Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Räckvidd med 6EXA och Corona RP6D1/RP8D1?

  1. #1

    Standard Räckvidd med 6EXA och Corona RP6D1/RP8D1?

    Hej alla!

    Blev för några få veckor sedan extremt sugen på att göra en FPV med förstås en Easy Star som grund men för att få ut lite av det hela så hade jag velat ha en räckvidd på runt men mer än gärna över 2km vid fri sikt om möjligt. Tänkte mig då denna sändar/mottagar kombination som verkar vara helt ok även om ju inte displayn precis ligger i toppskicktet som hos dyrare sändare men i förhållande till priset så fungerar den säkert helt ok. Det samma gäller mottagaren som jag ser det då jag läste att den tom har så extremt låg känslighet som 0.4µV mot vad jag sett från diverse säljare/tillverkare allt från 2 - 1.6µV. Videolänken sedan skall inte vara några problem som jag ser det med bla en hemmagjord 2.4GHz antenn och lite effekt på sändaren så den tänker jag inte direkt på.

    Både 6EXA och RP6D1 verkar vad jag läst ha full räckvidd men tänkte det är bäst att verkligen veta hur långt i praktiken med denna kombination. Det är alltså 35MHz typen jag tänkt använda och mottagaren är den syntetiska varianten som verkar väldigt smidig och lite mer stabil med då den ju låser sig på sändaren. Så finns det möjligen någon här som läst något om detta, vet eller kanske tom också testat denna
    kombinations räckvidd vid fri sikt?

    Tänkte om planet är allt ifrån 50 meter och upp så man kommer ifrån ev störande signaler, träd och dylikt så att det verkligen är 100% fri sikt.


    ------------------

    Tänkt använda 35MHz av den enkla anledningen att det inte störs i närheten lika mycket av att gå igenom tex toppen på en trädkrona, gles buske, dimma, rök eller dylikt som jag hört och läst att 2.4GHz kan få problem i vissa fall då denna frekvens stoppas en hel del av sådant i vissa fall, men att dessa sändare och mottagare dessutom är billigare har jag inte något emot.

    Har dessutom läst att det är max 10mW uteffekt på 2.4GHz bandet, om man inte har licens, men har dock ej hittat något om hur mycket 35MHz sändarna ger ut men har en stark känsla av att de ligger på bra mer. Det är en begränsning på 10mW på 2.4GHz men har för mig jag läste något om runt 500mW på 35Mhz, kan 35MHz sändarna ligga däromkring måntro eller kanske mer 100mW?

    MVH Henrik

  2. #2
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    vill minnas att gränsen ligger på 100mW både på 35Mhz och 2400Mhz, dock ligger de flesta 2,4Ghz sändarna i sverige på 50-60mW ut, men Sanwa's 2,4 ska tydligen ligga på 100mW.
    Mvh Palleman

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om jag förstått detta rätt så gäller 10 mW på 2,4-bandet för icke frekvenshoppande utrustning medan frekvenshoppande tillåts sända med 100 mW. Sen är det säkert också "regionala" skillnader mellan olika länder...
    Personligen är jag dock lite tveksam till att nyttja FPV att flyga lång bortom det man kan se kärran - jag har en känsla av att eventuella olyckor med FPV-kärror långt ifrån piloten kan få negativa konsekvenser för den frihet som finns idag för oss att leka" med FPV-kärror. Men jag kan ju ha fel...igen..
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Spelar ingen roll om systemet är frekvenshoppande eller inte, PTS fastställer tillåten uteffekt efter en bedömning av användningsområde, störningsrisker, hälsorisker m.m...

    För de band som används inom modellflyg tillåts 100mW då dom anser att utrustningen får tillräcklig räckvidd för ändamålet samt att risken för att radiosändningarna inte bör ha sådan räckvidd att dom kan störa annan radiokommunikation på samma/angränsande frekvensband och att denna låga effekt inte kan bevisas ha negativ effekt på människan...

    vi har trots allt radiosändaren hängande på magen

    Visst sedan hänger MKT på hur känslig mottagaren är samt hur antennerna är placerade. Bäst är ju alltid om sändare/mottagare befinner sig i LOS (Line Of Sight)
    Mvh Palleman

  5. #5

    Standard

    Tack för svaren!

    Hittade dessutom i förrgår hos PTS en hyfsat ny pdf med lite ändrade regler i eller så från innan som heter ungefär "2008 undantagsföreskrifter för vissa radiosändare". I kapitel 6 Kortdistansradiosändning paragraf 1 del 5 Radiostyrning av modellflygplan, så står det att inom bandet 34.995 - 35.275MHz så gäller max 100mW uteffekt så det stämmer ju bra så fick man det dubbelt bekräftat. Hade ju då varit bra om alla hade legat precis där dock med kanske några få mW mindre på någon för att "förlora" 50 - 40mW är ju trots allt en jäkla massa.

    På 2.4GHz står det ingenting om modellflyg mer än att det är 25mW begränsning men annat kan kanske gälla vid modellflyg men det står kanske i andra papper eller kommer senare. 100mW gäller dock som max vid amatörradio men då måste man ha amatörradiolicens.

    En annan grej jag såg är att på 1.3GHz är det med amatörradiolicens tillåtet att sända med 1KW under förutsättning att man ej stör någon. Så har man amatörradiolicens så är det nog bättre att ligga på detta band än 2.4GHz för bättre räckvidd om man behöver.

    Att köra FPV över tex en stad där man själv är så långt bort att man inte kan se flygplanet med mer än knappt en bra kikare hade jag personligen hållit mig en bra bit ifrån. Skulle man tvunget gå så långt bort så är det över fält eller andra ställen där inte en kotte håller till eller där man kan förstöra något vid en ev krasch, det är första prioritet enligt mig.


    Angående FPV och olyckor. Var en jag läste om igår som hade flugit längre bort än han trodde (flög bland låga moln så han såg ej marken så mycket) men upptäckte inte detta förrän batteriet höll på och ta slut och då upptäcker att han har flugit ut över vatten. När han var på väg tillbaka så precis innan han kommer till strandlinjen så lägger batteriet av till både videolänk och resten av flygplanet. Innan allt detta händer så gör han, som jag ser det, ett av några misstag att hålla hög höjd istället för att glidflyga så långt det går med bara lite motor så att det inte går under horisonten. När han är kanske knappt 20 meter från strandlinjen så lägger dock allt av och han är då nog på runt 70 - 100 meters höjd eller så och på väg rakt in över en stad. Han har förstås inte den blekaste aning om var det kommer att landa.

    Själv hade jag gjort det mesta för att landa det på stranden eller i alla fall så långt ifrån staden som bara möjligt, visst det hade blivit en krasch när man mist R/C länken men det hade hade i alla fall betydligt minskat risken för att skada någon vilket jag hade sett som det allra viktigaste.

    Det slutade dock med att han fick tillbaka flygplanet efter att han satt ut efterlysningblad om det och det visade sig att det hade kraschat lite grand i utkanten av staden men i övre delen på stadshuset av alla ställen men det hade inte skadat någon på vägen ner. Så där hade han en jäkla tur men sådant kan gå åt helvete om man inte tänker en gång extra.


    Sat*n är inte acceptabelt men helvete är? Lite oväntat.

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    fel palleman !! frekvens hoppande 2,4 får ha högre uteffekt än icke hoppande ! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7

    Standard

    Vid frekvenshoppande är en kanal upptagen under en kort tid och kan då ha högre uteffekt då den ev bara stör något under en kort tid. Konstant på en och samma frekvens så gör en lägre effekt ungefär det samma då det inte har så lång räckvidd.

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Min Futaba FF9 frekvenshoppar på 438Mhz 500mW - 7W


    //Matte

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har tyvärr ingen länk som bekräftar min minnesbild men jag är rätt säker på att Palleman har fel avseende max effekt på 2,4 GHz-bandet.
    I grunden är det nog skillnaden mellan frekvenshoppande och inte frekvenshoppande som är avgörande - knappast själva användningsområdet i sig som t ex för vårt vidkommande RC-flygning.
    Sen varierar också regelverket beträffande användning av detta frekvensområde för RC-bruk mellan olika länder även inom EU.
    Det var ett möte på EU-nivå sent i våras där RC-industrin och nätverks-industrin var inkallade till någon central EU-funktion och bakgrunden var nån form av klagomål från nätverksindustrin beträffande vår användning av 2.4 GHz-bandet för RC-bruk. Den preliminära utgången av mötet var positiv för RC-industrin men jag har inte sett något slutgiltigt beslut ännu. Men det kanske någon annan har...
    Den som orkar kan läsa igenom detta dokument - http://www.serveurperso.org/fpv/VK042601a.pdf - som försöker förklara lite runt DSSS och FHSS (frekvenshoppande). Huruvida det är en partsinlaga eller ej kan jag tyvärr inte besvara.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-01-23 klockan 21:33.

  10. #10

    Standard

    I denna pdf från PTS står det en del som kan vara av intresse. http://www.pts.se/upload/Foreskrifte...diosandare.pdf

    Speciellt i de paragrafer jag nämde innan.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henry,
    Ja, där har man att läsa....
    Såg bl a denna paragraf som nog är bakgrunden till de diskussioner jag sett avseende 10/100 mW-frågan:

    5 kap. Nätverk för datakommunikation
    1 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för dataöverföring
    enligt följande villkor.
    Frekvensband: 2400–2483,5 MHz
    Högsta effekt: 100 mW e.i.r.p.
    Om bandspridningsteknik inte används ska radiosändaren begränsa effekttätheten
    i bandet till 10 mW/MHz e.i.r.p. eller på annat sätt som är likvärdigt
    med vad som beskrivs i harmoniserade standarder enligt direktiv
    1999/5/EG.



    Den som vill ha ett bättre svar bör antagligen kontakta Ingemar Ljung - han brukar finnas på Svenskt Modellflyg eller det närapå helt avsomnade Forumet på SMFF-sajten. Ingemar är nog den som behärskar dessa regelverk bäst i Sverige eftersom han bl a jobbat med frekvensfrågor inom SMFF under många år.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Kan mycket väl vara så ja. Men det är dock "Nätverk för datakommunikation" vettefasen om radiosändare för modellflyg kan gå under detta. Kommunikationen för modellflyg är inget nätverk som jag ser det utan enbart från en punkt till en annan punkt, men vet dock ej vad PTS ser det som.

    Det är även lite konstigt att för modellflyg vid 35MHz Kap 6 §1 "Radiostyrning av modellplan" så står det i detalj vilket frekvensband och styrka det handlar om till just modellflyg men inget alls detaljerat om detta i 2.4GHz bandet vilket är synd.

  13. #13
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Sen finns det då åxå ISM banden som går under "radio styrning" , där använder jag mina långdistanssystem.


    //Matte

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen, Henry !
    Ja, tyvärr blir det ju bara spekulationer när man saknar den djupa kunskapen men jag tror att regelverket är detsamma som för datakommunikation för det är ju vad det i grunden är. Inom 2,4 GHz-bandet för RC så börjar man ju också använda dubbelriktad kommunikation i viss mån så sannolikheten att det är denna regeltolkning som gäller är nog tämligen hög.
    Men tänker du köra 35 MHz så är det väl den praktiska räckvidden med detta system som är mest intressant för dig gissar jag. Bara att gå ut och mäta - visserligen får du då hålla dig till "mark-räckvidd" men det är ju inte direkt sämre "i luften"..
    Hälsningar
    Roger

  15. #15
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    FPV-Leif från Norge flyger 1mil bort med sin FF9:a och en futaba R319DPS rx med 4meter antennsladd. Använd denna för att räkna ut.

    http://www.csgnetwork.com/antennaevcalc.html


    //Matte

  16. #16

    Standard

    Det var inte dåligt, tackar för den länken. Själv är det den kombinationen jag skrev om i början som gäller för min del som det ser ut nu så gissar kanske på runt en 1.5 - 2Km en solig dag om jag flyger lite högt.


    McRegor, jo med stor sannoliikhet är det nog det de går efter och tex FASST systemet är ju om inte rent digitalt så i alla fall bra nära så man kan nog placera det i det facket trots allt.

    Jag kommer att hålla mig till 35MHz mest just pga dess peneterering av dimma, moln, eller lite tätare men ej kompakta objekt som i princip i vissa fall kan vara som en vägg för 2.4GHz så jag tar det säkra före det osäkra. Dessutom är antennytan på 2.4GHz mottagarna bra mindre vilket gör att mottagningen inte blir exakt lika bra som med en lång antenn på 35MHz bandet.

    MVH Henrik

Liknande ämnen

  1. Problem Corona 2,4v2 vs 1,3ghz sändare
    Av Jocke71 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 19:11
  2. hur para ihop Corona mottagare och modul?
    Av DennanHMFK i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 16:07
  3. Test av Corona 2,4 i 27% Cap med DL-50
    Av fredrik i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 09:15
  4. Provflög Corona 2.4
    Av Heda i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •