Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: acc fråga !

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard acc fråga !

    är min acc kaputto eller är det laddaren som e flöjt ??
    fenomenet är typiskt på mh accarna endast ...
    å i synnerhet på min sä'ndar acce ..
    då jag skulle ladda accen i sändaren en 1700 mh acc snabb laddning enligt spec på accen 1000mah,, så på med det då ... bep bep efter 100-200 mah in i accen .. å volten kutar iväg som ett ep anfall till 12 ..
    nåväl drar ur den med en borstad motor .. flera ggr men samma bekymmer ... tröttnar nu på detta å petar på med laddning 2500 mah in i accen .. se då tar den helt plötsligt emot 1300 mah så här beter sig alla mina lite använda mh accar vid laddning .. vad är galet ... har testat att köra nc programmet med på laddaren men det är samma fenomen ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Kenneth,

    Prova ladda med 150-200mA, många radioaccar blir lite griniga om man försöker snabbladda dom - oavsett vad som står i spesarna. Om det fortfarande inte fungerar, prova ladda ut varje cell för sig, eller cykla dom separat (en cell i taget) med 0,1C. Tar sjuh... lång tid men du kan rädda accen om några celler är lägre än dom andra. Jag räddade accen till min 18V borrmaskin på det sättet... Om det fortfarande inte fungerar (mät gärna varje cell vid en belastning på ca. 0,5A, spänningen ska vara ganska lika på alla celler) är nog accen tyvärr kaputtskij...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Finns ju dom som inte gör annat än säljer ackar..

  4. #4

    Standard

    vad har du för laddare och vad är det för ackar?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    laddaren är en lite äldre swallow med endast 12v matning just sändar accen är en "orginal" jr/graupner men bekymmret är just på n/mh accar vet ej hur gammal accen i sändaren är då den ju följde med när jag köpte radion beggad .. men i stort alla n/mh accar beter den sig lite knepigt .. man får liksom "lura" i dom ström .. mottagar accarna är "noname" med grön plast om nåväl fick ju i sändar accen 1300 mah igår när jag dragit ur den säkert 5 ggr med en borstad motor.... och under ur dragningen kändes det att några celler blev betydligt varmare än andra så kanske har den accen sagt upp sig .. återstår att se .. just nu pågår laddning av div accar då det är flygdag.... strålande väder än så länge kl 0800.. vindstilla -6 grader så det verkar lovande ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Standard

    Jag använder inte min lilla x-peak3 (samma som swallow) laddare till sändare/mottagare för det klarar den inte av. Till drivaccar då man kör allt vad laddaren klarar av så funkar den.
    Mina sändar/mottagareaccar laddar jag med en gammaldags ickecomputerladdare http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3878 det funkar bäst. Den i länken passar inte till JR/graupner men dom ser likadana ut.

    Bokis har skrivit någonstans på internätet varför det inte funkar så bra.


    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  7. #7

    Standard

    Både bokis och jag med flera har samma bekymmer, den vill ha extremt bra inspänning. Vanligt labbagregat eller dyl gillar den inte, framför allt vi NiMH laddning. Kör man den på ett batteri 12v så fungerar det bra men just inte med switchade nätagg. Bokis kanske kan fylla på om jag missat nått?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ja det är kanske dags att uppgradera sig på en nyare laddare ... lipo accarna klarar den kanon fint trots att jag inte använder mig av balans laddning .. och vid närmare efter tanke så funkar den nog lite bättre på fältet när man kör på bilens batteri vid laddning ,,, här hemma är det ett switchat agg på 300W inget dator agg utan ett labb agg
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    ett 300w agg räcker länge

    Har en Bantam BC-5 som bara kan matas med 12v, matar den både från fältlådans batteri 12v 7Ah, labbaggregat 30A 13.8v (som vanligtvis matar radioriggarna) samt en lös blyacc på 12v 12Ah.

    Denna laddaren är väldigt lik Swallow Advance med dom skillnaderna att den har inbyggd balanserare för LiPo men saknar urladdningsfunktion.

    Enda gången jag haft strul är med en av cellerna till glödklämman... Brukar mata på 1A laddström då dessa ligger på uppåt 3000 mAh, men med denna problemcell får jag ställa laddtiden eller maxtemperaturen som parameter i stället då laddaren inte känner av när cellen är full av någon anledning. Och just denna cellen som bråkar är av NiMH-typ...
    Mvh Palleman

  10. #10
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Jag tar ut mitt ac-paket ur sändaren o laddar inga problem har jag den i sändaren får jag problem att den inte vill ladda med för hög amper har en MC20

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Laddaren känner av när cellen är fulladdad genom att spänningen i cellen inte ökar mer. I ett NiMh-batteri är den skillnaden väldigt liten - mindre än i en NiCd-cell. Man kallar den "detektionen" för "Delta Peak" - man kan översätta det med "laddtopp", "laddpeak". Det handlar om Volt-över-tid, dvs. att spänningen planar ut. När sedan "överladdningen" övergår i värme - cellen blir varmare - sjunker spänningen en aning och just detta fenomen ska laddaren känna av. För att göra en sinnesbild över förloppet kan man säga att laddaren fyller på med vätska i en hink. Nivån i hinken stiger ända tills den är full - då börjar det rinna över, men nivån ökar inte. Då har man nått "Delta Peak"-punkten. Det som blir över (överladdningen omvandlas till värme).

    Sedan har det med cellens inre motstånd att göra. Om cellen inte är i bra skick stiger spänningen utan att nå en egentlig Delta Peak-punkt. Då bryter inte laddaren heller utan matar på i all oändlighet - eller tills tidsautomatiken stannar av processen.
    Samma sak är om du laddar med låg ström - då är det ännu svårare för laddaren att känna av Delta Peak-punkten. Öka laddströmmen till 1/2 eller 1 C.

    Har Du möjlighet att cykla cellen och se vad den ger - ett annat sätt är att belasta med exempelvis ett glödstift och se hur länge det glöder. Ett stift drar 1 - 3 ampere och borde glöda i ca en timme med 3000 mAh. Har du ett mätinstrument kan du lägga det i serie och se exakt hur många mA glödstiftet drar. Vid ex. 3 Amp (3000 mAh) borde en 3000 mAh cell kunna driva glödstiftet i en timme, men ofta får man inte ut mer än kanske 70 % ur en glödcell, så tiden är lite kortare. Dela 3000 med 60 (minuter) och multiplicera med antalet minuter och du får fram hur många mA du fått ur cellen.

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. fråga om 2,4
    Av ingo i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:17
  2. En fråga .....
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 12:45
  3. Fråga om trä!
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:25
  4. tp fråga
    Av elcamel i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •