nån i svegsklubben. jag kommer upp på fredagkväll så kommer vara på fältet på lördagmorron nån gång...

  3. #23
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK
    Okej, då vill jag nog ha 2.4 GHz.
    Jag är oxå en glad nybörjare inom rc-flyget. Köpte mitt första plan i dec -07, en "Formosa-kopia", typ ett sånt här kit: http://www.sodersrchobby.se/sodersrc...700&pid=EP-503
    där en billig "kina-radio" ingick.

    Efter ett antal flygningar insåg jag att radion sög kraftigt, mycket störningar hela tiden.
    Hittade då en beg Futaba 6EXP 2.4Ghz på Tradera, fick den för ~1300:-, sen dess har jag inte haft en enda störning....

    Så, jo, 2.4 Ghz kan varmt rekommenderas.

    Måste dock varna dig JK, det är en kraftigt beroendeframkallande hobby du ger dig in i, jag har redan skaffat/byggt 12 plan...mest depron- och epp-varianter, mha ritningar från nätet.
    Tyvärr har den billiga 6EXP:n bara 6 modellminnen, skulle vilja ha fler..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jocke,
    Visst är 2,4 GHz okänsligare för elstörningar än 35 MHz men att jämföra en kinaradio i ett RTF-paket med en "riktig" 35 MHz-anläggning är inte riktigt juste. Som jag nämnt tidigare så kör jag själv uteslutande eldrivet sen många år tillbaka och med 35 MHz-radio - och det utan problem.
    Men som jag också nämnt - jag kör varken elheli eller stora elkärror (> 1 kW). Nackdelen med de flesta av dagens 2,4-system är kostnaden för mottagare men frånsett detta så håller jag med om att den nya tekniken tycks fungera bättre i störiga miljöer. Men allt är inte svart eller vitt - det är en kort sammanfattning.
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Standard

    Läste det här på Östersunds modellhobby: "Tänkt på att 2.4Ghz tekniken använder sig av mikrovågor vilket kan ge upphov till allvarliga hälsorisker. Läs nog manulaen för den produkt du köpt innan du använder denna! Vi tar inget ansvar för ev uppkommna hälsoproblem i samband med brukande av 2.4Ghz radio.

    2.4Ghz radio kan ha avsevärt kortare räckvidd än 35Mhz radio, kontrollera alltid därför räckvidden på din installation noga innan du brukar denna."

    Blir lite tveksam nu. Vill ju inte ha nåt som är farligt...

    Oj, 12 plan var inte lite det.

  6. #26

    Standard

    Laddade hem FMS från www.svensktmodellflyg.se och testade lite (med tangentbordet). Verkar inte så jätterealistiskt. Efter att jag laddade hem det har det blivit nåt skumt med datorn! Det tar jättelänge innan alla ikoner och aktvivitetsfältet kommer fram. Kan det vara FMS som är orsaken eller är det fel 40?

    Börjar bli lite tveksam om det ska vara 2.4 GHz ändå... Både på grund av hälsorisken och sen är det väl också lite prat om att de ska föbjudas i Sverige..?

    Om det ska vara en 35 MHz radio är Futaba FF7 ett bra val då?

    Ska bli kul att åka på fjällmeeting på söndag.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK
    Om det ska vara en 35 MHz radio är Futaba FF7 ett bra val då?
    Hej !
    Absolut - den kan du utan tvekan köpa.
    Hälsningar
    Roger

  8. #28

    Standard

    tyvärr så är fjällmeetingen flyttad pga dåligt väder...
    nytt datum är 30maj-1juni!

  9. #29

    Standard

    Det var tråkigt. Får väl ha lite tålamod då.

  10. #30
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag har både en calmato sport 40 och en belt cp(helikopter) till salu om du är intresserad.
    Calmaton har redan två nybörjare fått testa på dock med dubbel komando så den är aldrig kraschad, de klarade av att flyga den med ganska stor lätthet. en av dem klarar redan av att flyga avancerat med den eller ja det som går att göra iaf.
    Pm:a mig om du är interesserad.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #31

    Standard

    Om du inte har tillgång till ett fält är det ju vettigt att köra heli. Då behöver du ingen landningsbana...

    MVH Peter Z

  12. #32

    Standard

    Jag vill ha både heli och flyg. hehe Men jag tror faktiskt jag börjar med heli. Jag kanske ska börja med en co-axial ändå... En sån kostar ju bara 1000 kr med radio och allt, medan det säkert blir 6000 om jag ska köpa en bra radio, simulator och en bra "riktig" helikopter. Och det kommer att ta ett bra tag innan jag får råd med det... Så jag kanske ska köpa en sån här http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=5796 och lära mig att flyga med den först?

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hdej,
    För dryga 1000-lappen (ja, 1200--1500 kr) får du en flygmaskin - inkl borstlös och LiPo - som du kan flyga utomhus och som dessutom fungerar riktigt bra - t ex den Cessna som Söders säljer.
    En koax-heli blir du snabbt less på eftersom du bara kan flyga inomhus och du behöver helst ett större utrymme - ett vanligt vardagsrum är tyvärr alltför begränsat för att det skall vara roligt i längden.
    Jag tror personligen att du får roligare med en vanlig kärra.
    Hälsningar
    Roger

  14. #34

    Standard

    Jaha, då ska det inte vara nån koax-helikopter.
    Cessna paketet från Söders ser spännande ut, men jag kanske ändå ska hålla fast vid min ursprungliga plan och köpa bra kvalitet från början.
    Får se hur det blir.

  15. #35

    Standard

    När jag började så köpte jag en sådan här http://www.goldfeeling.se/Product/Pr...&SearchString=

    En enkel FP heli. Vindstilla dagar funkar den riktigt bra. Den är även lätt att laga, för du kommer att krascha . Man får bra känsla för om man tycker heli är kul. Det tar ett tag att lära sig men sedan när man får kläm på det blir det riktigt skoj. Jag slängde runt den som bara den på slutet.

    Nu har jag köpt en Honeybee King 2. Mycket mer helikopter men också lite mer besvär med inställningar och sådant. En T-rex eller Minititan hade jag nog hellre önskat mig, men tyvärr kostar ju allt mer då. Dock så funkar kingen bra för mig då jag inte flyger speciellt avancerat.

    En sak som är väldigt viktigt är sändaren. Jag köpte tidigt en Graupner MX-12. Alla inställningsmöjligheter gör att Kingen flyger bättre och snällare. Gäller även de flyg jag har (har haft ). En bra radio är den första och bästa investeringen.
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  16. #36

    Standard

    Kom på en grej till angående helin. Alla säger , större heli, lättare att flyga. Stämmer säkerligen, men när du fått snurr på en liten FP heli o kan hovra o kasta runt den, då är det en baggis att flyga "riktig" heli. Jag spenderade kanske en 500 spänn på reservdelar innan allt började fungera (läs: jag lärde mig )
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jeppe
    ...Jag spenderade kanske en 500 spänn på reservdelar innan allt började fungera (läs: jag lärde mig )
    Hej,
    Vanligtvis så kostar det avsevärt mycket mera än detta att lära sig flyga heli. Har man begränsad budget så avråder jag från heli-äventyr - jag har sett alltför många exempel på att det kostat rejält med pengar. Nu talar jag alltså inte om koax-helisar utan "riktiga"...
    Men du avgör givetvis själv.
    Hälsningar
    Roger

  18. #38

    Standard

    Vanligtvis o vanligtvis. Håller man sig lugn, använder sig av träningsställ och håller inlärningskurvan flack så behöver man inte krasha så ofta. Fördelen med FP:n är att den lagas lätt, dvs man måste inte köpa nytt hela tiden, lim o lite uppfinningsrikedom funkar utmärkt. Med större helisar snackar man genast mer kraft och då är vikten av att använda prima delar större. Att krasha Kingen blir alltid mer kostsamt då behovet att byta delar som tillsynes ser OK ut är krökta eller dyl..

    Sedan är den största faran för helikoptern, pilotens enorma självförtroende efter några lyckade flygningar. "En stallturn kan väl inte vara så jädra svår.... ooops"

    /Jesper
    /Jesper


    Graupner/JR MX-12
    Top Models Pulsar
    F-22 Raptor

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jeppe,
    Jo, vanligtvis är nog med sanningen överensstämmande.
    Jag har under många års RC-flygande sett det mesta då det gäller heli-nybörjare och nybörjare med "vanliga" kärror. Helt klart drabbas de flesta nybörjare inom heli av tämligen stora kostnader. Och inte bara nybörjare förresten - även duktiga piloter smäller rätt ofta - i vart fall om man vill utveckla sig och börjar känna på gränserna. Och dessa smällar är inte helt gratis...
    Därför avråder jag som du såg de som redan från början vet att deras budget är begränsad. Visst finns det undantag - men det är just undantag och det skall man vara medveten om.
    Heli kostar alltid mera än flygplan - i vart fall om vi talar om rimliga storlekar. Men är man bara medveten om detta och vill flyga heli så skall man givetvis göra det.
    Hälsningar
    Roger

  20. #40
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Hur man bäst börjar flyga helikopter har tjatats till leda både här och på rcheli.se.
    Jag vill påstå att en liten elhelikopter som inte är coax tillhör de sämsta sätten man kan börja på. Självklart kan man börja med en Trex, minititan eller nån klon men det är bara att inse att man kan behöva köpa reservdelar för minst tusenlappen. Och ska man tvunget börja med en "riktig" elhelikopter så är simulator inte bara bra, utan en förutsättning!
    Jag kan hålla med McGregor om att en coax snabbt kan bli tråkig, men frågan är vad som är tråkigast. Hantera en coax och flyga runt, eller stå och hovra en mer avancerad elheli timme in och timme ut rädd för att krascha? En coax sköter sig själv i många lägen medans en mer avancerad heli kräver att du spakar konstant.

    Dessutom finns det fler problem med elhelikoptrar som Trex och minititan. Det stora effektuttaget i kombination med trång radioinstallation har skapat många underliga problem för många piloter. Jag själv höll på en hel vår med diverse, till synes olösliga problem.
    Det är faktiskt rejält stor skillnad på instegströskeln mellan coax och en mer avancerad helikopter. Både när det gäller pilotens spakkunskaper och mekaniska kunskaper.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfunderingar
    Av Denke i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •