Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Tull på packet från USA?!

  1. #21
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Är det samma tullregler/moms mm från alla icke EU länder som tex frän Asien, Usa? /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    En bra fråga,försökte läsa mig till detta men det var inte lätt..
    Från Asien så är det 0 i tull,från USA saknades det nån kod för o få svaret så där gick jag bet..Men jag tror(inte vet) att det är nada på leksaker därifrån också och oavsett vad vi själva tycker så räknas det vi pysslar med som leksaker(jag tycker faktiskt också att det är det),kanske därför jag har sluppit moms till dags dato..
    Sen är det skrikandet på Tullen som jag tycker är trist på forumen,våra paket hanteras till 99.9% av speditionsföretagen och tullen har mycket lite med detta o göra,ändå skälls det på tullen till höger o vänster..
    Jag är dock förvånad över hanteringstiderna på en del bolag,måste kosta en förmögenhet i lokal och hanteringskostnader att mellanlagra försändelser i t.e.x Malmö veckovis..
    I min värld så är det billigare att slippa detta o få ut försändelserna till mottagarna så fort som möjligt.
    Tack Nik för dina koder,det hjälpte en hel del för att söka svar!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man kan söka en varukod i TARIC-registret på tullens hemsida. När man hittat varans varukod väljer man land det exporteras ifrån och får då fram tulltaxan i procent.
    Exempelvis här:
    http://taric.tullverket.se/taric/bin...n=9503&sokt#go

    Man kan tjäna mycket pengar på att själv tulla in sina varor. Se till att paketet adresseras till DIG. Trots detta är det ofta en speditör som "kidnappar" försändelsen och ska ha hundratals kronor i tullavgift. Det tar 10 minuter att tulla in en försändelsen - Fyll i en blankett med hjälp av TARIC-sökning där du har större chans att hitta rätt benämning än en speditör som inte vet vad varorna handlar om. Du betalar momsen och tullavgiften kontant. Klart!

    Värst av allt är sjöfrakt - som inte är avreglerat. Fick en sändning som kidnappats av en speditör i Göteborg där det kostade uppemot 4000 kr för speditörens jobb - att tulla in paketet. Det var många olika saker på fakturan; Securityavgift (som inte finns längre), Terminalavgift på 340 kr (Hamnen tar ca 300 kr för en 40-fotscontainer att ställa den på kajen), Fakturerinsgavgifter, Bränsletillägg (frakten är ju redan betald hos leverantören), osv, osv. Det är inget annat än bedrägeri! Och man står maktlös - "vill du anlita en annan speditör ska du ändå betala mig först"....

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2008-12-26 klockan 16:22.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #24
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jag är dock förvånad över hanteringstiderna på en del bolag,måste kosta en förmögenhet i lokal och hanteringskostnader att mellanlagra försändelser i t.e.x Malmö veckovis..
    I min värld så är det billigare att slippa detta o få ut försändelserna till mottagarna så fort som möjligt.
    Själv är jag inte ett dugg förvånad!!
    Det är hanteringstiden fraktbolagen vill att vi kunder (privata/handlare) ska betala för.
    Och så länge dom får och kan ta betalt för sina "tjänster",tror jag dom inte bryr sig!
    Senast redigerat av administrator den 2008-12-27 klockan 10:37.

  5. #25
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Det värsta jag varit med om var när jag bestälde min skala kropp till helin för 2 år sedan. shenker nere i malmö tog mitt paket och skulle tulla det, från att paktetet kom till sverige tog det 4 veckor innan jag kunde hämta ut det.
    dessutom fick jag betala shenker 1500 spänn eller 50% i tull/moms/avgifter för att få mitt paket som med frakt från asien kostade mig 3000:- (+1500 till shenker), fick vara så glad å betala utan att ens se ett kvitto på vad jag betalade för. Less å dum som jag var tog jag inte reda på det utan betalade å såg glad ut.

    Så beställer ni utomlands så håll koll på vad ni betalar i tull/moms till de företag som tar emot paketet här i sverige så ni inte blir lurade på massa pengar som jag.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  6. #26
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Nik tråd dödaren.. utrett
    Om det ändå vore så enkelt!!!

  7. #27
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    [quote=kenneth67;195057]nu trodde jag ju att det var nått annat du drivit till sin spets ... inte bensin dunkar !! ...

    Jag och en kompis, fick som privat personer en F-3A modell och diverse skala modeller med F-4C standard klassade som tävling/sport redskap, av en nitisk tjänsteman på ett av dom större spedition företagen. Personen i fråga,tog reda på vad beteckningarna i följesedeln stod för! såg att det finns internationella tävlings klasser för dessa, därav klassningen av våra modeller..
    kul va!!!
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-28 klockan 11:33.

  8. #28

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Man kan tjäna mycket pengar på att själv tulla in sina varor. Se till att paketet adresseras till DIG. Trots detta är det ofta en speditör som "kidnappar" försändelsen och ska ha hundratals kronor i tullavgift. Det tar 10 minuter att tulla in en försändelsen - Fyll i en blankett med hjälp av TARIC-sökning där du har större chans att hitta rätt benämning än en speditör som inte vet vad varorna handlar om. Du betalar momsen och tullavgiften kontant. Klart!

    Mvh
    Ove
    Ove.
    Hur undviker du att ditt paket inte kidnappas av fraktbolagen. Ditt paket är väl adreserat alltid till dej själv. Förklara gärna hur du får tag i fraksedeln och kan tulla själv innan det är för sent.
    /Lelle

  9. #29
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard Bvms UAV "leksaker"!!

    Hoppas inte tullen/spedition företagen ser den här sidan när det är dax för nya grejer!!
    Kan bli jobbigt att förklara!= långa brev

    http://bvmuav.com/Announcements.htm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-30 klockan 01:26.

  10. #30

    Standard

    Tack för all bra information!

    Jag får kolla om det finns någon återförsäljare i europa, som tar hem det jag letar efter...

    Annars lät det ju bra att man kan skapa ett konto hos tullen och ta hand om packetet själv



    Ett stort tack!

    MVH Oskar =)

  11. #31
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av _Nik_ Visa inlägg
    angående tullsats på modellflygplan så kan jag väl klippa in tullens eget svar på just den frågan:

    "Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2006-10332.
    Varukoden för modellflygplan är 9503201000 om den är av plast. För övriga material är varukoden 9503209000. Tullsatsen är 0 % oavsett vilket material. Mervärdesskatten på 25 % tillkommer på varans pris inklusive frakt och ev.försäkringskostnader.Detta kallas för tullvärdet."

    /Nik
    Jag fick annat svar, att 200:- SEK gäller, men det kanske beror på att jag beställde delar, inte hela plan...? Läs nerifrån o upp....
    Historien bakom är en beställning från Hongkong, av en lipo-ack, a´ 227:- SEK inkl frakt, som nog är en av de mest långdragna frakterna jag varit med om iaf....påminnelseavin beror på att "Post-******na" ej skickade ut någon avi öht....
    Jävla Tull- o Post-****** !!

    10 okt 2008Posten Företag Ekerö, Försändelsen är överlämnad till mottagaren.
    19 sep 2008Posten Företag Ekerö, Påminnelseavi har skickats till mottagare.
    9 sep 2008Konsum Färentuna, Försändelsen är överlämnad till mottagaren.
    9 sep 2008Konsum Färentuna, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
    9 sep 2008Posten Företag Ekerö, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
    8 sep 2008Stockholm utr,Sverige, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
    5 sep 2008Stockholm utr,Sverige, Tullbehandling pågår
    2 sep 2008Stockholm utr,Sverige, Under tullbehandling hos Posten AB
    2 sep 2008Stockholm utr,Sverige, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.
    31 aug 2008Hong Kong, Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige.
    28 aug 2008Hong Kong, Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet.


    Oftast går vi på det varuvärde som står på försändelsen, men i vissa fall begär vi in kvitto eftersom vissa avsändare inte anger ett riktigt värde på det man köpt.

    Gränsvärdet för att inga avgifter ska tillkomma är 200kr

    Mv
    Mats Sahlberg
    Arlanda Postterminal

    Från: Jocke
    Skickat: den 13 oktober 2008 03:04
    Till: Utrikes Brev Arlanda, Posten; Kundtjänst Privat Posten
    Ämne: SV: RA842660244HK



    Nu börjar jag undra om Ni ignorerar mig…?
    Mer än en månad sen jag skickade mailet längst ner…
    Mvh Jocke

    _____________________________________________
    Från: Jocke
    Skickat: den 29 september 2008 08:05
    Till: 'utrikesbrev.arlanda@posten.se'; 'kundtjanst.privat@posten.se'
    Ämne: SV: RA842660244HK

    Fortfarande inga svar på mina frågor nedan !?
    /jocke
    _____________________________________________
    Från: Jocke
    Skickat: den 15 september 2008 17:42
    Till: 'utrikesbrev.arlanda@posten.se'
    Ämne: SV: RA842660244HK

    Ingen som kan svara på mina frågor nedan ??
    Mvh Jocke
    _____________________________________________
    Från: Jocke
    Skickat: den 9 september 2008 13:24
    Till: 'utrikesbrev.arlanda@posten.se'
    Ämne: SV: RA842660244HK

    Fick försändelsen idag, tackar !
    Följdfrågor:
    Min mailadress stod tydligt o klart på paketet, kunde Ni inte mailat Era frågor om varuvärde istället, och sparat in på porto och miljö ?
    Hur funkar det med tull o moms på rc/hobby-prylar från utlandet, är det beloppsgränser el annat man går på, det figurerar en massa olika svar på dessa frågor på en del rc-forum där jag är medlem ??

    mvh Jocke
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-01-01 klockan 02:56.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #32
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Ove.
    Hur undviker du att ditt paket inte kidnappas av fraktbolagen. Ditt paket är väl adreserat alltid till dej själv. Förklara gärna hur du får tag i fraksedeln och kan tulla själv innan det är för sent.
    Jag är också väldigt nyfiken på hur man ska gå till väga.

    Lasse P

  13. #33
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Ove.
    Hur undviker du att ditt paket inte kidnappas av fraktbolagen. Ditt paket är väl adreserat alltid till dej själv. Förklara gärna hur du får tag i fraksedeln och kan tulla själv innan det är för sent.
    Jag är också nyfiken på hur man ska gå till väga för att tulla
    in försändelsen själv.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  14. #34
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Se till att paketet adresseras till Dig. Fraktaren meddelar att paket ankommit och Du svarar då att du vill tulla in det själv.

    Då får du åka till fraktterminalen och få papprena - åka till tullen och fylla i ett papper - samt betala ev. tull, men definitivt momsen.

    Åk sedan tillbaka till fraktterminalen och kvittera ut din försändelse.

    Flygfrakt har jag gjort detta med vid flera tillfällen. Sjöfrakt kan vara svårare då sjöfrakten inte är avreglerad.
    Hittade ett svar på frågan på nätet:
    OM du får med kurir så tullar de in varorna och du betalar till dem vad det kostar.

    OM du får med flygfrakt (ej kurir alltså) så kan du antingen tulla in själv på flygplatsen (Hämta dokument hos flygbolaget, deklarera hos tullen och slutligen tillbaka och hämta ut hos flygbolaget - cargo). Eller du anlitar en speditör som tar ut varorna åt dig. En speditör tar betalt för tull o moms PLUS en avgift som är minimum ca 1200 svenska. De kan även ordna frakten hem till dig.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  15. #35
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Se till att paketet adresseras till Dig. Fraktaren meddelar att paket ankommit och Du svarar då att du vill tulla in det själv.

    Då får du åka till fraktterminalen och få papprena - åka till tullen och fylla i ett papper - samt betala ev. tull, men definitivt momsen.

    Åk sedan tillbaka till fraktterminalen och kvittera ut din försändelse.

    Flygfrakt har jag gjort detta med vid flera tillfällen. Sjöfrakt kan vara svårare då sjöfrakten inte är avreglerad.
    Hittade ett svar på frågan på nätet:
    Mvh
    Ove

    Ove!
    Paketet är väl alltid adresserad till dig själv som företagare/privatperson eller?

    Paketet ligger som du själv skrev redan hos Cargo eller oftast hos ett fraktbolag när dom kontaktar dig = redan för sent att slippa deras avgift som helt klart varierar.

    Kan man nu hämta det utan "avgift" hos Cargo så förutsätter det man bor nära någon av dom större flygplatserna i Sverige! Om man nu ska tjäna några pengar på att hämta det själv.
    Så jag förstår inte villka (mycket pengar) man kan tjäna på det här.

    Som sagt! Momsen kommer man aldrig i från.
    Tullavgiften! Är som alltid beronde på hur ärlig man vill vara!

    Den enda möjlighet "jag tror" det går att tjäna några tusen lappar på, är om man som företagare ordnar ett skattekonto hos tullen = då slipper man diverse hanteringskostnader.


    Mitt råd till er som vill köpa större modeller från exempelvis USA!
    Försök få hobbybutiken att skicka modellen med det fraktbolag som har lägst hanterings och fraktkostnad till Sverige = Du måste själv kolla upp dagspriserna på avgifter och frakt kostnader på fraktbolagens hemsidor.

    P.s många butiker har kontrakt med olika fraktbolag i USA= Ointresserade av att använda det bolag som du kommer att rekommendera!

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-09 klockan 06:02.

  16. #36
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nej, det är ingen självklarhet att paketet går direkt till dig trots att det är adresserat till dig. Gäller i all synnerhet sjöfrakt. Det är ofta en speditionsfirma som kontaktar dig och meddelar att paketet anlänt.

    Vill man spara pengar ska man be att få tulla in försändelsen själv. Då sparar man in de ca 1000 - 1200 kr som speditören tar för 10 minuters jobb och den extra körning du får göra till Cargoterminalen och fram och tillbaka till tullen. Att ha ett konto hos tullen tar ju inte bort avgifterna (Moms & ev. Tull) som ändå måste betalas till tullen och speditören. Man kan eventuellt tjäna en slant genom själv leta upp ett korrekt Taric-nummer som ger en lägre tulltaxa. Det är inte så ofta speditören vet vad paketet innehåller och vad det ska klassas som.
    Jag har själv tjänat 5% tull på att ta fram ett korrekt Taric-nummer på en produkt från USA.
    Det kan vara bra att ta reda på vilket företag som tillverkaren anlitar för frakten - och då kolla vilken speditör som är deras ombud i Sverige.

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2009-01-07 klockan 07:53.
    Ove (AM) Nielsen

  17. #37

    Standard

    Jag har aldrig beställt stora modeller från USA, däremot delar, airbrush, färg spackel, kit etc etc. Har aldrig fastnat hos någon speditör så länge som man använder sig av billig frakt (USPS).

    Tull brukar man alltid åka på, beroende på värdet på försändelsen + frakt. Så handlar man billigt tullas/momsas det efter det

    Peter
    - Growing old is mandatory, Growing up is optional -

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om man ser till att få paket skickade som postförsändelse (brev, EMS eller postpaket) är det den svenska posten som sköter hanteringen av paketet. De tar ut en i sammanhanget mycket måttlig avgift för tullklareringen (63-100 kr beroende på ursprungsland). Problemen uppkommer om paketet är för stort för att skicka som postförsändelse. Då gäller det verkligen att undersöka hur mycket olika speditionsfirmor tar i avgift för att förtulla varorna om man inte ska bli blåst på mycket pengar.

    Här är tullverkets egen information om förtullningsförfarandet:
    http://www.tullverket.se/download/18...a+tv790.81.pdf (kortversion)

    http://www.tullverket.se/download/18...or+tv790.6.pdf (längre mer utförlig version)

    Läs detta så slipper vi spekulationer om hur man kanske kan göra.

    Problemen med att som privatperson sköta tulldeklareringen dels att få stopp på paketet innan en speditör förtullar paketet (vilket de gärna gör eftersom de tjänar pengar på detta) och dels att betalningen ska ske kontant (vilket förutsätter att man har ett tullkontor i sin närhet). Alternativet att få betala per faktura är knappast aktuellt för privatimport i liten skala eftersom det i kräver att man ansökt om och fått tullkredit vilket såvitt jag vet endast ges till näringsverksamheter.
    Senast redigerat av Michael den 2009-01-07 klockan 21:30.

Liknande ämnen

  1. Fråga angående Tull och Hobbyking
    Av Timtimtim i forum Hobbyshoppar
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 08:56
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 13:51
  3. en film från HHMFK, lite från i lördags och söndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •