Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Inkörning av bensinare, vilka oljor ?

  1. #21
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jag får vällan flika in lite med då .. men kliver ur tråden lite precis som bokis! --

    alla våra traktorer på jobbet dvs nya oavsett storlek går på en sk inkörnings olja en mineral!!!! 10/30W denna skall sedan bytas ut efter 100 tim till en bättre olja ...
    dock så tror jag inte det har med just inkörningen att göra utan mer att allt gammalt skräp gjutsand mm skall försvinna ur alla kanaler mm

    personligen så kör jag med an kvalitets mineral olja till alla mina 2 takts maskiner för trädgårds bruk samt så även i den lilla ny 40cc från CRRC pro även alkylat bensin trots att detta sägs vara ett NO NO ... funkar alylaten på allt annat som går sten hårt så funkar det nog på våra modell motorer med ! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Verkar vara många som tror sig veta iaf....

    Den motor jag inköpt nu följer det då
    med en manual med rekommendationer.

    Kul tråd iaf, allt från Lycoming till timmerbilar

    Mvh Kent

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Hur körs en Timmerbil in? Har ni hört någon som kör in en sådan?

    Jag själv är av en tro att det var annars för 40-50 år sedan med mycket sämre precision på grejorna.

    Jag har Tävlat i snöskoterdragracing bla i standardklass och kört in minst 6 nya 2-T maskiner.

    Det har inte haft någon betydelse hur jag kört in dem så har de gått bra, Svenskt Rekord med en maskin som gått 14mil och det på syntetolja.

    ???????

    Lastbilsmotorer är redan inkörda från fabrik, inkörning gäller endast motorer som ej gått i bänk.

    Gaypulkor med 4-takts motorer är också inkörda i bänk, dock är jag osäker på 2-taktarna.

  4. #24
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ehhh ok vad i hela friden är en gay pulka ???
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #25
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Skoter förståss

  6. #26
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    ???????

    Lastbilsmotorer är redan inkörda från fabrik, inkörning gäller endast motorer som ej gått i bänk.

    Gaypulkor med 4-takts motorer är också inkörda i bänk, dock är jag osäker på 2-taktarna.

    Jag kan bara svara för Yamahas skotermotorer och dom är INTE inkörda på fabrik.

    Gaypulka? Tror du att snöskoterförare är gay eller vad menar du?
    Senast redigerat av Tobbe O den 2008-12-11 klockan 22:22.
    //Tobbe

  7. #27

    Standard

    Ett utryck för skoter bara, ta det inte så hårt. Ok jag har jobbat med motorcyklar o alla yammas 4t högprestanda motorer i motorcyklar är bänkkörda innan leverans, skotermotorerna kanske inte är det men det låter märkligt.

  8. #28
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Ett utryck för skoter bara, ta det inte så hårt. Ok jag har jobbat med motorcyklar o alla yammas 4t högprestanda motorer i motorcyklar är bänkkörda innan leverans, skotermotorerna kanske inte är det men det låter märkligt.
    Det stämmer bra, alla Yamaha är bänkkörda men inte inkörda.

    Två av mina "Yamahakompisar" var på studiebesök på Yamahafabriken och mycket riktigt så startades motorerna i slutet på löpandebandet.

    Men att kalla det inkörning är inte rätt, för dom startas i några sekunder och det är inte ens på bensin utan på någon gas som kom i grova slangar.

    Alla DA motorer är bänkkörda, men inte inkörda.
    //Tobbe

  9. #29
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Alla mina dieselmotorer som jag har totalrenoverat och rå trimmat har alltid körts med ren mineralolja. 15-40W som motsvarar VW 50500 standard. D24-an i min vita 142a lämnar 560Nm och 260 HK vid 1 bars laddtryck med vattensprut . Vevlager och ramlager i detta fall behöver smörja av god kvalitet då grundkompet i motorn ligger på 32 kilo . Utöver detta så får han vatten och turbo.!
    Jag har fått för mig att mineraloljan tål högre tryck (stannar kvar mellan vevlager och vevaxel under högre belastning, medans sysntetolja efter en viss temperatur blir som vatten och har då mindre smörjförmåga). Detta då i DIESEL MOTORER av virvelkammar typ !
    Så till slutsatsen...... Jag hade använt mineraolja för start av motorn och bänkkörning ca. 1 tank för att sedan övergå till en blandning . Alltså delsyntet.! Och då använt motorn i plan. Den skall köras in där den skall användas. Inte fan plockar man ut motorn ur en "guypulka" och pluddra med den i garaget ett par tankar för att montera den tillbaks när den är "inkörd".
    Senast redigerat av Diesel den 2008-12-12 klockan 08:46.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  10. #30
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    När vi gjorde iordning dragracingskotern så fick den nya RX-1 motorn (fyrcylindrig 20 ventils 4-t 998cc) gå på tomgång i 5 minuter innan den bromsades drygt 400 hk vid 1,75 bars laddtryck.

    Det visade sig vara en fin inkörning för den är fortfarande en av Skandinaviens snabbaste skoter.

    Vi laddar nu drygt 2bar och kör även ca 45hk lustgas när/om det behövs= 470+hk ur 998cc

    Senast redigerat av Tobbe O den 2008-12-12 klockan 09:23.
    //Tobbe

  11. #31

    Standard

    Ta t.e.x en motorsåg, den tankar man och sedan kör man 8 timmar/dag, knappast någon inkörning här inte, och den håller då ett par tusen timmar.
    /Anders
    Fly safe and sober!
    E-Flite Timber, Ultimate 2, Sport Cub, Durafly Thundra

  12. #32
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vet inte om jag blivit något klokare på svaren i denna tråd, men jag kommer börjat att köra motorn med mineralolja för att sedan gå över till syntetolja då det verkar vara praxis att göra så.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. inkörning bensinmotor
    Av Phonta i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 14:41
  2. Inkörning av DA-50
    Av Felix i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 16:54
  3. Inkörning av fyrtaktare
    Av Ekis i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 07:47
  4. Inkörning av motor
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 04:56
  5. Inkörning
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 07:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •