Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: En nybörjares presentation + recension av above all sports trainer.

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    61
    Jobb
    IT
    Klubb
    Klubblös/Vendelsö

    Standard En nybörjares presentation + recension av above all sports trainer.

    Tänkte skriva en liten berättelse om min RC-karriär, som en slags presentation då jag är ny användare.

    Har alltid varit fascinerad av flygplan, bilar, motorcyklar osv sen barnsben. Som 10-åring köpte jag mitt första radiostyrda flygplan som jag och pappa byggde ihop. Det var någon balsatrainer med en liten OS max 10 (tror jag det hette). Den resan slutade med att jag aldrig kom upp i luften, tröttnade och la dom tankarna åt sidan.

    Som 15-åring kom suget igen och jag inhandlade en 3-kanalig kyosho stratus.

    Denna resa slutade med krasch efter ca 100 meter en skarp höger och ner i backen, motor trasig och vingar av. Limmade ihop allt, köpte mig en ny motor och gav mig ut på isen för att flyga.

    Denna gången kom jag upp högt, men fortfarande nervös flygning med för stora utslag med mycket lite kontroll. Slutade med för högt tryck på vingarna som gick av på mitten på 50 meters höjd och kroppen kom som en raket och gjorde ett djupt jack i isen.

    Nu har det gått 15 år sen dess och suget har funnits där sista åren. Kört lite 1:8 buggy, några X-twins och annat smått har avverkats tillsammans med äldsta sonen på 4 år. En trex 450 SE har stått på hyllan och dammat... men det är nog flyg jag är ute efter

    Förra veckan inhandlade jag mig en above all sports trainer med utrustning.

    Har spenderat dom 3 senaste kvällarna när barnen sover till att bygga, trimma in osv. Denna gången var jag bättre förberedd. Har lagt ca 40 timmar i Reflex XTR och lärt mig hantera både flyg och heli. Men nu var det "the real deal".

    Yngsta sonen nattad, batterier laddade och allt intrimmat. Åkte ner till den lokala ängen med äldre sonen och gjorde mig redo för start. Det började som sig bör, planet åkte baklänges vid gaspådrag . Pillade ur reglage och ändrade och nu var det dags. Torr i munnen och lite småskakig gav jag 1/2 gas och planet lyfte på 4 meter så det var försent att ångra sig. Lite taskig tyngdpunkt med rätt stor tendens till bakvikt. Men det väger in på 1100 gram och jag har mindre ack än rekommenderat så det var väntat.

    Mina timmar i simulatorn hade dock gjort mig förberedd och jag trimma ner lite på höjdrodret. Under detta passet gjorde jag 14 starter och landningar. Flög mest runt i åttor, gjorde inflygningar och landade och startade. Flygtid är svårt att uppskatta då jag spenderade mycket tid på marken, men minst 20 minuter i luften iaf.

    Tyckte upplevelsen skillde sig från simulatorn, där flyger man hårdare och ofta bara med skev+höjd. Nu var jag tvungen att stötta med sida för göra snygga svängar då jag flög mycket sakta hela tiden pga begränsat utrymme. Avslutade flygningen med en looping.

    Kan efter detta säga att detta planet är en bra kärra att börja sin karriär med "full house". Flyger mycket stabilt och går att flyga löjligt sakta i landningar. Nu är jag ordentligt invigd i RCflygets sköna värld.

    Hade önskat jag kunde bifoga en liten film, men sonen har inte lärt sig hantera videokameran ännu.

    Väl mött,

    Johan

  2. #2

    Standard

    Kul Johan och varmt välkommen!! Se upp för wesse bara han e inte som andra
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Härlig läsning Johan, och varmt välkommen tillbaka då till denna otroligt trevliga hobby.

    Har själv en grabb på 1,5 år, och längtar tills den dag då man kan börja flyga dubbelkommando med honom. Och så intresserad som han är idag så blir det nog snabbare än man kan ana.

    Det är nog många som börjat precis som du och jag, men pappa som hjälpt en bygga de första flygplanen.
    Nu är man själv där.... Man har blivit pappa och tycker det är skitkul när sonen sitter vid matbordet och viftar med händerna och låter som ett flygplan.

    Har till och med hänt att han vägrat äta och bara suttit och viftat med handen i luften och låtit som ett flygplan, men fortsatt vägrat äta.
    När man frågat varför han inte äter så låter han ännu mer.
    Visade sig att han ville att pappa skulle flyga lite, så fram med depronplanet och en kort flygning på baksidan.

    Efter ett kortare flygpass så gick det sedan alldeles utmärkt att äta!


    Och guuud va ledsen pappa blir när sonen redan tjatar om att man måste flyga. Blir liksom lite lättare att försvara sin hobby för andra hälften om man säger så!

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  4. #4

    Standard

    Jag har också köpt detta plan och efter några mindre och större problem flyger det helt underbart.
    Viktigt med viktfördelningen
    FLYG
    Above all trainer BL
    330s extra mini BL
    E-starter
    HELIKOPTER
    Lama v3
    BIL
    Xray T2 007
    Xray 1:8 El EC
    Ass T4 FT
    F-350 scala crawler
    m.m

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    yehhhh ännu en goer man man kan toka medo grattis grattis hurra hurra detta va en läsning som värmde mig i hjärta o själ.... tänk du grejade det nu ska jag bara leta upp dig så vi kan dokumentera detta på film så va beredd dyker upp när du minst anar det

    tack för att du värmde min flygarsjäl...

    mvh wesse... fortfarande nybörjare men Nykter i dag oxå

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    61
    Jobb
    IT
    Klubb
    Klubblös/Vendelsö

    Standard

    Rekomendationen ligger fortfarande kvar för denna kärran. Kan inte tänka mig någon bättre att börja med. Dock skall det väl tilläggas att jag inte har mycket att jämföra med.

    Har tyvärr bara hunnit lägga en flygning till, med gott resultat denna gång också. Fler loopingar och lite vildare flygning denna gång för jag hade lite mer tillit till min egen förmåga. Fick beröm av helikopterpiloten som hittade till samma äng för min vackra flygning. Man är bra sugen på flyga mer, men väder (vind) och familj har satt käppar i hjulen.

    Skall börja skissa på skidor till denna kärran också då jag bor 300 meter från vattnet och hoppas på is om några månader.

    Sen ligger det nu en nästan färdig mustang sally framför mig för lite "tomtflygning" om vädret tillåter. Målet är att flyga mig varm i kläderna och inleda nästa säsong med denna kärran http://www.hyperion-eu.com/catalog/p...P-HELIOSF3A-25. Är det ett bra val?

    (Och Wesse, fortsätt med dina filmer, vi är många som uppskattar dem.)

    Mvh

    Johan

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 13:53
  2. Tomahawk Viper Black EDF (Flygning/recension + film)
    Av Extra_Mannen i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 23:00
  3. Lågvingad trainer (Calmato 1400 EP Sports)
    Av UlfB i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:23
  4. Antennskit lossna+Recension maiden flight
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •