Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Jeti 2,4 GHz till Multiplex Cockpit SX

  1. #1

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard Jeti 2,4 GHz till Multiplex Cockpit SX

    Hej
    Nu kan du skaffa Jeti 2,4 GHz till Multiplex Cockpit SX.
    Läs post #163 på http://www.rcgroups.com/forums/showt... 2.4GHZ system. Detta blir spännande.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  2. #2

    Standard Jeti 2,4 GHz till Multiplex Cockpit SX

    Jeti själva beskriver ju hur man monterar Duplex TU i en sändare. De visar också hur träningsuttaget är kopplat hos MPX.
    Att koppla in sig med plugg i det uttaget innebär ju att TX modulen 35 Mhz är igång samtidigt som Duplex 2,4 Ghz modulen. Det är ju inte speciellt smart må jag säga. Att Viktor har monterat Jeti i sin MPX SX är ju ointressant om han inte talar om hur han har gjort. Att ha två moduler i sändaren och styra dem med +Ubatt måste vara enda raka. Funderar själv på att montera en microbrytare i min SX som stänger srömmen till Jeti TU när man skruvar i antennen för 35Mhz användning.
    Jag återkommer när jag kommit så långt. Jeti har ju leveranstid på sina grejer tyvärr.
    Mvh Martin

  3. #3

    Thumbs down Jeti 2,4 GHz till Multiplex Cockpit SX

    Det har varit 350 visningar på denna tråden så jag förstår att det finns intresse.
    När jag skrev mitt inlägg hade jag redan skickat ner sändaren till Tyskland för återkallelsen. Min besvikelse blev stor när jag väl fick tillbaka sändaren. Den hade ett integrerat FM kort, vilket gör det besvärligt att skilja 35Mhz och 2,4 Ghz. Jag hade redan köpt Jeti TU så jag tänkte plocka PPM, + och Gnd från träningsuttaget via kortet. Dinkontakten är lött på ett litet kort inunder.
    Som sagt besvikelsen är stor men jag tänker forska vidare för jag anser att FM och Duplex inte skall jobba simultant.
    Skit också, jag som gillar både Jeti och MPX.
    Det är som att montera en påhängsmotor på en motorcykel och köra båda samtidigt.

    Jag återkommer när jag fått mer kött på benen.
    Mvh Malfamartin

    PS Den nya MPX sändaren 2,4 verkar sjukt bra. DS

  4. #4

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Malfamartin
    Ursäkta att jag inte svarat på dina inlägg, men bättre sent än aldrig.
    Jag vet inte varför du tror att båda systemen sänder samtidigt?
    Kolla filmen från Viktor.
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...917531&page=12

    Jag har sålt min SX men jag har läst på flera ställen att SX funkar perfekt med
    Jeti. När du kopplar in din-pluggen i sändaren så bryts automatiskt 35 MHz-modulen,
    du får upp DSC i displayen och den blå lampan lyser konstant, vilket indikerar ingen RF.
    Jag har nån länk till SX med Jeti men hittar den inte just nu.

    Jag har konverterat min Mpx Royal Pro till Jeti och då skall man bygla stift 2 & 5 om man byglar på modulkontakten (räknat uppifrån). Byglar man Lärar-Elev utaget (Din-kontakten) är det stift 3 & 5. Detta gör man för att slippa "No RF" i displayen när du slår på radion. Man behöver dock inte bygla för att det ska funka Mpx Royal Pro eller Royal Evo.
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=380

    "editerat"
    Nu har jag hittat länkarna. Du skall bygla stift 3 & 5 om du använder Din-kontakten. Annars gör du som i inlägg 33.
    http://www.rc-network.de/forum/showt...=121915&page=2
    Kolla inlägg 30, men även 33. Hela tråden handlar ju om i stort sett SX men 30-33 visar
    det viktigaste. Tyvärr är det på tyska men det är ju mest bilder ;-).

    Kolla även denna tråd http://www.drivecalc.de/circuits/Assan_pics.html
    Det är Sx med Assanmodul, men det är samma bygling som gäller där.
    "editerat"

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2009-02-20 klockan 01:58.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  5. #5

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej
    Det säkraste och smidigaste sättet är nog att använda multifunktionsuttaget,
    bara att rycka ut DIN-pluggen när du ska köra 35 MHz.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  6. #6

    Thumbs up Jeti 2,4 GHz till Multiplex Cockpit SX

    Hej Ville
    Du är en pärla!
    Nu fattar jag byglingens funktion! Den från Tyskland (Viktor) skall ju bara använda 2,4 Ghz och då är ju hans variant kanske bra, men jag vill ju ha både 35 och 2,4 så därför sätter jag dit en tvåpolig strömbrytare. Den ena polen släpper fram + till Duplex och den andra sluter byglingen. På så sätt har jag 35 på en sida och 2,4 på andra.
    Jag förmodar att jag har rätt i min tes.
    Min Duplex lägger jag centralt i locket med switch och Jetibox uttaget strax under antennen i locket.
    Tänk på att antennhålet måste komma ganska långt från kanten för att gå fri från kretskortet.
    Jag har också tänkt på att montera en tvåpolig microswitch vid antennfacket, som gör att Duplexen kopplas bort automatiskt när man tar ut antennen för att börja köra 35 varianten.
    Hör av mig när jag kommit så långt.
    Än en gång tack broder Ville! Jag är på G igen

    MVH Malfamartin

  7. #7

    Standard Jeti 2,4 GHz till Multiplex Cockpit SX

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej
    Det säkraste och smidigaste sättet är nog att använda multifunktionsuttaget,
    bara att rycka ut DIN-pluggen när du ska köra 35 MHz.

    /Ville
    Tack, jag förstår att det är ett enkelt sätt att byta system, men det ser töntigt ut.
    Jag tycker att man skall göra det ordentligt redan från början!

    mvh Malfamartin

  8. #8

    Smile Jeti 2,4 GHz till Multiplex Cockpit SX

    Hej!
    Kanske världens första MPX Cockpit SX med automatisk övergång mellan 35 Mhz och Jetis fabulösa Duplex 2,4 Ghz.
    Med stora antennen i sitt praktiska fack så är sändaren 2,4 Ghz, men drag ut antennen och montera den på plats så har du din gamla "hederliga" FM 35 Mhz sändare redo igen. Ett bra sätt att lätt få användning för gammal utrustning.
    Elfas microbrytare limmade jag ihop för att jag hittade ingen brytare med 2 poler. Ena brytaren släpper på ström (2)till Jeti TU samtidigt som andra brytaren jordar (5). dvs stänger av FM 35 kretskortet. Jag byggde upp en plattform av plywood och balsa till brytarna. Böj armarna lite på brytarna så att antennen inte fastnar i brytarna. Försök centrera brytarna så att armarna ligger på antennen lika.

    MVH Malfamartin
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-02-21 01.JPG 
Visningar:	291 
Storlek:	31,9 KB 
Id:	3862   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-02-21 02.JPG 
Visningar:	292 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	3863   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-02-21 03.JPG 
Visningar:	284 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	3864   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-02-21 04.JPG 
Visningar:	284 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	3865   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-02-21 05.JPG 
Visningar:	280 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	3866  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-02-21 06.JPG 
Visningar:	195 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	3867  

  9. #9

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej
    Snyggt jobbat Malfamartin. Nu blev man ju sugen att köpa en ny SX av den
    gamla modellen med 35 MHz modul. Den nya 2,4 án verkar vara fin men då
    blir man låst vid 2,4...hmm. Man får en SX ganska billigt om man köper den i Tyskland.
    Hur som helst så kommer jag att skaffa en reservsändare. Tyvärr sålde jag bort alla MPX-grejor före jul; ville testa Futaba FG12 men ångrade mig ganska snabbt. Futaba är en bra radio men jag kom inte överens med den. Det jag ångrade mest är att jag sålde min Mpx 4000. Jaja, kanske får jag tag i en sån en vacker dag.
    Den nya Mpx Pro 7-kanalaren är inte heller ett dumt val.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Liknande ämnen

  1. Var köpa Jeti-motagare till bra pris ? (2,4 GHz)
    Av Flygsmurfen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 20:19
  2. Multiplex cockpit MM och Multiplex europa 35 mhz
    Av fortuna i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 12:22
  3. Multiplex 3030 till 2,4
    Av Cometen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 17:36
  4. Multiplex återkallar alla Royal EVO och Cockpit SX!
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •