Wow
Har gått o grunnat ett tag på hur man skulle kunna få till ett bra flamskydd till stabben på min Vampire.
Har sett att "stora" getpojkarna använder kartong behandlad med flamskyddsfärg och som sedan viks runt stabben.
Funkar säkert bra, men jag ville ha nåt som dels ser lite trevligare ut samt att det lätt går att stuva undan. Dessutom så är inte flamskyddsfärg speciellt billigt heller !
Efter lite funderande så kom jag fram till två alternativ...
Flamskydds spray. Man impregnerar en tjock tygbit med denna spray så får man ett skydd som funkar ok.Nackdelen är att den säljes endast på 1 liters burk för ca 5-600:- , onödigt krångligt o dyrt i mitt tycke.
Efter ytterligare lite forskande så dök det upp något som dom kallar flamskyddsfilt ! Används för att kväva eld i brinnande kläder mm.
Perfekt,hittade en hos SVEDOL för ca. 300:- (Räcker till 7-8 stabbar säkert.Materialet känns som tjock glasfiberväv. Lätt att klippa till samt lätt att stuva undan som en näsduk. Resten får bilderna förklara.
Blåsiga dagar leker fabrorn med ställen... Hydraliska ställ, mer skalalikt blir det knappt. Stiligt Ivve en 10 poängare igen eller som andra säger du bara glänser å glänser Ivve ....
[ame="http://www.viddler.com/explore/drhanke/videos/289/"]Viddler.com - Vampire hydraclic gears - Uploaded by drhanke@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/8ebea7e3/@@AMEPARAM@@8ebea7e3/[/ame]
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
De där kan man ju sitta å fälla ut å in en hel kväll utan å tröttna
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå
Såg ju alldeles lysande ut det där
Det är alltså en liten hydraulpump som man hör på filmen som tillsammans med en ventil av något slag eller kanske bara genom att ändra rotationsriktning fäller in landningsställen resp. ut?
Powered by Joy and a LiPo pack
Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå
Njae..NÄ! Dels så är det en vanlig ventil men det som händer är att varje gång man ändrar läge på den så startar pumpen via signalen på gearkanalen och går tills ställen har nått ändläge där det av naturliga skäl bör vara stopp och då börjar pumpen gå tungt.
Det man gör då är att man ställer en liten trimpot på den medföljande elektronikenheten när den ska slå ifrån,dvs när pumpen har gått tillräckligt tungt och den drar X ampere ström.
Lagom brukar den gå ett par sekunder efter att den har nått ändläget.
Jag testade detta för ett par år sen och med 35 Mhz radio så blev lidandet kortvarigt,varje störning från den rejält tilltagna borstade motorn fick sekvensen o starta igen..inge kul alls.
Men med 2.4 så är detta borta och det här funkar bra.
// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)
Ok, ser ju riktigt bra ut i varje fall
Powered by Joy and a LiPo pack
Hej,
Har det varit luftdop än av Vampiren eller är det nära förestående?
/Bo
Hade tänkt provlyga i morgon lördag i Gimo, men tyvärr så har det kommit hinder i vägen. Hoppas att kunna flyga på söndag eller i veckan som kommer.
Då vill jag passa på att önska dig lycka till och glöm nu inte att filma skönheten.
/lasse
//Lasse
Ivve jag är 1,5vecka ledig framöver så nog kommer det finnas tid till lite flyga om det inte går imorn
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
Hej,
Näe nu spricker jag snart av nyfikenhet. Har den flugit?
/Bo
ivve, kolla bilen noga innan du far... Verkar ju som bilen har något emot din Vampire flygning...
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
Hej,
Hur gick det - flög den?
/Bo