Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lipo!

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard Lipo!

    Hej!
    Jag har beställt två st. 1300mah med 3 cellers lipoack, nu undrar jag vad jag kan göra för att dessa ska hålla så länge som möjligt och vara så effektiva som möjligt. Finns det ngt man ska tänka på?

    Jag köpte ett likadant batteri för ett tag sedan men efter bara ca 15 flygningar så svullna batteriet upp och tappade effekten...:S Tänkte kanske att det var för att jag hade en laddare (med balanserare)som man fick med RTF-paket, tror därför inte att den var så bra? Så jag har nu beställt en laddare som heter Smart plus från Aircpro.

    Tacksam för svar!
    MVH Charlie.
    Senast redigerat av chulie den 2008-12-08 klockan 15:34.

  2. #2

    Standard

    Förvara dem laddade till 50%
    Belasta inte mer ström än deras c värde (1300mah x c värdet på LiPo'n), ladda inte snabbare än 1300mah. Ladda inte ur mer än 80% av kapaciteten.

    Vissa batterier kan svälla iaf pga dålig kvalitet.
    Senast redigerat av T5 den 2008-12-08 klockan 15:49.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Belasta helst inte lika mycket som tillverkaren anser är maximalt - i vart fall inte så att acken blir alltför varm. Sen brukar jag rekommendera att inte dra ur mera kapacitet än ca: 70-75 % av max - i ditt fall bör alltså inte laddaren visa att du behöver ladda i med mera än ca: 1000 mAh efter en flygning. Kör du till reglaget bryter så finns risk att du kört ur lite väl mycket vilket brukar påverka livslängden. Så håll koll på flygtid eller ännu hellre motortid så kommer du rätt snart på hur länge du kan flyga för att vara på den hyfsat säkra sidan.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    okej! tack för svaren! Tycker att det verkar svårt att hålla reda på hur mycket man har kvar och hur mkt man ska ladda för förvaring...
    Läste också ngt om att man ska "köra in" lipo ackar, stämmer detta och menar dom att man ska ta det lite lugnt de första laddningarna prec som med en bensin/metanol motor?
    MVH

  5. #5

    Standard

    Ett tipps.
    Köp den här laddaren för $49 om du kör 2-4 celler i din ack. Laddningen en barnlek.
    Den visar i % hur mycket ström som finns kvar i acken och den laddar automatiskt med rätt styrka och balanserar.
    Den är helt automatisk och jag är så grymt nöjd med den, skulle köpa en likadan till om min gick sönder.
    http://www.fmadirect.com/Detail.htm?...218&section=45


    Sen behöver man en adapter också för $9.95.- beroende på vilka LiPo balanseringskontakter du har på dina ackar.

    Adapter http://www.fmadirect.com/Detail.htm?...271&section=45
    och/eller
    Adapter http://www.fmadirect.com/Detail.htm?...125&section=45

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Svårt...tja, för en nybörjare så är det t ex inte heller så enkelt att hantera en förbränningsmotor. Och likadant så måste man lära sig en del innan man kan hantera elflyg-grejor på ett säkert och bra sätt. Genvägar finns tyvärr inte - även om el verkar "enkelt" vid en första anblick så kräver även det att man "läser på" och gör sig förtrogen med detta sätt att driva en kärra. Sen är det många som slarvar rent säkerhetsmässigt med elgrejor men jag kan säga att även en liten elmotor kan "klösas" ordentligt om oturen är framme. Men det kanske är enklare att förstå faran med en snurrande propp till en förbränningsmotor eftersom den trots allt hörs väl - och sällan startar av sig själv heller för den delen. I vart fall brukar det krävas mera än att föra fram trottelspaken..
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Lipo'
    Av Itchi42 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 22:06
  2. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  3. Lipo och C?
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 20:01
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •