Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: sändarhängare?

  1. #1
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard sändarhängare?

    är det någon själ här som vet var man får tag i en mettallmoj som kan fästas i botten på min radio där man kan fästa remmen...har flera gånger varit för att det blivit full gas när jag färt remmen i den befintliga ringen mitt på radion..den ramlar liksom ner när den hänger fritt i remmen...hmm va svårt o förklara men kanske någon förstår vad jag menar trots att jag inte har alla hemma

    Get high with hovering
    not drugs

  2. #2
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Båthandlare brukar ha många metallmojer av alla slag, det kan vara värt ett besök kanske?
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    När jag flög med JR Radio så hadde jag problem med detta. Min JR var väldigt baktung och jag råkade då och då ut för detta du beskrive Wesse. På den radion gick det att vrida fästöglan för remmen så hålet blev i sändarens längdriktning i stället. Tog sedan från en taklamp dosa eller vad det heter, själva skruven med öglan. Den man hänger själva lampan i och som brukar sitta brevid själva kontakten för taklampor. (Sitter alltså i taket)
    Den har diam M6 och passade perfekt. Låste med en mutter på var sida om själva öglan för remmen. Ska leta och se om jag har någon kvar så jag kan fotta den.

    Annars så är det bara en M6 gängad stång med en ögla i ena änden
    Skulle även vilja göra detta med min nya T14 men vågar inte ta i och vrida öglan på radion.

    Ursäkta om det verkar rörigt...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4

    Standard

    det finns spectrum :-) förlängare att beställa.. östersunds modellhobby har..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ett annat sätt kan vara att tillse att inte trottelspaken "fungerar" när du inte skall flyga utan bara t ex bär fram kärran. Det kan du enkelt fixa via en egentillverkad mixfunktion. Jag tror att jag beskrivit det ett par gånger tidigare här i Forumet men det går i grunden ut på att mixa trottelkanalen med sig själv och att man vid max "gas" också har max mix - "minus 100 %" - vilket då "tar ut" trottelpådraget.
    Jag har så på alla mina elkärror och aktiverar inte trottelspaken förrän jag skall flyga - då riskerar man inte dessa "automatpådrag" när man bär fram kärran.
    På elseglare har det också den fördelen att man kan starta "flygtidstimern" via samma switch - i vart fall på min FF-9:a.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2008-07-31 klockan 20:50.

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Ett anat sätt kan vara att tillse att inte trottelspaken "fungerar" när du inte skall flyga utan bara t ex bär fram kärran. Det kan du enkelt fixa via en egentillverkad mixfunktion. Jag tror att jag beskrivit det ett par gånger tidigare här i Forumet men det går i grunden ut på att mixa trottelkanalen med sig själv och att man vid max "gas" också har max mix - "minus 100 %" - vilket då "tar ut" trottelpådraget.
    Jag har så på alla mina elkärror och aktiverar inte trottelspaken förrän jag skall flyga - då riskerar man inte dessa "automatpådrag" när man bär fram kärran.
    På elseglare har det också den fördelen att man kan starta "flygtidstimern" via samma switch - i vart fall på min FF-9:a.
    Hälsningar
    Roger
    Samma som trottel hold funktionen i helikopter programmen alltså.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    oj vad många ideér det dök upp yehhh letar ju en bygel jag sett i sommar vet ej var.... den va gjort i duralaluminium med lätthål o fästes i botten på radion... två armar stack upp i botten på radion o där fästes då remmen såg ganska fränt ut o man vill ju briljera lite med annat då man kanske inte behäskar det radion egentligen är till för.... lösningen med en liten förlängare på den befintliga kroken va ju himla cool o enkel att fixa på egen hand men någonstans har jag sett futabas egna prylar till detta men kan ej finna igen den hemsidan

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8

    Standard

    sändarhängare.... vilket falsk namn på tråden... trodde helt klart det handla om den traditionella "sändarhängaren"

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Om Wesse fortfarande har sin FF-9:a kvar och dessutom använder "kort-antenn" så balanserar sändaren utmärkt i standardfästet - alltså inte samma fenomen som för t ex vissa JR-modeller. Det gör i vart fall min FF-9:a med "kort-antenn"..
    Jag gissar att bekymret är att sändaren "åker omkring" när man t ex går ut på fältet och bär modellen - och då kan mycket väl trottelspaken påverkas.
    Jag har också sett dessa hållare som i princip är en 90 graders bockad plåtbit som följer baksidan av sändaren och är uppbockad längs botten (undersidan) av sändaren och sen sitter det en ögla på vänster resp höger sida av den uppbockade plåten där man kan sätta nackremmen - alltså en enklare form av "maglåda"..
    Kan det vara den lösningen Herrn efterfrågar ? I så fall så är det väl enklast att göra den själv - hantverksskickligheten har vi ju redan sett åtskilliga prov på från Wesse..
    Men jag rekommenderar ändå att "desarmera" trottelspaken via mixningen - det är om inte annat ytterligare en säkerhetsåtgärd.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Om Wesse fortfarande har sin FF-9:a kvar och dessutom använder "kort-antenn" så balanserar sändaren utmärkt i standardfästet - alltså inte samma fenomen som för t ex vissa JR-modeller. Det gör i vart fall min FF-9:a med "kort-antenn"..
    Jag gissar att bekymret är att sändaren "åker omkring" när man t ex går ut på fältet och bär modellen - och då kan mycket väl trottelspaken påverkas.
    Jag har också sett dessa hållare som i princip är en 90 graders bockad plåtbit som följer baksidan av sändaren och är uppbockad längs botten (undersidan) av sändaren och sen sitter det en ögla på vänster resp höger sida av den uppbockade plåten där man kan sätta nackremmen - alltså en enklare form av "maglåda"..
    Kan det vara den lösningen Herrn efterfrågar ? I så fall så är det väl enklast att göra den själv - hantverksskickligheten har vi ju redan sett åtskilliga prov på från Wesse..
    Men jag rekommenderar ändå att "desarmera" trottelspaken via mixningen - det är om inte annat ytterligare en säkerhetsåtgärd.
    Hälsningar
    Roger
    helt rätt nu en sån vill ja skaffa mig..ska mixa in trottelgrejsen du snackar om om jag lyckas med detta har i o för sig skaffat en 10c med kort antenn nu men menyerna ser väl likadana ut tycker jag.... visst skulle jag kunna göra mig en superhållare själv men mina skador på nervbanorna i händerna har gjort mig oförmögen att slöjda men jag är ju nykter i dag så då är man ju ändå superglad tack för alla goa svar... detta forum är vi gänget som har svar på tal oavsett vad det gäller..yehhh RCFF äger fett anser då jag........

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12

    Standard

    Kan det vara en sån här du tänkte på?
    Lars från Piteå hade en sån i Åsele.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MrM-Models-MiniTray.jpg 
Visningar:	380 
Storlek:	58,1 KB 
Id:	579  
    Powered by Joy and a LiPo pack

  13. #13
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Kan det vara en sån här du tänkte på?
    Lars från Piteå hade en sån i Åsele.
    ja en sån skulle passa mig o den skulle kunna likna en sån där du vet då ska väl damerna lägga märke till mig

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #14
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Byt till Graupner dom har en massa tillbehör till sändare en del ser ut som skrivbord man bär sändarna på och som man kan ställa kaffet på också,Jet flygare använder sådant har jag sett men dom leker ju i en annan klass.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  15. #15
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej jag har ett såkallat "sändarbord" till min Graupner MC-24 perfekt med två fack på varsin sida om radion att ha JAPALENO i röda på ena sidan och gröna på andrasidan
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  16. #16

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Du kan ju alltid byta till en Hitec, minns att till och med min gamla flash 5:a hadde trottel lock.
    Äger numera en nyare PCM 9xll som saknar en sådan elementär funktion

    /lasse

  17. #17
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    ...letar ju en bygel jag sett i sommar vet ej var.... den va gjort i duralaluminium med lätthål o fästes i botten på radion... två armar stack upp i botten på radion o där fästes då remmen...
    Tror Christian brukar flyga med något som liknar det du beskriver.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    @Lassebetong
    Du råkar inte minnas hur du la in trottel lock på flash 5:an?

Liknande ämnen

  1. sändarhängare till Amerikat
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •