Hur vet man när man har rätt temp på strykjärnet??
stryker jag på en en yta med ballsa trä under och det är en liten bubbla så sväller den upp och kryper sen till baka men inte helt..
Hur vet man när man har rätt temp på strykjärnet??
stryker jag på en en yta med ballsa trä under och det är en liten bubbla så sväller den upp och kryper sen till baka men inte helt..
/Mathias
-----------------------------------
rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
-----------------------------------
JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!
Får man bubblor som inte går att "klistra" ner till ytan får man punktera dem försiktigt med en nålspets och sen tillföra värme igen.
Rest in pieces!
ska man klä stora ytor med balsa tex vid plankning kan jag rekommendera en woodpecker http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=2995
/Daniel Gustafsson
Radio: JR DSX9
Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
Heli: E-sky Belt CP
Bil: Traxxas Slash 4x4
Båt: Princess med Zenoah 26cc
01010010010000110100011001000110
men hur varmt ska strykjärnet vara i grader ca??
/Mathias
-----------------------------------
rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
-----------------------------------
JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!
Hej!
Du behöver inte veta det!!
Allt du behöver veta är hur plastfilmen beter sig när du stryker fast den mot balsan. Plasten ska gå lätt att få fast , så enkelt är det!
Jag använder alltid Oracover och då kör jag med max på termostaten på mitt hobbyjärn. Hur varmt det är... bryr jag mig inte om.
Senast redigerat av jaka den 2008-12-13 klockan 18:09.
jag brukar köpa på lite över två prickar när jag fäster klädseln. Sedan när jag fäst klädseln överallt och om man har en vinge som inte är helt plankad utan har ytor med ingenting under så har jag tre prickar för att sträcka upp klädseln ordentligt.
Man får dock känna sig lite för och höja temperaturen tills man tycker det är bra.
Ps det är ett vanligt stryka kläder strykjärn jag använder
glöm inte bilder och filmer
MVH
Daniel L
När man klär en solid yta, tex plankad vinge så är det viktigt att man stryker från mitten och ut mot kanterna så man inte fångar luft utan pressar luften framför sig och ut över kanten.
Om du får en bubbla så ska den prickas med en knivudd eller nål, men bubblan kan undvikas om du inte värmer så länge på samma ställe, Bubblan är gas från överhettad klädsellim.
Ett tipps är att testa på en provbit innan du börjar på planet...träna lite så kommer känslan efter hand.
Hej Mathias,
De flesta plastfilmer på kina ARF har sitt arbets område mellan 105-150 Celsius.
105 för att fästa och max 150 för att spänna den.
Monokote och speciellt Oracover ligger lite högre i temperatur skala, ca 20 grader.
Mvh,
Nyroth
Ett annat bra sätt är att ta en bit klädsel och å lägga på järnet då ser man hurvida den krymper eller smälter limmet, tror tom att de i de flesta filmerna finns en lite bruxis på hur man gör? Då får man en grund att jobba ifrån, har man väl fått på filmen så brukar ja sen gasa på lite för strecka ut eller smp justera.
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
Jag tackar för alla svaren det är en kina arf som jag ska sträcka upp klädseln på
/Mathias
-----------------------------------
rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
-----------------------------------
JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!
Väcker denna tråd, då jag köpt en beg:ad Filip Sport 400, "el-segel-hotliner", plankade cellplastvingar med hyfsat skrynklig vingklädsel. Har försökt med både vanligt hemmastrykjärn, och nu ikväll även varmluftpistol. Det blir stora bubblor, som sen krymper ner o blir lite bättre, men fortfarande små skrynklor. Vad göra ? Klä om eländet ? Jag har aldrig klätt något, kan tilläggas...
”Vir prudens non contra ventum mingit”
Bubblorna blir för det finns luft innestängd. När du sedan värmer klädsen blir luften varm och expanderar, och när sedan klädsel och luft kyls ner krymper luften men klädseln blir för kall och slutar sträcka sig.
Ta en nål och stick ett litet hål så luften har någon stans att ta vägen så ska det nog bli bra.
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Värm med vamluftpistolen med stora rörelser (som när man spray lackerar)
detta brukar få bort det mästa. Det viktiga är att man försöker få ut värmen över en störra yta å inte bara på en liten yta.
Prova dra luften både längs med vingen, degonalt över bredden på vingen.
Har du ändå lite skrynkler/luftbubblor kvar stick små hål i dom, den skall luften pysa ut av sig själv och klädseln skall lägga sig fint.
Ett varningens finger för varmluftpistol är att var försiktig kring kanterna då risken annars är att limmet smälter och klädseln sträcks ihop vilket gör att kanterna drar sig.
Vid kanterna så använder du strykhjärn.
En fördel att du har gul klädsel är att normalt så brukar det gula bli en aningen rödaktigt när du har rätt temp. Detta gäller de flässta gula klädslar jag testat men vet inte exakt hur din är så ta detta med en nypa sallt
För varmt är det svårt att få med varmluft. se bara till att du har konstant rörelse på luften, om du tänker dig en sträcka på 1m så bör den vara avverkad från ena kanten till den andra på ca 1 sek det är ganska lagomt. Med ett avstånd av 15-20cm. Krymper det dåligt gå närmare eller långsammare.
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
En standard tabbe är att lämna kvar canopyn/huven när man kör med värmepistol..
dom tål i regel ingen värme alls och blir inte så fina när dom drar ihop sig..
-------------------------------------------------------------------
Xxxxxx Xxxxxxxxx
Spektrum DX7
T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
Sebart Katana S50 Glowpower,
MagnumR West .50