Reklam

 
Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 172

Ämne: Hur svårt plan kan man börja med?

  1. #21
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Kanske det här vore bättre att börja med? http://www.modellhobby.com/product_i...a04f1ce3f58f13

    Om jag ska flyga endast i klubb med större plan blir det nog inte mycket flygning tyvärr. Så det ska vara en parkflyer...
    Detta är en mkt snäll kärra, ganska gedigen med balsakropp.
    Landningsställen är dock ganska mjuka, men de går att böja tillbaka till rätt form vid hård landsättning
    Att man behöver en högvingad kärra runt 2 meter håller jag inte med om.
    Jag lärde mig flyga med en kyosho spree sport. En liten lågvingad elkärra som är väldigt snäll.

    Balsakärror är ofta skörare men och det blir lite mer reparera mellan flygningarna i början.

    Men jag håller med Johan, YAK 55 FlightFlex och U-Can-Do EP från Greatplanes är utmärkta startmodeller som även klarar 3D flygning.
    jag har haft en Yak55, och visst så underbart vacker kanske den inte är
    men den fyller sin funktion. Och är faktiskt riktigt rolig.
    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=710
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=fh2YOTZIKqk"]YouTube - ElectriFly Yak 55 3D EP ARF FlightFlex[/ame]
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=DRO46yefrQU"]YouTube - ElectriFly U-Can-Do 3D EP ARF FlightFlex[/ame]
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  2. #22
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Glömde nästan, denna
    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=778
    Multiplex TwinStar II
    Den är i samma material som Acromastern, riktigt tålig. Detta är även
    en kanonfin vinterkärra då den saknar landställ, men är det vått gräs
    snö eller is kan man starta på buken. Kanonsnäll, högvingad med borstade motorer. har sett en sådan här klippa en lyktstolpe med ena vinghalvan.
    Blev en liten inbuktning på vingen och skruven som håller fast vingen gick av, bara ersätta den plastskruven och flyga igen.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  3. #23

    Standard

    Är Plug-n-play version av ultra stick nåt att ha eller ska jag plocka ihop utrustningen till den själv? Vilka servon, motor, fartreglage och ack rekommanderar ni isf?
    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=693

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kan definitivt hålla med om att Mini Ultra Stick är en snäll kärra "buskärra" utan hyss MEN - den far dit man siktar in nosen så självstabilitet har den inte. I mina ögon en bra andrakärra som är betydligt tåligare än många 3D-kärror (vilket denna inte är) men jag ställer mig ändå lite tveksam till att rekommendera den som första RC-kärra. Min har jag flugit med oerhört mycket och det som gått sönder är landställsinfästningen - den bör man som vanligt förstärka men frånsett detta så är den förhållandevis stabilt byggd. Jag har skrivit några ord om min kärra här - http://www.mcregor.se/MiniUltraStick.htm
    Kommer inte ihåg om vi redan rekommenderat t ex Multiplex Easy Star men varför inte börja med nåt liknande - jag tvivlar på att du blir less på den inom 2 veckor... Många bygger så småningom om t ex om sina ES till fotokärror - andra använder dom som seglare (!) när förhållandena är bra. Och den är klart hållbarare än många andra kärror och det är ingen dålig egenskap för en nybörjarkärra.
    Har många gånger sett liknande trådar som går ut på att man "skall lära sig springa innan man kan gå"...om ni förstår liknelsen.. Det är mycket roligare att komma hem med en hel kärra - om än inte så häftig - som man faktiskt flugit än med en "snygg" men trasig 3D-kärra som man inte riktigt klarade av. Och flygtid är vad man behöver i början - inte reparationstid även om det också är nyttigt.
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Standard

    Tror du inte det borde gå bra med Ultra stick när jag har flygit i sim först?

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Johan,
    Det finns givetvis nybörjare som har enorm talang - för dom är inget omöjligt !
    Men att flyga i Sim och i verkligheten är inte riktigt samma sak - det tror jag har avhandlats i denna tråd tidigare.
    Huruvida just du klarar detta är helt omöjligt att säga något om.
    Min point är att även en enkel kärra som Easy Star är trevlig att flyga - i vart fall med en bra borstlös setup - och på intet sätt en onödig investering som du snabbt blir less på. Dessutom har den två uppenbara fördelar framför häftigare 3D-kärror i balsa - den är oerhört mycket motståndskraftigare mot "misshandel" och den är inte minst betydligt enklare att flyga. Och har du inte tillgång till ett riktigt fält så kan du landa nästan varsomhelst utan risk för att landstället bryts loss från kroppen - det finns nämligen inget landställ.. Inga problem med starten heller även om fältet är dåligt -bara att kasta iväg den. Och propellern sitter skyddad så du lär inte smälla många proppar heller.
    Men valet är slutligen ditt eget - ingen av oss här på Forumet kan med någon som helst säkerhet säga att du "klarar" att flyga t ex en Mini Ultra Stick.
    Hälsningar
    Roger

  7. #27

    Standard

    Jag tror nästan det får bli en Mini Ultra stick... Ska inte klaga på er om jag kraschar.

    Var tror ni om detta setup?

    Motor: E-flite park 450
    Fartreglage: Kom gärna med förslag. Ska kunna köpas från www.modellhobby.com...
    Servon: ??? Förslag?
    Ackar: DesirePower 2200mAh 3S 22C/40C
    Mottagare: AR6200
    Sändare: Spektrum DX6i
    Skidor till vintern: http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=833
    Laddare: iMax B5
    Propeller: ???

    Nu vet jag inte alls om jag har missat nåt för att bli flygklar... Lim?

  8. #28
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    såg att man kunde köpa ett paket av ömh med den modellen så maila dem om priset då fick man ju servon motor fartreglaget osv.

    tror du klarar av den modellen bara du ställer ner utslagen lite dock inte för mycket för då riskerar den attt bli för seg.
    har du inte tillgång till ett fält eller en stor öppen och jämn yta så tycker jag att du ska strunta i ställen.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #29

  10. #30
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ja det var den jag menade sorry om jag förvirrade dig.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #31

    Standard

    Men är det bra utrustning som följer med den?

  12. #32
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det ser inte ut som några låg kvalitets saker.
    E flite är väll inte ett super märke men det är absolut inget lågkvalite märke.
    Detta har jag bara läst på forum här och där så jag har ingen praktisk erfarenhet av märket.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  13. #33
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det du borde göra om du köper denna modell vilket inte är den bästa för en nybörjare doch inte den sämsta.
    du borde sätta dig framför simulatorn och träna i den tills du kan starta, flyga i ca 5min och sedan landa på ett kontrollerat sätt. detta ska du klara av med alla plan i simulatorn. okej har du 70st plan så behöver du väll inte kunna riktigt alla, men du ska kunna behärska alla på ett sådant sett att du kan planera din flygning.

    t.ex: flyga lite 8r och nollor.
    landa konrtollerat

    sätt gärna på lite vind i simulatorn. få även vinden att ändra hastighet och riktning.
    Försök också sätta dig i situationer som du inte kan och träna tills du kan ta dig ur dem med ett helt plan.

    när du lärt dig detta så borde du kunna hantera planet något så där bra med mindre utslag.
    Det bästa hade varit om du hade kunnat flyga dubbelkomando med någon så du får känna på det lite.

    Försök att flyga med någon innan du köper planet vem vet du kanske ändrar dig.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  14. #34

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    E-Flite är en tillverkare som gör mycket prisvärda produkter.
    Samma grupp som gör de populära Hangar 9 modellerna.
    Kännetecknade för E-Flite är att dom lägger ner mycket energi på att leverera bra grejer som funkar för både nybörjare och sportpiloter.
    Ser att ÖMH listar Sticken som en nyhet, det var den för 3 år sedan. Men det spelar mindre roll för dig.
    Grejerna som levereras i kitet funkar bra.

    Lycka till,
    Nyroth

  15. #35
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Ser att ÖMH listar Sticken som en nyhet, det var den för 3 år sedan.
    Lite OT men var ser du att den listas som nyhet?
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  16. #36

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Daniel,
    När jag använde sök funktionen för att hitta ''Mini stick'' då kommer det upp två svar, den ena är ARF kitet (endast flygplan) och där står det Nyhet i produktinformationen.
    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=691
    Mvh,
    Niklas

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har du långt till en flygklubb och vill flyga på närmsta fotbollsplan/åker så satsa på något helt byggt i plast (Depron eller liknande) ...inte en träkärra som du senast gav exempel på.
    En träkärra går så lätt sönder. En plastkärra av Depron emellertid, håller för alla krascher du gör i början. Satsa på något högvingat med outrunnermotor runt metern i spänvidd, något du kan kasta iväg, som inte behöver startas från marken och som håller för lite hårda törnar.

  18. #38

    Standard

    Har redan beställt en Mini Ultra Stick.
    Kanske ska flyga dom första gångerna med en erfaren flygare...

  19. #39
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det skulle spara dig mycket pengar och ge dig mer flyg timmar
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  20. #40
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Håller med, om inte annat så kan de bete sig lite "speciellt" innan man trimmat in en ny modell
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

Liknande ämnen

  1. Hur svårt kan det vara?
    Av Heli i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:50
  2. Tips på plan att börja med.
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:29
  3. svårt beslut!
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 19:21
  4. pontoner hur svårt?
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 10:51
  5. Transport av plan ska det va svårt det?
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •