Hej, detta är mitt första inlägg här, har sökt och så men hittade inte svaren på mina frågor(kanske använde fel sökord eller nått?).

Aja, hur som helst funderar jag lite över antal kanaler och så, vad de gör. Jag vet att 2-kanals är gas och höger/vänster, 3-kanal föregående + upp/ner, och tillslut 4-kanal föregående roll höger/vänster.
Men vad jag har förstått så kan det finnas många fler kanaler? vad används de till?

Och hur är det med helis och kanaler? Det blir lite skillnad där antar jag?(Detta borde vara i annan tråd men la in de här för att slippa skriva fler identiska trådar)

Sedan var det en till fråga, finns det någon "standard" på hur man styr plan/helis? t.ex vänster styrspak upp/ner=trottle, höger/vänster=Sidorroder? Höger styrspak upp/ner= höjdroder, höger/vänster= roll?

Hur som helst är jag riktigt grön på detta och inväntar med spänning Realflight g3 med dummysändare som jag beställt begagnat.
Sen funderade jag om http://hobbybutiken.nu/?artnr=sportster&cat_id=36 är en bra nybörjar leksak?

/Mvh Peter