Reklam

 
Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 3456789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 172

Ämne: Hur svårt plan kan man börja med?

  1. #141
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Men motorn då? Tål den snön?
    Bara du blåser av den o låter den torka torde det inte vara några bekymmer.
    Har landat flera av mina landnings-ställs-lösa plan i högt, vått gräs, de har funkat finfint direkt efteråt.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #142


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Dubro-skidorna för parkflyers rekommenderar jag inte - dom passar bäst för kärror upp till kanske 400 g...ungefär...
    Att landa i vått gräs är inte riktigt samma sak som att landa i lössnö (utan skidor alltså). Fukten/vattendropparna från gräset lägger sig nog huvudsakligen utanpå medan lössnö har en otrolig förmåga att leta sig långt in...i motorn i detta fall. Visst - det fungerar antagligen om du låter bli att "gasa" innan du blåst rent motorn men jag skulle vara en aning försiktig med buklandningar på snö med en såpass tung (relativt sett) och kantig kärra som MUS. I så fall bör du nog göra nån form av "skena"/skida som du sätter under kroppen...
    Dubro har lite kraftigare skidor också vilka möjligen är i största laget men hellre det än de klena parkflyer-skidorna. Eller så gör du egna skidor - leta lite bland trådarna här och på Svenskt Modellflyg så hittar du snart flera lösningar. Jag hade ursprungligen tänkt ha min MUS som vinterkärra men det har faktiskt inte blivit av - hela förra vintern (nästan i vart fall) så gick det att flyga med hjul.
    Lycka till hälsar
    Roger

  3. #143

    Standard

    Tack för svaren! Vad skulle jag göra utan det här forumet!

    Tyckte också dubro skidorna verkade lite klena så får försöka göra nånting själv då... Imorgon eller på lördag blir det bog flygning igen - om vädret tillåter. Hoppas det går bättre den här gången.

  4. #144

    Standard

    Jag håller mina tummar för dig. Som dom säger i StarWars må kraften vara med dig. Yeah !
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  5. #145

    Standard

    Tack. Har tyvärr inte blivit någon flygning än, om det inte snöar så blåser det...

  6. #146

    Standard

    Ja nu blir det skidor på. Fast det ska ju bli varmare säger väder tolkarna så det kanske är bäst att vänta och se.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #147

    Standard

    Idag blev det en liten flygtur.

    Upptäckte dock att tomten var lite för liten, planet gick ju som ett skållat troll, så det gick ju bara ett par sekunder innan det var antingen över skogen eller huset.

    Planet ville hela tiden rolla åt höger vilket gjorde flygningen ganska svår... Det var så pass mycket att det inte riktigt gick att trimma bort.
    Kanske tyngpunkten var fel sidledes.

    Flygturen slutade med att jag tappade kontrollen över planet och det gick rakt i backen... Jag är övertygad om att planet flög in i en liten tornado för det kan ju inte vara mitt fel eller hur.

    Nosen tog en del skada, men annars är allt intakt. Ska laga det med lite lim och plywood imorgon.

    Bor 20-30 meter från en stor sjö och jag tror isen är tilräckligt stark nu, så ska flyga där imorgon om det inte snöar.

    Även fast jag kraschade och var väldigt nervös var det otroligt kul att flyga, lyckades fakstiskt göra en immelmansväng.

  8. #148

    Standard

    Prova att dra av gasen lite

    Men det är kul att flyga

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  9. #149


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En välbyggd och intrimmad MUS går att flyga riktigt sakta med så inte behöver du flyga fort - gör som Mats sa och dra ner på gasen.
    Jag blir förvånad när du säger att den är såpass ur trim att inte skevrodertrimmen räcker till. I sådana fall tycker jag du skall landa omedelbart och kolla om något är skevt eller att du kanske bara monterat roderoket fel på servot (snett) - eller någon annan monteringsmiss. Försök dig inte på någon "vanlig" flygning om inte kärran är i trim - det kommer att straffa sig (som du nog redan sett).
    Sen kan jag säga att is är enormt hårt att slå ner i ...bara så du är förberedd på katastrofen..
    Hälsningar
    Roger

  10. #150

    Standard

    Det där med att dra ner på gasen var ju genialiskt. Av nån orsak inbillade jag mig att kärran skulle bli svårstyrd och/eller stalla om jag flög för långsamt, men det var förstås helt obefogat.

    Jag blir förvånad när du säger att den är såpass ur trim att inte skevrodertrimmen räcker till. I sådana fall tycker jag du skall landa omedelbart och kolla om något är skevt eller att du kanske bara monterat roderoket fel på servot (snett) - eller någon annan monteringsmiss. Försök dig inte på någon "vanlig" flygning om inte kärran är i trim - det kommer att straffa sig (som du nog redan sett).
    Det var faktiskt det jag försökte hela tiden (att landa). Det lyckades ju också efter ett par minuter, fast det blev ju en ganska hård landning...
    Möjligt att det gick att trimma in också, men min jag var så nervös så min hjärna funkade inte så bra... Ska jag vara ärlig försökte jag inte trimma så länge. Blev liksom lite för mycket att hålla koll på flygplanet och trimma samtidigt.


    Sen kan jag säga att is är enormt hårt att slå ner i ...bara så du är förberedd på katastrofen..
    Är 20-30 cm snö på isen, så det tar dämpar ju smällen lite.
    Men nu när jag har lärt att man inte behöver ha full gas hela tiden och får mera plats att flyga på går det nog bättre, så jag räknar inte med flera smällar (man måste ju tänka positivt...).

  11. #151

    Standard

    Idag flög jag igen. Utan att krascha!

    Upptäckte orsaken till att MUS´en ville rolla hela tiden.
    Jag hade ställt in skevrodern så dom gick jämt med den yttre delen av vingen och det var tydligen fel. Farsan föreslog att dom skulle ställas så dom gick plant med kroppen och tyvärr hade han han rätt.

    Det verkar vara skevt nånstant så nu ser det ut som om det ena skevrodret sitter helt fel om man tittar på hur det sittar i förhållande till yttre delen av vingen. Men planet går rakt nu och det är ju det viktigaste...

  12. #152
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Det verkar vara skevt nånstant så nu ser det ut som om det ena skevrodret sitter helt fel om man tittar på hur det sittar i förhållande till yttre delen av vingen....
    Kan du ta några bilder ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #153

    Standard

    Självklart.

    Här stämmer det som ni kan se:

    Men inte här:
    På vänstra sidan är det inte lika mycket.

  14. #154

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Ser ut som om vingen har några grader "washout", är det lika på båda sidor ska det nog vara så. Om det inte är lika ville jag nog värmt klädseln och vridit vingen så den blev rak igen. Men då ska du kolla på själva vingen, inte på skevrodret (skeven i sig kan ju vara sned, också värt att kolla...).

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  15. #155
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vad är "washout" ??
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #156

    Standard

    Skölj ut, kanske?
    Senast redigerat av JK den 2008-11-30 klockan 17:08.

  17. #157

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    "Wash-out" är en engelsk flygterm som betyder att vingen är "torderad"...vriden!
    Att vingen har "Wash-out" betyder att vingens yttre del ligger och flyger med lite mindre anfallsvinkel än vingen i övrigt och det gör att vingen inte stallar så dramatiskt vid hög anfallsvinkel (som vid landning) Det betyder också att vingens inre del stallar först vilket är bra då det inte påverkar flygplanet så mycket som om vingtipparna stallade först.

    De flesta för att inte säga alla jaktkärror från andra världskriget hade lite wash-out inbyggd i vingarna. Har för mig att Spitfire hade 1,5-2 grader

  18. #158

    Standard

    Min gissning var nära va?
    Tack för förklaringen jaka, då blev man lite klokare idag också.

  19. #159

    Standard

    Idag vart det två flygningar på sjön.
    Första gången med landställ, jag hade skottat en landningbana, men den lyckades jag inte pricka, jag var så nervös att jag bara försökte komma ner så fort så möjligt och då vart det en landning i blötsnön....

    Den härliga smällen som uppkommer när balsa bryts sönder hördes och den stackars misshandlade kärran förlorade än en gång sitt landställ.

    Efter lite limning försökte jag mig på en flygning igen - utan landställ och den här gången gick det mycket bättre. Jag var mycket lugnare, fick trimmat planet någorlunda och det var en ren fröjd att flyga.

    Brorsan tog lite bilder under den första flygningen, ska lägga upp ett par stycken sen.

  20. #160

    Standard

    Lite bilder som lovat:



Liknande ämnen

  1. Hur svårt kan det vara?
    Av Heli i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:50
  2. Tips på plan att börja med.
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:29
  3. svårt beslut!
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 19:21
  4. pontoner hur svårt?
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 10:51
  5. Transport av plan ska det va svårt det?
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •