Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: fästa skidor till trainer

  1. #1

    Standard fästa skidor till trainer

    Hallå!
    Nu till vintern hade jag tänkt att göra mig ett par skidor till min trainer. har läst runt lite på forum så jag vet hur skidorna ska se ut, längd och material. Det som jag däremot inte har lyckats ta reda på är hur det ska fästas. Jag har då en trainer med nosställ så jag hade tänkt att det bakre två skidorna ska fästas så dom sitter fast. (enligt bild länkad längst ner) tänkte fästa dom med pianotråd, sen så kommer vi till den lite svårare biten, hur ska jag göra med mitt främre ställ (och eventuellt de bakre) som ska ha dämpning? Jag vill dock undvika att använda gummiband och snören så mycket som möjligt.


    (inga pikar om hur jag ritar i paint)
    /
    Patric8
    Senast redigerat av administrator den 2008-12-13 klockan 20:30.

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ett alternativ är att ta bort nosstället och sätta fast ett till landningsställ längre fram. Två skidor sätts fast mellan de två landningsställen (sitter bergsäkert utan att du behöver vara orolig för att vinkeln på skidorna ändras under flygningen.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=d51qwnsSFb0"]YouTube - Calmato sports[/ame]

    Ett annat enkelt alternativ är Dubros färdiga skidor, men då behöver du 3 stycken (två för huvudstället och ett för nosstället). Inga pianotrådsfästen, gummiband eller snören behövs.
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3170
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3171

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Eftersom du har nosställ så behöver du inte bry dig i att göra så att skidorna kan ändra läge förhållande till flygplanet. Så sätt fast ställen så som hjulen sitter fast. Sen tar du bara fiske lina från bakkanten på skidan upp till kroppen och sedan ner till nosen på varje skida. Se till att inte tråden kan glida bara.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4

    Standard

    tack för svaren
    tycker dock att Krilles metod verkar vara något bättre, Får dock se hur det blir.

    /
    Patric

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    På den tiden man bodde i Norrland och flög året runt med metanol-kärror så gjorde vi ungefär som Johan när det var kärror med 3-punktsställ. Man tog ur nosstället och gjorde istället ett "upp-och-nervänt Y" som fästes i nosställsinfästningen och sen gick ner som främre fästpunkter för de "långa" skidorna (2 skidor alltså). Fungerade alldeles utmärkt - och som skidor hade vi bara elinstallations-rör (VP-rör) runt 19 mm dia. Svårare än så var det inte.. Att stöka med 3 skidor känns för mig onödigt och risken är att det blir just stökigare.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    okej, men hur gjorde ni de främre stället? Vilket material använde ni?

    /
    Patric

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vi använde normalt pianotråd till ställen - dimensionen berodde på hur tung kärran var. För lite större kärror - säg i 3-4 kg-klassen (stort på den tiden) - vill jag minnas att det var 4 mm pianotråd som gällde. Sen fick man använda sin fantasi för att ordna ett lämpligt fäste till nosstället. Förr var det ofta Kavan eller Graupner-nosställ och jag har för mig att själva "ställtråden" var lödd inuti en "hylsa" av mässing eller liknande. Det gick då att löda bort original-stället (för hjul) och byta till det hembyggda för skidor. Men det är bara minnesfragment...trots allt är det ca: 30 år sedan..
    Men lite fantasi brukar lösa sådana problem - för problemlösare är ju vi modellflygare..
    Hursomhelst så blev ställen stadiga och inte heller speciellt tunga. Och VP-rören gjorde också att luftmotståndet inte blev speciellt stort.
    Generellt tror jag att vi har onödigt stora/breda skidor numera - eftersom våra tunna rör fungerade då så skulle jag vara förvånad om dom inte fungerar nu med.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Skidor till Discon
    Av Sickan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 08:55
  2. Hur fästa kardborre till lipo
    Av theailer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 09:01
  3. Trainer kabel till Spectrum DX-7
    Av Sigun i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 23:36
  4. Skidor till större flygplan
    Av sundqvistjohan i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 19:51
  5. Skidor till vintern
    Av taygher i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •