Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sidenklä en konkav vingundersida

  1. #1

    Standard Sidenklä en konkav vingundersida

    Jag håller på att sidenklä en Thulin D och undrar över fiberriktningen på en KONKAV vingundersida.

    Det är inte så länge sedan jag sidenklädde, men då var vingens undersidan plan och fiberriktningen parallell med balkarna, dvs precis som på ovansidan, detta för att sidenet spänner mer i fiberriktningen och man får mindre "sjunk" mellan spryglarna.

    Är det rätt eller fel tänkt att man gör tvärt om på en konkav undersida? Dvs lägger fiberriktningen parallellt med spryglarna, detta för att få maximal konkavitet och därmed hålla vingprofilen bättre.

    Undrar
    Örjan

    PS...har samma inlägg/frågeställning på Svenskt Modellflyg...DS

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Förstår inte riktigt vad du menar med fiberriktning, det finns väl både X+Y riktning och dom spänner väl likt åt båda håll?
    Däremot får du inte lägga sidenet så att fibern går diagonalt mot vingbalk eller sprygel för då är risken stor att vingen blir skev.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    Standard

    Kanske fel uttryck av mig. Med fiberriktning menar jag varp och inte inslag. Sidenet spänner MER längs varpen än inslaget.

    ...och diagonalt, förstås inte, så till vida jag man inte vill ha permanent vänster- eller högersväng...och det vill jag inte!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Klä som på ovansidan, dvs med varpen parallell med vingbalken. Gör man inte så är det risk att sidenet lossnar från den konkava undersidan då det spänns.

  5. #5

    Standard

    Michael.
    Det var ungefär så jag själv resonerade. Skall testklä en snutt för att se hur det blir/Örjan

  6. #6
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Jag klär undersidan först och limmar sedan sidenet med ca lim från insidan fungerar kanon.

    /Ulf A

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Man klär precis som på översidan! Fibrerna i längsled Hur enkelt som helst.
    Man lackar först vingen fleras gånger med cellulosalack och lägger sedan ut sidenet fuktigt och fäster det genom att pensla på aceton och då och då ytterligare pensla på cellolosalack där sidenet inte riktigt fäster pga för lite cellulosalack.
    Att limma fast sidenet/nylonen är inte så lyckat då Ca lim blir sprött och hårt och kan medföra att man slipar hål just där Ca limmet har fäst mot sidenet. Fördelen med cellulosalack är att fästytan mot sidenet blir aningen mjuk.
    Bilden nedan: En klassisk CL "Nobler" från 1958.
    Började bygga den för 39 år sedan...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06909.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	49203   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07217.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	49199  
    Senast redigerat av jaka den 2014-12-02 klockan 20:59.

  8. #8

    Standard

    Ulf A,
    Det var en ny idé som jag aldrig provat. Har inte ens hört talas om denna klädselmetod. Kommer nog att hålla mig till den uråldriga men fortfarande fungerande metoden och tror mig fått belägg för att det är med undersidan som med översidan, dvs i längsled.

    Jaka,
    Jo, det är precis så jag alltid gjort (cellulosa/aceton) och senast på en plan undersida och håller helt med om "hur-lätt-som-helst". Lyckats få tag i Esaki-siden som är fantastisk att jobba med.
    Blev dock osäker på den konkava undersidan då jag inte sidenklätt en sådan vinge på länge. Det var någon gång på 60-talet då jag byggde/klädde/flög friflyg och där föll minnet bort precis som en del kärror, hmmm!

    /Örjan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •