Hej!
Beskriv den ultimata klara-vind-modellen. Den som du alltid vågar flyga.
Ej segelmodell.
Hej!
Beskriv den ultimata klara-vind-modellen. Den som du alltid vågar flyga.
Ej segelmodell.
Jag flög min högvingade skyraider i kuling förra året. Det gick rätt bra även om det va en intressant landning...
Mvh / Fredrik Glawe.
...räcker det med att den flyger OK - eller vill du kunna landa den också... PDT_Armataz_02_05Ursprungligen postat av Flowtu
Hälsningar
Roger
PS: Förbränningsmotordrivet eller eldrivet ?
ryggskott och china clipper. startat och landat lodrätt! Har aldrig åkt hem från fältet för att det har blåst för mycket för dessa! Det är nåt med dessa plan som gör dom till perfekta vindflygare! Det luriga är att inte alla q-500 plan är lika dugliga i extremt kraftig vind. Dodger från Erik Persson i Säter är inte ens i närheten lika bra att flyga då det är svårt att stå upprätt på fältet!
En cool manöver med ryggskottet är att flyga mot vinden, dra av på gasen , vänta tills vinden tar tag och sen backa med planet! Det måste dock blåsa så mycket att man kan ha kvarts/halvgas för att ha en chans att rädda planet från att tumla bort!
båda väger 1,8kg har TT Pro 40 med RAM 10x6
För övrigt så tycker jag att dessa plan är pefekta till det mesta! stryktåliga, busiga, snälla, snabba, snygga och robusta!
Dodger från Erik Säter är inte samma som Ryggskottet från samma man?
Om inte har jag nått att bygga i vinter :-)
Kan i allfall rekommendera ryggskottet. Har två. Ett från Erik och det andra, aningen större vet jag inte vems konstruktion det är. Kör mina med el dock. Mycket roliga sportflygare.
Har inte lyckats med knivägg ännu men skall experimentera med större sidoroderutslag.
/Håkan
"Allting beror på allting"
min mycket modofierade lajban med tt36 motor i var en mycket rolig kärra att flyga oavsett vind finns ju inget som vinden kan ta i på den ... tyvärr så skrotades den av en fd klubb kompis som ville prova ... å då var det vind stilla !!!
för tillfället finns det ingen "vardags kärra"..för stort å för dyrt ...![]()
![]()
FM extra 300s 60size
black horse extra 300s 46 size asp46
giles 202 3d CRRC40i bensin ..
p51 pylon (modeltech) TT36pro
V-MAR cap 231 ex asp120
jamara corsair os90fs
ultimate elite series .40 ST51rc
Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
beskriv!!! ni kan fantisera, ni behöver inte anvisa till ett riktigt plan
Hej igen,
Generellt så fungerar ett snabbt plan bra när det blåser - under själva flygningen alltså. Och som du sett så har ju flera rekommenderat Q-500-kärror. Även en liten lätt elkärra på 300 g - t ex en snabb "vinge" - fungerar bra i blåst bara man flyger den i hög fart - men då du skall landa så kan det ju bli lite jobbigare med en sån kärra. Hursomhelst så är det min åsikt att du måste välja en snabb kärra för även en stor och tung som flyger sakta påverkas av vinden - om än mindre än en liten och långsam.
Hälsningar
Roger
Dodgern från Erik har lite annan konstruktion än ryggskottet från samme man. Smalare kropp och v-stabbe, jag har dock byggt mina med traditionell stabbe/fena.Ursprungligen postat av hakank
Den här är rätt bra i blåsten också. Särkskilt med lite överdimensionerad motor: http://www.hobbyhorse.com/sig_kougar.shtml