Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: LoongMax laddare E6

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Smile LoongMax laddare E6

    Hej på er hobbyfantaster!

    Ny här på forumet då jag fått "återfall" av mitt flygande efter 15 års paus, känns kul och spännande igen.

    Har nu inköpt en ny laddare då mina gamla grejor var alldeles för omoderna, till min fråga om min laddare LoongMax E6....

    Har någon av er som äger en sådan upptäckt att vid cykling av tex. Nimh-celler vill den inte ladda ur med max ampere dvs. 1 ah? På ett av mina accar drar den då bara ur med 0.4 ah.. vad beror det på? Ställde samma på i och urladdning dvs 1 ah. Cellerna är i detta fall på 1300 mAh Känns lite märkligt då den belastas med betydligt mer i drift..
    Att cykla mitt acc tar ju en hel evighet om den inte laddar ur med mer, lite enklare att kräma på åt andra hållet verkar det som!

    Har också upptäckt i instruktionsboken att det skall gå att ladda i ngn form av autoläge för strömmen (Nimh), men lyckas inte med det heller hur jag än provar på knapparna.

    För övrigt är jag supernöjd med laddaren då jag använder den både till flygaccar (lipo) samt skruvdragarbatterier (Nimh) mm. Har fått nytt liv i ett flertal sådana som varit väldigt trötta då deras laddare som följer med är dåliga....

    Tacksam för svar av ngn som upptäckt samma sak...
    MVH Peter Jonsson

  2. #2
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    De billigare varianterna av laddare klarar oftast max 5W urladdning. Har du ett 3S LiPo så betyder detta ungefär 0,4 A ström. Jag hade en LoongMax tidigare, men bytte upp mig till en iCharger 106 som klarar 20W urladdning, då kan man ladda ur med cirka 1,8 A istället.

    Auto-läget för NiMh är lite klurigt att aktivera. Jag kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men man måste trycka in flera knappar samtidigt för att aktivera detta läge. Bruksanvisningen är också lite luddig ang. detta.

    /Leif

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Tack nu förstår jag lite mer men ändå inte tillräckligt. Varför kan displayen visa 1 ah men inte utföra det? Skall utforska detta lite mera, vill ju kunna sin laddare ju, har förövrigt testat ett annat program för datorn till laddaren som heter Logview, fungerar kanon!!!! Nu kan man se massor av olika laddkurvor när man laddar. Kanske är intressant för en del, vad vet jag......

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Alla laddare har sina begränsningar och denna har med all säkerhet den begränsning av urladdningseffekten som Leif nämner. Det är nog bara att "gilla läget" tyvärr...
    Sen är det min erfarenhet att man skall vara lite försiktig med auto-lägen vid snabbladdning av NiMh-ackar när det gäller "enkla" laddare. Bättre att styra manuellt hur hög ström du skall använda. Det finns laddare som har hyfsat väl fungerande auto-program även för NiMh-ackar men då talar vi främst om t ex Schulze-laddarna - och dom ligger i en helt annan prisklass.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Tack McRegor. Jag förstår att den laddaren inte är av högsta kvalitet, naturligtvis laddar jag manuellt o bestämmer själv strömmen efter vad som verkar vara lämpligt, men blir ju lite fundersam när det finns funktioner som inte går att utföra så som det är meningen. Tittade förresten in på din sida, mycket bra info som jag har tagit till mig, bla annat depronplanet Mustang Sally, o setuper. Har nu gjort 4 st som skall upp i luften så snart det går, vikt flygklar: 152 gr. Inte så dumt för en återfallsflygare. Har ett gäng på lager då jag inser att det går sönder mycket för nybörjare!

    MVH Peter Jonsson

  6. #6
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Bra påpekande ang auto-läget, Roger. Jag kommer nu ihåg att i auto-läget så gick LoongMax-laddaren alltid upp till max-ström direkt, så det verkar inte fungera speciellt bra på just den laddaren.
    På min nya laddare fungerar det betydligt bättre (tror jag!), den går nästan aldrig upp i inställd max-ström, vilket ju bör indikera att auto-läget känner av acken lite bättre.

    Förutom det som framkommit i denna tråd så var jag jättenöjd med LoongMax-laddaren, så det är absolut en helt OK laddare.

    /Leif

Liknande ämnen

  1. Li-Po Laddare
    Av Muggen i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 16:04
  2. Ny laddare??!
    Av nestergaard i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 19:41
  3. laddare
    Av L-G i forum Batterier och Laddare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 19:35
  4. Laddare
    Av matsen64 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •