Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Strömförsörning till mottagare?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard Strömförsörning till mottagare?

    Hej!

    Har funderat lite på hur man skall fixa till strömförsörjningen på säkrast sätt i modellen. Grejorna kommer att sitta i en stor skalamodell (dubbeldäckare) med bensinmotor. Har en Futaba 6014 mottagare (2,4 GHz) till vilken jag skall använda 5 st 8 kg servon. Jag skulle vilja ha 2 st ackar (4,8 Volt) till mottagaren för att uppnå lite högre säkerhet och hade tänkt koppla in ena acken direkt till "Batt" ingången på mottagaren och den andra acken till en ledig servoutgång på mottagaren. Borde väl funka? Ackarna är helt nya MPX ackar av samma typ på 4,8V/3000mah. Vill inte använda någon "Powerbox" om jag inte är absolut tvungen. Känns som lite överkurs.

    Någon som har andra tips om vettiga strömbrytare att använda mellan acke och mottagare, eller andra kopplingar som funkar bra?

  2. #2
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Hej!
    Här har du en rejäl strömbrytare http://dlenginesaustralia.com/dlshop...&productId=101 . Har två såna i min cub, dom funkar riktigt bra och dom är rätt så billiga också 55 kr/st jämför med Futabas HD switch för 100kr/st
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Varför inte skippa strömbrytaren? Använd 50 Amp "Dean"-kontakter på mottagaracken. Man kan göra det på elmodeller - varför inte i en bensin/metanolmodell?
    Är du listig kan du limma in en hona Deankontakt i kroppssidan och koppla den i serie med acken. När Du ska slå på strömmen byglar du kontakten med en hane Deankontakt... Sitter säkert och ger inga förluster.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Det bör funka och du får 6000mAh på köpet
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  5. #5
    MrJets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Nja, det funkar säkert men det är ju egentligen ingen bra lösning.

    Eftersom acc paketen blir paralellkopplade och det alltid finns små
    spännings variationer i alla celler eller accpaket så kommer det accpaket
    som har lägre pänning att dra ur det andra tills dom är på samma nivå,
    så långt är det ju ingen fara eftersom det är så små variationer.
    (om alla celler är friska)
    Men tänk om du får kortis i en cell på det ena paketet, då kommer du få
    en strömrusning mellan paketen tills spänningen är utjämnad igen.

    Du vinner egentligen inget på att koppla på detta sätt, lika bra att köpa
    starkare celler (mah) tycker jag.

    Mvh.
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bara en liten fundering....
    Hur ofta får ni kortis eller avbrott i en mottagarack ?
    Jag flyger eldrivet till 100 % och har aldrig några ack-problem - inte under drift i vart fall. Så jag är en aning tveksam till om ni höjer säkerheten värst mycket via dubblerad strömförsörjning. Tror mera på Ove's idé att skippa strömbrytaren i så fall. Visst - OM det inträffar ett fel i mottagaracken så är det inte kul. Men sändaracken kan väl lika gärna ge upp...eller ? Hur många har dubblerade sändarackar ? Visst är det bra att försöka minimera felorsaker men ibland blir jag lite fundersam om man inte satsar pengarna på lite onödiga saker. Inget är bättre än den svagaste länken men frågan är vad som är den svagaste länken...och jag tvivlar på att det är en (välskött) mottagarack. Det känns lite som att det enklaste att åtgärda är att dubblera strömförsörjningen utan att riktigt analysera om det är ett reellt problem.
    Sen har jag full förståelse om man vill säkra upp en t ex turbinkärra så mycket man kan - den är ju dels tämligen dyr, dels också mycket farlig om den blir ostyrbar. Men man behöver nog fundera på om det verkligen bara är strömförsörjningen som är den svaga länken. Jag tror t ex att vi som styr kärran är en avsevärt svagare länk..
    Hälsningar
    Roger

    PS: Däremot skall man vara noga med underhållet av sina ackar. Är det NiMh-ackar så skadar det knappast att kolla kapaciteten lite då och då via laddning/urladdning med en bättre laddare. Att "bara" ladda med en långsamladdare är nog OK för cellerna men ger ingen som helst indikation om dom börjar tappa kapacitet eller någon av cellerna börjar bli sämre. Investera alltså i en s k computer-laddare och håll kolla på era batterier - det tror jag ger mera i långa loppet än att dubblera strömförsörjningen i era dyrbaraste kärror. Samt inse att ackar är förbrukningsvara - inget man köper nytt vart 10:e år och som däremellan skall förväntas fungera. Det kanske fungerade med gamla NiCd-ackar av hög kvalitet men inte idag, tyvärr.
    Slutligen - förr testade man ofta nya grejor i en gammal skrutt-kärra innan det monterades i nya, fina, dyra kärran. Och det gällde även mottagarackar - en ny sådan kan mycket väl vara dålig så även nya ackar måste kollas noga och inte minst cyklas några gånger innan de ger full kapacitet (NiMh-ackar främst). Och då får man ju koll på både spänning, belastbarhet samt kapacitet.
    Senast redigerat av McRegor den 2009-01-13 klockan 08:50.

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Denna switch ska med funka bra

    http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b 69kr

  8. #8
    MrJets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Bara en liten fundering....
    Hur ofta får ni kortis eller avbrott i en mottagarack ?
    Jag flyger eldrivet till 100 % och har aldrig några ack-problem - inte under drift i vart fall. Så jag är en aning tveksam till om ni höjer säkerheten värst mycket via dubblerad strömförsörjning. Tror mera på Ove's idé att skippa strömbrytaren i så fall. Visst - OM det inträffar ett fel i mottagaracken så är det inte kul. Men sändaracken kan väl lika gärna ge upp...eller ? Hur många har dubblerade sändarackar ? Visst är det bra att försöka minimera felorsaker men ibland blir jag lite fundersam om man inte satsar pengarna på lite onödiga saker. Inget är bättre än den svagaste länken men frågan är vad som är den svagaste länken...och jag tvivlar på att det är en (välskött) mottagarack. Det känns lite som att det enklaste att åtgärda är att dubblera strömförsörjningen utan att riktigt analysera om det är ett reellt problem.
    Sen har jag full förståelse om man vill säkra upp en t ex turbinkärra så mycket man kan - den är ju dels tämligen dyr, dels också mycket farlig om den blir ostyrbar. Men man behöver nog fundera på om det verkligen bara är strömförsörjningen som är den svaga länken. Jag tror t ex att vi som styr kärran är en avsevärt svagare länk..
    Hälsningar
    Roger

    PS: Däremot skall man vara noga med underhållet av sina ackar. Är det NiMh-ackar så skadar det knappast att kolla kapaciteten lite då och då via laddning/urladdning med en bättre laddare. Att "bara" ladda med en långsamladdare är nog OK för cellerna men ger ingen som helst indikation om dom börjar tappa kapacitet eller någon av cellerna börjar bli sämre. Investera alltså i en s k computer-laddare och håll kolla på era batterier - det tror jag ger mera i långa loppet än att dubblera strömförsörjningen i era dyrbaraste kärror. Samt inse att ackar är förbrukningsvara - inget man köper nytt vart 10:e år och som däremellan skall förväntas fungera. Det kanske fungerade med gamla NiCd-ackar av hög kvalitet men inte idag, tyvärr.
    Slutligen - förr testade man ofta nya grejor i en gammal skrutt-kärra innan det monterades i nya, fina, dyra kärran. Och det gällde även mottagarackar - en ny sådan kan mycket väl vara dålig så även nya ackar måste kollas noga och inte minst cyklas några gånger innan de ger full kapacitet (NiMh-ackar främst). Och då får man ju koll på både spänning, belastbarhet samt kapacitet.

    Mycket klokt sagt....

    Mvh
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  9. #9
    MrJets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Denna switch ska med funka bra

    http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b 69kr

    Sigun. Den switchen är inte att rekommendera till kärror med lite
    större strömuttag, det är faktiskt en jätteliten klen brytare som
    nog endast bör användas till mindre plan. Fiffigt med lysdiod och
    laddutag dock.

    Mvh.
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  10. #10
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Skulle någon kunna ge exempel på en "rejäl" strömbrytare för höga strömuttag, som säljs i Sverige? Gärna med ladduttag
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    En sådan här kanske man skulle satsa på istället då

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6581

    Den pallar väl 50 ampere så de borde klara sig, nackdelen är väl att man inte kan ladda genom det uttaget.

    Dock så verkar dessa trots allt funka i större maskiner, iallafall om man får tro på recensionerna

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4309

    /Martin

  12. #12
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    graupner har en
    Med inbyggt ladduttag, en hög kvalitetsbrytare
    Rekomenderas till allt över 1,6m då man får extrent låg spänningsfall i brytar kretsen. Kabel arean är ca 1mm2 , två servokontakter kopplas till mottagaren på valfri servoingång, är den upptagen kan servot kopplas i den inbygda "Y" kontakten , den andra an användas till ackvarnaren.
    OBS ! special kontakt på mottagar acken krävs. art:2988
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    En sådan här kanske man skulle satsa på istället då

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6581

    Den pallar väl 50 ampere så de borde klara sig, nackdelen är väl att man inte kan ladda genom det uttaget.

    Dock så verkar dessa trots allt funka i större maskiner, iallafall om man får tro på recensionerna

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4309

    /Martin
    För guds skull grabbar! Är det inte bättre att räkna ut max strömförbrukning i mottagare och servon innan ni börjar rekommendera strömbrytarstorlekar.
    Owe menade säkerligen inte att Deankontakten behövdes för sin kapacitet, utan för att den är grymt praktisk och dessutom billig.
    http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b duger naturligtvis till sökt applikation.
    Det är bara att lägga ihop varje enskild komponents max strömförbrukning. Vilket egentligen aldrig heller kommer att inträffa. Ta 80% och beräkningen är klar.
    Är man rädd om sin kärra så räknar man och dubblar! :-)

    MVH Malfamartin

Liknande ämnen

  1. Problem med mottagare till futaba
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 12:43
  2. Skild ack till mottagare?
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 13:14
  3. anslutningar till mottagare
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 12:16
  4. inkoppling acc till mottagare
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 09:27
  5. Mottagare till aircombat?
    Av frerut i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •