Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Isflyg i Tingsryd

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Isflyg i Tingsryd

    Hej hopp
    I söndags var vi ett gäng som var ute och skulle flyga lite isflyg i Tingsryd.
    -12 grader på morgonkvisten och runt -8 grader när vi flög. Blå himmel och solsken, så gott som vindstilla de kunde inte bli bättre förutsättningar

    Ingemar C hade till och med skottat upp en start och landningsbana åt oss på sjön.

    Ingemar C flög hembyggda EPP kärror
    Ingemar H flög med sin Unique EPP
    Ingemar T flög sin Jet kärra BAE Hawk från Graupner
    Martin skulle flyga Magic med OS56 Alpha
    Alex skulle flyga sin Stick.

    [ame="http://www.viddler.com/explore/Sigun/videos/63/"]Viddler.com - 20090215 - Isflyg hos Ingemar C - Uploaded by Sigun@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/3ebc8660/@@AMEPARAM@@3ebc8660/[/ame]

    Efter ca en timmes mekande och mer eller mindre lyckade försök med våra metanolare gav vi upp och flög lite med våra depron kärror istället. Lite tråkigt att ge upp metanolen men de ville inte gå riktigt.

    Här är en redogörelse för vad som hände.

    Martins OS56:a kördes med följande soppa 78% metanol, 12% aerosynt3 olja och 10% nitro.

    Vi försökte först starta motorerna som de var men fick inte ett liv ifrån dem. Därefter värmde motorerna med värmepistol en stund så att vi fick lite värme på motorn. Motorn ville inte starta förrän jag hade undgefär halvgas på motorn. När motorn gick så lät allt normalt och vi lät den snurra på ett par minuter därefter drog vi på gas och den reagerade normalt vid gaspådrag. När jag sedan skulle dra av gas så stannade motorn oavhjälp av vad jag försökte mig på. Har inte rört inställningarna sedan i höstas på nålarna men vi prövade att både dra in och ut nålen utan resultat. Så efter ett antal försök med den modellen gav vi upp och testade lyckan med Alex Stick istället.

    Alex stick är utrustad med en .25 motor 2-takt. Denna motorn gick med 15% olja och 85% metanol. När vi väl värmt motorn så startade den på ett kick tjohoo.. allt lät normat men vid gaspådrag så gick den några sek därefter brände den av glödstiftet efter byte och nytt försök hände samma sak... sedan var de slut på glödstift och vi tröttnade på fler försök.

    Så nu måste vi be alla norrlänningar om hjälp !.. Hur fasen får ni era kärror att gå i -20 grader och vad för blandningar har ni på soppan. Någon föreslog att man skulle blanda i ren bensin i bränslet för att få motorn att gå ??. Får motorn för mycket kall luft ? ska man förvärma insugningluften på nått vis.. Vi är tacksamma för alla tips på hur vi ska få motorerna och gå i kylan. Nytt försök sker denna helg som kommer om allt går som vi tänkt med väder och vind.

    mvh Martin

  2. #2
    anders es avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Hei.
    Ha med varmt vann(eller kaffe) på termos og hell over motor(sylinder).
    Eller en liten propan-brenner som dere varmer sylinder med.

    Har dere først fått start på motoren så går den resten av dagen
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Värmepistolen gjorde nog jobbet bättre än varmt vatten eller kaffe Tyvärr verkade ju inte detta hjälpa. Motorn gick men stannade när jag släppte ner gasen
    Kör med OS F stift i OS-56:an
    /Martin

  4. #4
    anders es avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Står en del tips her.
    http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=22008

    På side 2 står det hva som funket best for denne personen.
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  5. #5
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Tycker fyrtaktare verkar vara allmänt mer tjurigare än tvåtaktare när det är kallt ute......lite aluminiumfolie har har hört vissa köra med att linda runt motorn....
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  6. #6


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Jag använder varmvatten och häller lite över motorn så smäller den igång direkt. Snabbare än värmepistolen och ingen risk att smälta nåt ! I övrigt brukar dom väl inte krångla nåt speciellt pga kylan, bara normala totalhaverier..
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    härlig med lite flygfilm men vadför i all världen har ingemar lång antenn nu när han har en sån fin futaba med kort antenn

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    härlig med lite flygfilm men vadför i all världen har ingemar lång antenn nu när han har en sån fin futaba med kort antenn
    "De är inte lätt att lära gamla hundar att sitta" Han har en fasligt massa gamla 35Mhz mottagare så det är väl därför han håller kvar vid den. Men jag vet att han bygger en Hellcat och i den ska de bli 2,4Ghz

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av anders e Visa inlägg
    Står en del tips her.
    http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=22008

    På side 2 står det hva som funket best for denne personen.
    Vi får väl testa detta och se om de hjälper Varmvatten på termos blir det att släpa med sig till nästa gång då.

    /Martin

  10. #10

    Standard

    Nu är ju jag ingen metanolexpert men..

    Martin verkade mer ha problem med att hålla motorerna igång än att starta dom.

    Kan det vara så att det blir allt för nerkylda och nånting framför cylinder/topp skulle hjälpa?

    Eftersom det förmodligen var högtryck hos Martin, lät så på väderbeskrivningen iaf, och att de brände ett stift så tyder det på för snålt ställd motor.

    Kan det varit kombinationen ovan?

    Tyckte mina var aningen tjuriga när det var ner mot minus tio. Fick igång dom med startgas eftersom vi inte hade tillgång till nått att värma med just då. När de sedan gick så kunde man få lite tjuvstopp då och då. Både halvgas och lågfart. Lågfart kan jag förstå då motorn förmodligen inte håller sig varm nog. har dock inte provat att sätta nått framför "cyllen" ännu..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  11. #11
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    I med mer nitro brukar funka för mig, kör med ca 30%, skall också säga att jag inte flyger när det är svin kallt, dvs under nollan avstår jag oftast ifrån. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  12. #12
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Nu har sörlänningarna talat men vart är norrlänningarna som flyger trots att de är -30 grader ute ?. Vi hade -8 grader ungefär men de var solksken och heltvindstilla så de kändes knappt att de var så kallt ute. Men tydligen kände motorerna av detta

    Vad säger Tobbe,Genland,MatsJ med flera ?

    /Martin

  13. #13

    Standard

    ni såg ut att ha att trevligt.jag kom inte för jag hade varit där dagen innan.........ingmar har nog fått nog av mig

  14. #14

    Standard

    Det första jag skulle kolla om motorn trilskades efter att jag fått igång den är tanken, ligger klunken rätt, har jag kopplat slangarna rätt, är tank eller någon slang sprucken.

    Jag brukar förvärma motorn med varmvatten och använda ca10% nitro 2takt som 4takt. Vissa motorer har jag varit tvungen att skärma av med bladmässing (eller en bit kartong) då dom tjuvstannat i luften.
    O.S A3 använder jag i huvudsak till små 2taktare men vid högtidliga tillfällen har jag kört med O.S#8 och #8 sitter i min 55AX. Min O.S40fs funkar bara med O.SF både sommar och vinter.
    Jag brukar få öppna huvudnålen lite på alla mina motorer vid kallt väder och det ska tydligen bero på att motorn får bättre fyllnadsgrad.

    På 25an skulle jag rengöra förgasaren och kolla upp lagren, tank och slangar.
    Brännt nya stift har jag bara råkat ut för då min glödpanel fick spatt (brände stift för mer pengar än vad en ny panel kostade) och då lagrena har varit slut i nån motor.

    Björn O du får ursäkta sörlänningen som tror att Pite Lycksele och Åsele ligger norr om Gällivare

    Du bjöd på den Sigun för jag bor ca300km söder om Björn

    Mvh Mats J som ska vinterflyga sålänge de finns möjlighet
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  15. #15
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    ops.. .Det är väl bara att ge sig på den igen och testa så får vi se om det går bättre. Annars är väl snart våren här och då slipper man dessa problem förhoppningsvis

    /Martin

  16. #16
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Termos med varmvatten, ställ motorn rikt och aliminium folie runt motorn kommer det funka, gjorde det för min os70 iaf
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Nu har sörlänningarna talat men vart är norrlänningarna som flyger trots att de är -30 grader ute ?.

    /Martin
    Dristar mig att representera norrlänningar fast jag flyttade från Ö-vik till Gbg 1978

    Föreslår en skvätt bensin i bränslet. Har hört att det ska få glödstiftmotorer att piggna till vid låga temperaturer. Inte för mycket bara eftersom bensin fördärvar silikonslangar.

    /Rune

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hur mycket skulle de vara ? 1-2% ?
    /Martin

  19. #19

    Standard

    Har tyvärr ingen exaktare uppgift. En skvätt låter som ett par procent i mina öron. Eller tio tillstymmelser ;-)
    Tipset har jag fått från flera källor men jag har inte testat själv.

    /Rune

Liknande ämnen

  1. Meeting i Tingsryd 29/8
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 22:07
  2. Modellflyg i Tingsryd 17/6
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 18:20
  3. Inomhus i Tingsryd 15/2
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 23:08
  4. Inomhus i Tingsryd 4/1
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 21:07
  5. Kristiflygare i Tingsryd!
    Av DontHitMe i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •