Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: 2.4 ifs

  1. #21
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej jag skaffade en Hitec Flash 5a istället,jag hörde att det är den bäststaste radion.skiter i 2,4 hepp
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  2. #22

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Jag har satt mig in lite djupare i de olika systemen nu.. Det enda som verkar ha tagit backupp i säkerhet på allvar verkar vara Futaba med deras FASST, till viss del då Spectrum som ligger låst på två kanaler som den upprättar vid påslag och håller fast vid. Alla system verkar i regel funka säkrare på flera sätt än de vi är vana med sedan tidigare, men jag har märkt med XPS/IFS att det krävs en del eftertanke när man placerar mottagaren med den korta antennen så man inte skuggar den åt något håll. I större modeller så är det i regel inte något problem, men det visade sig rätt bökigt i min Laser Arrow med en fet pipa längs ryggen och rakt över det ställe där mottagaren tidigare var placerad. Jag fick flytta ut den en bra bit i vingen för att få täckning åt alla håll, men det ska ju bli bättre då de annonserat att de jobbar på externa antenner.

    Jag kör med en Multiplex Profi 4000, och ärligt talat så skulle jag helst vilja köra deras eget system om de väl får fart på sina utvecklare och släpper sitt eget på marknaden. Det förutsätter ju då att de har en frekvenshoppande lösning, annars kan jag lika gärna stanna med Graupners IFS, för den har ju helt klart en del lovande saker på utvecklingslistan, och de kommer ju snart med en backuppfunktion i form av möjlighet att låsa flera kanaler i reserv. Som det är nu så söker den bara in en ledig kanal vid uppstart och håller sig där oavsett vad som händer, men den är ju fortfarande säkrare än de 35MHz gerjjor som finns idag om man bara tänker på att placeringarna av mottagaren är kritisk.

    Jag ser med spänning på vad som kommer att hända i utvecklingen.
    En sak är nog att lära känna de nya reglerna för att hur att installera dessa nya grejjor för bästa resultat!
    MvH
    //Patrik Johansson

  3. #23
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Patrik har du några bra länkar man kan läsa om XPS/IFS
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  4. #24
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej det blir Futabas 2,4 jag ger mej för grupptrycket.Jag har också hört att IFS är känsligt för placering av motagaren.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  5. #25

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    Hej Patrik har du några bra länkar man kan läsa om XPS/IFS
    Hej!
    Informationen är väldigt spridd och utblandat med en massa osakliga anklagelser och försvar av systemet, så man får filtrera lite vad man läser.

    Du hittar en hel del information på deras egna forum:
    http://www.rcgroups.com/xtreme-power-systems-483/

    Det finns en massa spännande möjligheter som utvecklas med telemetri funktionen i deras system. Att få varvtal, spänning i accar, temperaturer på accar och motorer och possitioneringuppgifter med hastigheter ger ju helt nya möjligheter.

    Det finns ju lite sammanfattande information på Graupners egen sida också:
    http://www.graupner-ifs-system.de/en.html

    Jag skrev till han som utvecklar systemet och gav honom några konkreta frågor om vad som gällde om systemet, och han svarade mycket sakligt på det och klargjorde att det inte är ett hoppande system, tänk så lätt det är i stället för alla som suttit och kastat skit på varandra i forumen
    Mitt hopp om att stanna med systemet i längden hänger ju ändå på att den nya versionen med flera låsta kanaler kommer innan Multiplex släpper sitt system... om det nu är hoppande.. men det måste det ju bli om de inte ska råka ut för samma skit som IFS/XPS har...
    MvH
    //Patrik Johansson

  6. #26

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej "mrblueshooter" och alla andra.

    Jag vill egentligen inte spä på kritiken mot IFS/XPS, men eftersom jag
    är gammal pylonflygare så fastnade jag på denna tråd på RC-Groups,
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...=911628&page=2
    Läs bl.a. "Julez" inlägg nr. 3 och se vidare bilder på inlägg 19 och framåt. Pylonflygare är ett seriöst tävlingsfolk med högt säkerhetstänkande och tydligen har bannlyst IFS/XPS på kommande tävlingar i Tyskland, hur det blir i andra länder vet jag inte.

    (som parantes kan nämnas att pylonflyget i Sverige förbjöd vissa sändare från Hitec, hur det är i dagsläget vet jag inte).

    Eftersom jag också flyger med MPX-grejor, så har jag sneglat på IFS/XPS efterssom det är det enda systemet som finns ute idag. Visserligen har ACT i tyskland presenterat ett modulsystem som skall passa de flesta radio-märkena, men dom har inte kunnat leverera några moduler än. Själv har jag beställt deras system redan i februari-08 men väntar än. Sista budet är att jag ska få mina grejor i slutet på oktober.

    Tillsvidare kommer jag att betrakta IFS/XPS som ett parkflyer-system.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2008-09-12 klockan 15:19. Anledning: stavningsfel
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  7. #27

    Standard

    Hejsan jag flyger XPS på mina helikotrar har även ett plan tänkte citera det här
    (men jag har märkt med XPS/IFS att det krävs en del eftertanke när man placerar mottagaren med den korta antennen så man inte skuggar den åt något håll)
    Har testat räckvid med mottagarna placerade lite varsomhelst har ej upplevt nåt problem ställde helikoptern bakom en container ja vad ska man säga funka ändå skruva av antennen funka ändå kan man gör det med en 35 radio och ta bort antennen avståndet var över 100 meter har gått utan antennen på lessna efter 200 mm
    MVH Uffe

  8. #28

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej "mrblueshooter" och alla andra.

    Jag vill egentligen inte spä på kritiken mot IFS/XPS, men eftersom jag
    är gammal pylonflygare så fastnade jag på denna tråd på RC-Groups,
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...=911628&page=2
    Läs bl.a. "Julez" inlägg nr. 3 och se vidare bilder på inlägg 19 och framåt. Pylonflygare är ett seriöst tävlingsfolk med högt säkerhetstänkande och tydligen har bannlyst IFS/XPS på kommande tävlingar i Tyskland, hur det blir i andra länder vet jag inte.

    (som parantes kan nämnas att pylonflyget i Sverige förbjöd vissa sändare från Hitec, hur det är i dagsläget vet jag inte).

    Eftersom jag också flyger med MPX-grejor, så har jag sneglat på IFS/XPS efterssom det är det enda systemet som finns ute idag. Visserligen har ACT i tyskland presenterat ett modulsystem som skall passa de flesta radio-märkena, men dom har inte kunnat leverera några moduler än. Själv har jag beställt deras system redan i februari-08 men väntar än. Sista budet är att jag ska få mina grejor i slutet på oktober.

    Tillsvidare kommer jag att betrakta IFS/XPS som ett parkflyer-system.

    /Ville

    Hej Ville!

    Om jag såg saklig information som indikerade att et skulle vara något konstruktionsfel på XPS/IFS så var jag den första att dra öronen åt mig då jag flyger alla möjliga modeller med min radio inklusive turbin.. och jag sätter säkerheten högt!

    Problemet är att alla som skriker om att det är fel på systemet falerar att ge en detaljerat beskrivning av hur de monterat prylarna och allt som påverkaqr systemet runt det. Sedan kan man ju köpa att det finns enstaka mottagare som är måndagsexemplar och faktiskt är felaktiga..

    Som jag ser det så är detta systems stora akilleshäl att det är så svårt att placera mottagaren rätt då antennen är fast i mottagaren. En extern antenn skulle absolut ta bort den problematiken och underlätta massor i trånga kärror med mycket störande metall, kablar, accar m.m. som näst intill omöjliggör en bra installation i vissa kärror.

    Även om man är rutinerad flygare sedan många år som mig (25 år), så är det svårt att tänka om med saker runt installationer med 35MHz som inte alls funkar med ett 2,4GHz system. Jag tror därför att det är just de externa antennerna som fixat problem för folk när de gått från XPS/IFS till andra..

    Jag har läst runt i länkarna du skickade, och det är ju inget nytt där annat än fler som bekräftar mina misstankar om att det är saker runt installationen som missats som orsakat problem. Ingen av de som verkligen fördömmer systemet följer ju upp med närmare information om hur installationen var gjord eller vad för förutsättningar som fanns... Nog för att jag kan förstå att man lackar ur efter att ha satt dyrbara maskiner i backen efter att ha installerat ett nytt radiosystem, men det hjälper ju inte oss andra som vill lära oss av andras misstag, och kanske faktiskt hitta buggar i systemet som behöver redas ut..

    Faktum att inte någon av de organisationer som värnar om säkerheten runt r/c flyg har larmat om några problem lär väl ändå skvallra om att det inte kommit in några konkreta rapporter om något XPS/IFS system som har haft ett fel som kunna härledats till fel i funktion på systemet i sig.

    Jag fortsätter lyssna på vad som sägs, även om det är jobbigt att rodda igenom allt som skrivs som är hörsägen och ren smutskastning, och jag lovar att rapportera om jag hittar något konkret som visar på ett problem med systemet i sig, annat än att det är knepigt att installera, vilket jag påpekat för Jim på XPS och bett honom skynda på utveckligen av externa antenner även till de befintliga mottagarna.

    Jag har fyra XPS/IFS mottagare som jag använder i olika plan med väldigt olika förutsättningar, och det funkar utmärkt, men jag har noterat att man i vissa kärror får acceptera en reducerad räckvidd rakt framåt med cirka 20%, vilket fortfarande ger en räckvidd långt bortom synbarhet, men jag tycker det bekräftar hur viktigt det är att få placerbara antenner som man kan flytta ut i vingar och bort från allat i kroppen som skymmer signalen! Gemensamt är att jag fått göra helt andra lösningar på placering av mottagare och att se till att hålla kablar fixerade i planet så de inte kan röra sig i mottagarens antrennområde.

    Systemet har en otrolig potential i alla fall..
    MvH
    //Patrik Johansson

  9. #29
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Patrik kan du inte lägga upp bilder på dina installationer i dina modeller???
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  10. #30

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    Hej Patrik kan du inte lägga upp bilder på dina installationer i dina modeller???
    Absolut.. Här har du de två seriösare maskiner jag testar systemet i... En Katana 2M och en gammal Kyoscho Corsair 40..

    Jag är noga med att försöka få alla kablar att gå så långt från antennen som möjligt.. och att se till att kablarna inte kan röra sig mot den i luften heller.. Helt enkelt så mycket utrymme som möjligt till metall och störkällor..
    Jag har en MPX FunJet och en ehh.. hmm.. "konverterad" elkärra av kategori lek/experiment som utmanar gränserna på alla sätt.. Allt har gått strålande hittills.. men jag har upptäckt många fällor man kan falla iom man inte ser upp.. en centimeter hit eller dit med mottagaren kan avgöra om den skuggas åt något håll... Antennfrågan måste verkligen lösas snart.. Det är riktigt drygt med installationen i de små maskinerna.. Det ska ju vara en decimeter som ideal minimum till metall och störkällor...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sony A200 080_minskad.JPG 
Visningar:	306 
Storlek:	88,8 KB 
Id:	1092   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sony A200 081_minskad.jpg 
Visningar:	317 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	1093   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sony A200 079_minskad.JPG 
Visningar:	319 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	1094   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sony A200 077_minskad.jpg 
Visningar:	293 
Storlek:	25,5 KB 
Id:	1095  
    MvH
    //Patrik Johansson

  11. #31
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej
    Vad tror du om att placera mottagaren så här??
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2757 (800 x 532).jpg 
Visningar:	299 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	1096  
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  12. #32

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    Hej
    Vad tror du om att placera mottagaren så här??
    Det går ju, men det är ju att rekomendera att sätta mottagaren med antennen uppåt för bästa räckvidd. Alla 2,4 system är känsliga för närhet till marken.. och du har ju som sämst räckvidd dit antennen på mottagaren pekar. Jag skule ha gjort en liten hylla att sätta mottagaren på så du får den på rätt liggande plan.

    Har du gjort räckviddstest med den sittandes sådär? Du finner nog i så fall att det blir lite kortare framåt och bakåt än åt sidorna...
    MvH
    //Patrik Johansson

  13. #33
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    hej hur går du till väga när du gör räckvidstest??
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  14. #34

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    hej hur går du till väga när du gör räckvidstest??
    Jag skruvar av antennen, trycker in knappen på sändarmodulen, backar 15 meter från modellen med antennfästet riktat mot modellen och sändaren en bit ut från kroppen... vandrar med spakrörelser i en cirkel runt hela modellen för att se att det inte finns några radioskuggor.. om det finns så kollar jag hur allvarliga de är genom att gå lite närmare tills jag har kontroll igen..

    Observera att mottagaren måste befinna sig minst 16 cm över marken för att det ska bli rätt..
    MvH
    //Patrik Johansson

  15. #35

    Standard

    Hallå nu har XPS kommit med lite trevliga nyheter
    http://www.xtremepowersystems.net/v3.php
    MVH Uffe

  16. #36
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    Hallå nu har XPS kommit med lite trevliga nyheter
    http://www.xtremepowersystems.net/v3.php
    MVH Uffe
    det är intressant med nyheter,hoppas allt negativt som skrivs om XPS/IFS går i graven snart
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  17. #37
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Liten nyhet från IFS
    http://www.graupner-ifs-system.de/
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  18. #38

    Standard

    Nu är det äntligen släppt http://www.xtremepowersystems.net/pr...=XPS3.0&cat=19 så nu skickar jag in mina 4 mottagare och modulen hoppas det funkar som det är tänkt så kanske det blir slut på skitsnacket
    MVH Uffe

  19. #39
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    Nu är det äntligen släppt http://www.xtremepowersystems.net/pr...=XPS3.0&cat=19 så nu skickar jag in mina 4 mottagare och modulen hoppas det funkar som det är tänkt så kanske det blir slut på skitsnacket
    MVH Uffe
    Jag skickade min till hobby borgen för någon veckasedan!!
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    Jag skickade min till hobby borgen för någon veckasedan!!
    Har du fått tillbaka grejerna än? isåfall någon förbättring
    MVH Uffe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •