Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: hungriga servon..??

  1. #21
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Förlåt Kenneth, skräp eller inte är inte jag rätt person att svara på.
    Men jag tyckte det såg lite knepigt ut om 7 kilos servon drar mer än 28 kilos (8711) för dom tomkörde jag på 4,8volt när jag installerade Yaken.
    jag har ju fått svaret av aircpro att just scanner servona (dom större) tar väldigt mycket ström och jag räknar inte med att ett servo för 200 kr (dessa kostar 202 kr) skall vara lika bra eller strömsnålt som ett som kostar 800-1200 kr
    stycket .. så visst får man vad man betalar för .. men skräp servo vill jag inte kalla dom för det .. sedan skulle inte håkan själv flyga sina maskiner med dom om det var skräp och än mindre sälja dom ! .. vid första kontakten så fick jag erbjudandet att skicka dom tillbaka och få pengen tillbaks .. så jag känner mig rätt så trygg om det inte skulle fungera i slutändan ,, men för att det ska gälla så kan jag ju inte sprätta å löda om med separat matning till servona ! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #22
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    en UBEC och en lipo måste ju var lösningen Lipo pallar ju massor belastning utan att svikta.

  3. #23

    Standard

    Hej Kenneth! Låter väldigt märkligt att servon skulle dra så mycket ström att dom storknar vid så små belastningar( Planet är ju ändå på marken) så nåt galet verkar det ju vara???
    Men inte behöver du sprätta upp kablarna på dina servon, du kan ju pröva med att ta en skarvsladd mellan mottagaren och servot som du löder i. På www.f3a.se finns en tråd på deras forum som heter "Genesis Elektro" där visar David Lundström enkelt hur han tagit seperat ström till sina servon i den modellen.

    Mvh Fredrik Lundberg

  4. #24
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    SSV-9766MG

    48g Kullagrat High Speed Servo. Metalldrev
    Torque 4.8V: 6.3kg/cm - 6.0V: 7.4kg/cm
    Speed 4.8V: 0.11sek - 6.0V: 0.09sek. 60 grader
    snabba och starka .. skräp njae ...
    Jag köpte just en 10pack av SSV-9764MG, men jag har inte prövat dom ännu.
    Det är ju samma servon som jag nämde tidigare, bara att dom här har metalldrev istället för plast.

  5. #25
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm ja dom servona verkar ju ok .. jädrarns drag i dom men inte riktigt lika snabba ... men såg att de va rest på dom hos aircpro nu ... ..
    nåväl efter en natt med ytterligare test så byttes det mottagare å accar igen ..
    och 1!!! mottagare klarar jobbet ! en av mina jr 700 som grejjade biffen ! så nu är problemet för tillfället ur världen !

    men kommer beställa en ubec då jag inte litar på att strömmen räcker till när det flaxas med rodren i luften !
    jag har ju inte haft några bekymmer innan med något av mina plan utan just dessa servon har ställt till det .. men nu verkar det som om det skulle funka ..

    ska ta å lägga en beställning på 9764 servona och testa då dom ju har mer kraft tror inte man behöver dom snabba jag har egenteligen ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #26
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Jepp.. fram med lödpennan... Oves förslag är skottsäkert..
    Mvh Palleman

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Helt enig!

    Och; kom ihåg att en "standard" mottagaracce som t.ex. Sanyos NiMH 2700mAh INTE är beräknad på stora belastningar! Maxbelastningen lär ligga runt 5,5A, då kan man klämma ut runt 500mAh av den innan spänningen sjunker till 1,1V/cell (då räknas dom flesta nickelbaserade celler som tomma). Ska man ha full kapacitet från dom, ska inte belastningen vara större än 540mA - 0,54Ampere! Detta enligt Sanyos egna diagrammer. Det är kanhända detta som orsakar att mottagaren dör, den får för lite spänning med bara 4 celler i accen...

    En lösning är att lägga till en cell, man "lurar" mottagaren med en högre spänning och kan dra ut ungefär 2000mAh av paketet - vid en såpass hög belastning som 5,5A, innan mottagaren får för lite kräm att jobba med. Å andra sidan kommer strömförbrukningen att öka vid 6V jfr. 4,8V, IOM att servona rör sig snabbare och behöver mera effekt vid den högre spänningen.

    Den bästa lösningen är att använda celler som verkligen tål höga effektuttag, t.ex. NiMH-celler i C-storlek eller större, då borde man även kunna köra på 4 celler utan problemer - eller som andra här säger, skyffla i ett LiPo-paket med UBEC. Ett 2S på mellan 2000 och 3000mAh (min. 20C) borde räcka utmärkt - kom ihåg "rejäla" kablar...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  8. #28
    MrJets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Kommer ni ihåg tidiga Spectrum 2.4ghz som ballade ur på grund av spännings dip?
    Dom löste ju problemet med en kondensator parallelkopplat med accen eller direkt
    i mottagaren. Varför inte testa det, det kan ju hjälpa? Förslagsvis 1000-2200uF.

    Mvh
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  9. #29
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Finns att köpa på Östersunds Modellhobby finns inte online på shoppen men jag vet att de har i lager, kostar inte mkt.

    Den ska ta hand om snabba dippar till mottagaren

    Ser ut så här:

    Spektrum Voltage Protector
    Overview
    Spektrum's new Voltage Protector prevents a DSM™ receiver's voltage from dropping below the proper operating level in lower voltage applications such as 4-cell 1/12 carpet racers. Installation is as simple as plugging it into an open channel slot on the receiver unit.
    Key Features
    • For DSM system
    • Prevents voltage drops to receiver
    • Plugs into any open channel slot
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

Liknande ämnen

  1. Servon
    Av Newbe i forum Nybörjare
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 09:15
  2. Miksa servon og kobla ut servon.
    Av Johnny i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 20:44
  3. Mat och recept till hungriga piloter!
    Av Sebbe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 09:05
  4. Servon
    Av jaka i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 14:18
  5. servon ska in var?
    Av flodde i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •