Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: Det var en gång..

  1. #41

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Även om jag inte är en frekvent användare av den här sidan tänkte jag berätta om min väg till modellflyget.

    Det började som 11åring en tidig sommar 1991 på en marknadsdag i Gnesta. (Minns det som igår )
    Under denna dag råkade vi (far, bror och jag) på en glad herre vid namn Esbjörn Forslund vid ett bord där han stod och förespråkade modellflygande bror min och jag blev ju förståss helfrälsta, vår far tyckte väl att det va bra att vi hittade ett intresse som, kunde passa.

    Vi åkte en kväll i veckan till ”Villa Villerkulla” dvs förvaltarbostaden i Saltskog , Södertälje och byggde. Byggkunskaperna var mycket knapphändiga men med hjälp av bra mycket folk i klubben fick vi ihop en Aerostar 20 var. En varsin OS 25 och Multiplex Combi Sport 80 inhandlades också. Stort tack till er Lennart, Robban, Tomas, Staffan H, Pier, Stubben, Jan E, mfl för all bygghjälp.

    Sommaren kom Flygplan byggdes klart och en söndag var det så dags. Vi for ut till Påldalen för första start. De som skulle vara där, va inte där. De som va där ville inte lära ut flygning. Ingen rolig fösta gång… Vi åkte ut många gånger och de allra flesta gånger fick vi inte den hjälp som behövdes även om vi oftast inte for vi inte hem förens flygplanen började försvinna i dunklet mot skogen. Fösta sommaren hade varken bror min eller jag lärt oss flyga. Vi hade helt enkelt inte fått tillräckligt mycket tid i luften.

    Vår far misströstade han också. Vintern kom, våren gick och sommaren var tillbaka. Den sommaren fick vi i alla fall mer tid i luften och både bror min och jag började få till det här med spakande, men ändå uteblev själva ”klicket”. Men sen blev det uppehåll på 3-4 år. Det va helt enkelt inte så roligt att åka mil efter mil utan att få nåt gjort.

    En födelsedag på sent 90-tal önskade jag mig en seglare i födelsedagspresent. Nu började flygningen komma igång igen. Vi flög helt enkelt seglaren en Gentle Lady ute på åkern bland korna vid sommarstugan, ett gummirep införskaffades och vi började få lite längre flygtider. Vi flög i vått och torrt storm och vindstilla. Vi kraschade och lagade. Till sist fick min gamla Gentle Lady nog, vingen gick av vid uppdragning med gummisnodden en stormig dag. Kroppen for som ett spjut ner i åkern. Vi fick mer hjälp av grabbarna och gubbarna på Söders RC-hobby den sommaren än vad vi fick i modellklubben. Så stort tack till Krister och hans manskap som sålde lim och trä åt oss i stora mängder.

    Jag hade köpt mig en Heron en kväll i hobbybutiken. En trainer i en trasig låda, den kostade en spottstyver. Med hjälp av denna lärde vi oss att flyga och handha även motorer. Så sakteliga började vi växa ur flygplatsen ”kohagen” och flyttade ut på åkrarna runt stugan där vi helt enkelt flög från första bästa åker

    Med tiden började jag flyga mer och mer med grabbarna och gubbarna i Vagnhärad och I Trosa sedermera. Där fick flygandet verkligen en nytändning!
    Sen har åren gått och nu står jag här med massor av timmar i luften bakom mig. Numera flyger jag nästan uteslutande Aircombat . Att tävla gav mig verkligen en nytändning, så känner du att du vill utveckla ditt modellflygande. Börja tävla!
    Tomas

  2. #42
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Borttaget.
    Senast redigerat av TomasE den 2009-04-05 klockan 22:35.
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  3. #43

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det var en gång för mycket länge sedan känns det som.
    Hadde under flera år sett hur mina grannar trändae med rc-bilar på gatan
    och högt på önskelistan stod en rc-bil.
    Men så fick jag följa med en dag och se när de flög, det var kärlek vid första ögonkastet.
    Jag var runt 14 när min första modell inhandlades.
    Det blev en Robbe Charter i från hobbex, som finns i livet än i dag.
    När man kom ner till lokalen första gången höjdes det på ögonbrynen.
    Då fanns det bara en väg att gå och den hette Taxi.
    Jag byggde hur som min Robbe.
    Lika förvånade blev de när jag blivit ivägskickad för att köpa min första Sanwaradio och i stället kom hem med en JR. Men vad i he....e är det för radio du har köpt pöjk.

    Men som för många andra bestod det av mycket try and error.
    Många gånger kunde man bära hem modellen i en kasse, för att efter mycket lappa och laga göra ett nytt försök dagen därpå.
    Höll väl på fram till -93 när jag föll pladask för klättersporten.

    Den händelse som etsat sig fast i minnet var när jag en dag hadde med en jobbarkompis och hans barn ut för att visa modellflyg.
    Stressigt var det och ute på fältet så kunde jag konstatera att fasen jag glömde ladda radion innan.
    Jaja den är ju inte tom så ett par starter funkar nog.
    En start blev det mins inte hur många minuter som jag flög innan jag kunde konstatera att det inte stod riktigt rätt till.
    Vet ej hur iden poppade upp i huvudet men jag slog helt enkelt av radion i ca 5-10 sec. När radion var avstängs så drog jag ner gasen till tomgång.
    Varefter störmbrytaren flippades upp med påföljden att motorn gick ner på tomgång.
    Så höll jag på ett par tre ggr.
    Det hela slutade ialla fall med att modellen stod hel på backen, inte på fältet men ialla fall.

    Men någonstans efter millenieskiftet tror det var -04 så fick jag höra talas om depron modeller.
    Mmmmm jag hade ju fortfarande kvar min JR som inhandlades -85.
    Sagt och gjort Depronskivor inhandlades elsetup köptes (hutlöst dyrt)
    Två kompisar fick jag även med och så började man så smått hitta tillbaka igen.
    Efter något år började man sukta efter brummande motorer igen.
    Ja hade ju ändå kvar alla gamla maskiner, så det steget togs med lätthet.

    I dag har man hunnit avverka måånga maskiner och sändare.
    Suget efter modellflyget håller i sig och i dag försöker jag hinna med åtminståne ett par pass per vecka.
    Tittar ut genom fönstret det ser ut att bli flygväder i dag med.

    Det var mycket underhållande att läsa era inlägg tidigare.

    /lasse
    //Lasse

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TomasE Visa inlägg
    Borttaget.
    Vad nu Tomas, din story var ju skoj läsning!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Ny Futaba 8J på gång.
    Av bem i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:03
  2. Ny FPV plattform på gång.
    Av kajakmannen i forum Allmänt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:20
  3. Det var en gång...
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 17:19
  4. Nya DL motorer på gång
    Av Sigun i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 20:43
  5. Har'u vare' me' om de' nån gång?
    Av JerryD i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •