Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Störningar

  1. #1
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard Störningar

    Hej!

    Skaffade en RX från hobbycity: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6430

    Använder gamla tx JR max 5 och Hitec 720
    Den enda som fungerade var 720´n men kraftiga störninga och kort mottagning.
    Jr´en helt död.
    Jag använde kristallen som satt i org.RX
    Jag antar att dessa gamla TX är SS men den nya RX är ju DS och fick då en xtal som suttit i SS innan.
    Löser jag detta genom att skaffa in DS-Xtal? Funkar TX/SS ihop men RX/DS?
    Det konstiga är att JR-sändaren inte funkade alls, borde väl funkat lika illa som Hitec´en?
    /Denke

  2. #2
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denke Visa inlägg
    Hej!

    Skaffade en RX från hobbycity: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6430

    Använder gamla tx JR max 5 och Hitec 720
    Den enda som fungerade var 720´n men kraftiga störninga och kort mottagning.
    Jr´en helt död.
    Jag använde kristallen som satt i org.RX
    Jag antar att dessa gamla TX är SS men den nya RX är ju DS och fick då en xtal som suttit i SS innan.
    Löser jag detta genom att skaffa in DS-Xtal? Funkar TX/SS ihop men RX/DS?
    Det konstiga är att JR-sändaren inte funkade alls, borde väl funkat lika illa som Hitec´en?
    Sändarkristallen (TX) skall vara original till resp. sändare.
    På mottagarsidan gäller följande:

    För mottagare byggda enligt enkelsuperheterodynprincipen skall originalkristall (RX) (kalla den SS, ES eller vad som helst) användas.

    För mottagare byggda enligt dubbelsuperheterodynprincipen skall originalkristall (RX) (kalla den DS eller vad som helst) användas.

    Det är ett vågspel att blanda kristaller och mottagare som inte hör ihop!

    Hur som helst så fungerar det att kontrollera t.ex en Hitec-mottagare med en Futaba-sändare och vice versa förutsatt att mottagaren har rätt kristall.

    För att säkerställa funktionen på din mottagare så forska fram vilken kristall den kräver. Det går inte att ta första bästa DS-kristall och tro att allt blir bra, kristallen är bara en del i kedjan som styr vilken frekvens den tar upp.

  3. #3

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Såg att du länkat till en 40 MHz mottagare, din Hitec 720 vet jag såldes i 40MHz variant, men din JR finner jag mindre troligt att den sålts med 40 MHz, har du kollat att den verkligen är 40, den borde enligt mig vara på 35MHz bandet.

    Sedan så finns det mottagare som endast arbetar enligt negativ eller positiv shift proincipen (ja detta är grekiska för mig med) och futaba och Hitec är av ena sorten medans JR är av den andra. De flesta mottagare idag fungerar med båda moderna men en del billigare varianter klarar inte det......bara en tanke, eller två.

    Mvh,
    Nyroth

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nja, märkeskristall till sändarna. Hmmm....
    Det är ju som om man bara kan tanka Statoilbensin i en Volvo.

    Min erfarenhet är att man beställer kristaller enligt de specifikationer som gäller för de olika fabrikaten. Varför skulle det vara någon skillnad på kriterierna för en mottagare respektive en sändare? Jag har sålt många TX-kristaller passande Futaba och Hitech under årens lopp - utan klagomål. De flesta kristaller uppfyller de krav som ställs med tanke på frekvensnoggrannhet, stabilitet etc. Självklart kan det finnas undantag, men de flesta kristalltillverkare lever ju på sin kvalité - varför fuska?

    Men vill man göra det lätt för sig ska man ju bara hålla sig till originalvaran.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Tusen tack.

    Alltid lika vänligt och kompetent forum

    ps. det är en 35mhz men den försvann från deras sida bara...ds
    /Denke

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har en gång vart hos Ove, som hade slut på de RX kristaller jag ville ha.
    För att kunna använda hans mottagare, så köpte jag annan frekvens (Kanal 66 i stället för 68). Då fick jag en TX kristall som passade en Futaba. Den kristallen var helt stendöd i min Hitec (Flash 5x) sändare. Fick köpa hitec TX-kristall på kanal 66 för att få liv i mottagarna.
    Min slutsats är att för sändare är det märkesspecifika kristaller. För många mottagare går det att byta kristaller mellan mottagarna, detta gäller dock inte multiplex, då de har andra krav på hur kristallen ska bete sig. Lite fördjupning i ämnet för den intresserade: http://www.scapro.se/text/jauchkristallara.pdf.

    m.v.h. //fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Störningar
    Av Sickan i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 17:16
  2. Störningar !
    Av Jonnta i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 18:46
  3. mottagare störningar...
    Av kenneth67 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 21:51
  4. Störningar
    Av Glawe i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 23:55
  5. Störningar med 2,4 Ghz??
    Av 1984:an i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 09:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •