Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: RTF för nybörjare? (högstadieelever)

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard RTF för nybörjare? (högstadieelever)

    Håller på att planera min andra lektion för 17 killar i högstadiet åk 8.

    Tänkte i morgon presentera några altarnativ på elplan för nybörjare och metanolplan för nybörjare.

    Tänkte också varna för RTF-paket med medföljande sändare då vissa modeller (t.ex. Kyosho) har sina egna lösningar på elektroniken så att den inte går att använda i följande plan.

    I mitt sökande efter RTF-exempel stötte jag på en modell som jag tyckte verkade prisvärd och vettig.

    Modellen är en RTF med borstlös motor, 3-cells LiPo, laddare, 5-kanals mottagare, 4 mikroservon, 18A fartreglage och en enkel sändare med reverseringsmöjlighet på kanalerna.

    https://www.karkkainen.com/webapp/wc...&searchMethod=

    Här i Finland kommer man nog annars inte under 300€ om man ska plocka ihop ett vettigt första flygplan med sändare, mottagare, servon, fartreglage, laddare och flygplan.

    Någon som har erfarenhet av denna modell. Kan jag rekommendera?
    Det jag funderar mest på är om sändaren är kompatibel med andra FM-mottagare.
    Här finns litet info om parkfuns sändare och modeller http://www.parkfun-rc.com/parkfun.pdf

    Det verkar ju vara tillräckligt drag för en modell som väger 580g - dessutom ska det väl gå att använda sändaren till övriga plan (t.o.m. till en metanoltrainer som Calmato eller Calmato Sports).

    Tacksam för synpunkter ikväll. I morgon ska jag presentera alternativ till "första kärra" för de ivriga killarna.

    Till skolan har jag köpt en Hitec Optic Sport, en GWS Slowstick och en GWS E-starter. Dessa plan ska vi montera ihop och flyga i dubbelkommando. Eleverna kommer således att öva både i simulator och dubbelkommando under kursen som pågår fram till jul.

  2. #2

    Standard

    Överlag såg inte pakete så illa ut med borstlöst och lipo. Men nu har ja inte rört eller sett detta flygplan.
    Helt klart är det ett bra alternativ att pröva på hobbyn.
    Men ifall killarna i gruppen blir intresserade av R/c så är det kanske bäst att köpa kvalitet direkt? Om jag förstod rätt så får de pröva på hobbyn.

    Om radion är en 35 mHz skulle de borde funka tillsammans med andra mottagare.

    Gjorde en google sökning på flygplanet men fick inte många intressant trådar.

    Edit: Knappast svarde jag på din fråga men skrev lite mina tankar

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Casimir_rc Visa inlägg
    Men ifall killarna i gruppen blir intresserade av R/c så är det kanske bäst att köpa kvalitet direkt?

    Om radion är en 35 mHz skulle de borde funka tillsammans med andra mottagare.

    Gjorde en google sökning på flygplanet men fick inte många intressant trådar.

    Edit: Knappast svarde jag på din fråga men skrev lite mina tankar
    Helt bra med dina tankar. Känner att jag behöver input i denna fråga innan jag går och rekommenderar något jag inte prövat själv.

    Såhär tänker jag själv - jag presenterar RTF-modellen (radio med i paketet) som en budgetlösning så att elever som annars inte skulle "ha råd" ändå kanske köper ett plan och prövar på hobbyn. Under samma lektion presenterar jag "kvalitets"-tänkandet. Dvs. en bra grundradio, LiPo-laddare och ett nybörjarplan (alternativt en bra grundradio, utrustning för metanolflyg och en metanoltrainer hög- eller lågvingad).

  4. #4

    Standard

    Hej,

    Jag vet inte riktigt hur det ligger till men paketet du länkar till verkar distribueras av Kyosho, i alla fall i Sverige. Jag har dock ingen aning om vad det innebär när det gäller utförandet på elektroniken.

    Om någon kan förtydliga hur Kyosho hänger ihop med nämnda paket skulle jag bli glad, då jag själv överväger att köpa något liknande.
    Senast redigerat av Oalex den 2008-08-25 klockan 20:52.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag är inte så bra på Finska men ett plan som jag nog skulle kunna rekommendera är Wilga 2000. Radion är ingen "Computer Radio" men steget över de enklaste 35 MHz.
    Motorn är så stark att den lätt drar upp planet med pontoner som också fäljer med paketet. På hjul så startar man lätt på halv gas. Reservdelar i form av kropp, vinge med mera finns att köpa för rätt så billig peng. Jag har tyvärr ingen aning om distributör i Finland men i Sverige så har jag för mig att den finns på Full Kontroll eller MFT.
    Självklart borstlöst och Lipo - allt ingår.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Hittade samma hos bl a Umeå RC - http://www.umearc.se/cgi-bin/article...8&subgroup=475
    Sök på "PF205 Scout" så finner ni kärran lite här och där.
    Har dock inte hittat nån provflygning eller liknande av kärran men den borde ju fungera hyfsat av specarna att döma. Sen finns det säkert andra i samma klass - vill minnas att bl a Sigun (?) räknade upp några olika modeller i en "nybörjartråd" här nyligen.
    Lycka till Johan - hoppas allt går bra hälsar
    Roger

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Liten rapport från dagens lektion. Det var vackert väder med 4 m/s nordlig vind, så istället för teori gick vi ut på skolans grusplan med min EasyStar. Eleverna fick flyga FPV med mina videobrillor i dubbelkommando. Alla elever fick spaka ungefär en minut i och det gick över förväntan – vi har ju inte hunnit öva i simulator ännu.

  8. #8

    Standard

    Finns på Kyoshobutiken i Skövde.
    http://www.kyoshobutiken.com/parkfun....html?cPath=57
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

Liknande ämnen

  1. Nybörjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 22:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  4. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 04:40
  5. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •