Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motorproblem vid inkörning

  1. #1
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard Motorproblem vid inkörning

    ASP 70 4-takt. Bränsle 85- 10% Olja - 5% nitro.

    Vid inkörningen då vi provade att skruva litet på huvudnålen lite fram och tillbaka blev det helt plötsligt annat ljud i motorn. Naturligtvis skulle vi då avbrutit, men vi provade att skruva ut nålen för att öka bränslemängden, men kort där efter tvärdör motorn, och jag menar TVÄRDÖR! Det går dock att rotera vevaxeln (med proppen) dock med föga komressionsmotstånd. Ventilerna lyfter (som dom ska) och kolven rör sig upp och ner i cylindern utan problem, stiftet glöder, soppan kommer fram, men motorn är och förblir död!
    Vad kan, eller skulle kunna vara felet?
    Kolvringen? Fodret?..........?
    Vad kan ha skurit eller på annat sätt ha hänt?
    Vi har kört så där en fem, sex tankar innan utan minsta tecken till konstigheter.

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ta med motorn till Ripa, så tittar vi på den. Låter annars som om den får för mycket bränsle. Men det kan hända att stötstängerna är felaktigt monterade så att de inte lyfter ventilerna korrekt. Som sagt, man måste titta på den för att avgöra felet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3
    kvaarks avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    126
    Jobb
    Konsult
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Vi tar med motorn, inga problem med det. Kommer ner imorgonkväll efter 16 någongång.

  4. #4
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Glöm inte uppdatera Palleman om vad som händer kring denna moroten, att den tappat kompet helt låter som min 61R men den plågade jag ju ihjäl med lite finjustering och en massa Nitro.. Spräckte toppen.. *hahaha*
    Mvh Palleman

  5. #5
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Såg jag rätt?10% olja.Vem lurar folk att köra på så lite olja?En kinesmotortillverkarekanske.
    LYCKA TILL
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  6. #6
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Har tröttnat på att tjôta... jag tycker det är *****i att köra på 10% olja över huvud taget... men dessa kör till och med in motorn på 10% olja... *suck* skärpning killar.....

    Alla motorer kör jag in med 20% olja... OS och andra kvalitetsmotorer som håller tätt kör jag in på syntetolja och kineser kör jag in på Ricinolja...

    När OS-motorn är inkörd så brukar jag gå ner till 15% men absolut inte under... oavsett om det är 2 eller 4-takt. Men numera så kommer jag ligga kvar på 20% olja...

    När kinesjävel är inkörd (hyfsat inkörd iaf.. ca 3-4 liter) så får den gå på blandolja 10% syntet och 10% ricin..

    Den kines-120 4-takt jag köpte på Air Media går som en klocka på nitrofritt 80/20-soppa så det kommer den få gå på
    Senast redigerat av Palleman den 2008-07-18 klockan 07:27.
    Mvh Palleman

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Såg jag rätt?10% olja.Vem lurar folk att köra på så lite olja?En kinesmotortillverkarekanske.
    LYCKA TILL
    Lasse

    Jag vet folk i klubben som kört 10% olja i sina motorer utan problem i flera år. En kille flyger upp ca 80L metanol varje sommar å än har inte han skurit någon motor. så det går alldeles utmärkt.

    Det är inte kolv/foder som behöver mycket olja utan största anledningen till att vi behöver stor mängd är vevlagret som är glidlagrat. Kolv å foder behöver inte mer än en bensinare alltså 2-4%

    Dock tycker jag själv det är dumt att ligga på "gränsen" så jag lägger mig på 15%
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #8
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Lösningen på vårt "problem" hjälpte Håkan på AiR/C Pro oss med under Ripalägret.
    Upphovet till motorns beteende var synnerligen simpelt.
    Vi hade fått göra en "specialare" när det gällde att få alu-spinnern och dess adapter-mutter att passa in. Ingen "naturlig" kombination av spännmutter gick att göra, varvid vi i vår iver att få komma igång löste (?) problemet på "eget" sätt.
    När sen motorn började protestera och stannade var det naturligtvis för att det hela lossnade ytterst lite så att propellern förlorade sin svänghjulsverkan. Det gick dock att för hand få motorn att rotera runt med proppens hjälp, men då man försökte starta (med elstarter) "släppte" greppet varje gång kolven kom i kompressions/tändnings-läget och motorn "spottade" genom förgasaren.
    Detta beteende satte en del myror i huvudet på närvarande, men det är skönt att så många engagerar sig och verkligen vill hjälpa till.
    TACK till alla inblandade, och särskilt Håkan!

  9. #9
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Gött att det löste sig
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. Motorproblem
    Av Quaddaren i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 13:16
  2. DA 50 motorproblem
    Av Rist i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 09:45
  3. Motorproblem!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 14:37
  4. Motorproblem
    Av Lundqvist i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 19:03
  5. Motorproblem
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •