Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: HJÄLP!!! Vårt modellflygfält är hotat!!!

  1. #1
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard HJÄLP!!! Vårt modellflygfält är hotat!!!

    Hej på er!

    I Gävle där vi i MFK Looping har vårt modellflygfält, finns det även ett företag som heter Mackyra Svensk Whisky AB.

    Detta företag har planer på en kraftig expansion under kommande år.
    Man har presenterat planer på att bygga något som man kallar för en Whiskyby med desteleri, lager, konferens och boende.
    I detta projekt är man beredd att plöja ner runt 500 miljoner svenska kronor.

    Projektet i sig är ju helhäftigt allra helst med tanke på rådande ekonomiska världsläge. Det kommer även att innebära bra många nya arbetstillfällen.


    Men det kvarstår ett problem ur modellflygsvinkel.
    Deras planerade byggområde kommer att beröra vårt modellflygfält, vilket troligen kommer att innebära en flytt eller ännu värre en nedläggning av vårt fält.


    Nu på tisdag den 24 mars kl 18:30 kommer Mackmyra Whisky tillsammans med Gävle kommun att hålla ett samrådsmöte där planerna kommer att presenteras mer i detalj.
    Vi i MFK Looping har givetvis blivit inbjudna till detta möte.

    Vi kommer dessutom att direktsända presentationen på vår hemsida för den som inte själv fysiskt kan deltaga på mötet.
    Det kommer även att bli en allmän frågestund där inbjudna och allmenheten har tillfälle att ställa frågor till både Mackmyra Whisky samt Gävle kommun.
    Detta kommer dock inte att sändas på Internet med tanke på integritetsskydd för de övriga som deltar i mötet.

    För den som vill läsa om planerna så kan ni ladda ner detta PDF-dokument.


    Frågan är hur vi som liten modellflygklubb ska kunna påverka dessa planer?
    Det vore därför extra roligt ifall vi kunde få hjälp av er övriga här på forumet för att tillsammans kunna komma på hållbara argument till varför vi ställer oss emot denna planerade utbyggnad.

    Så har du tid och lust, ladda ner dokumentet ovan, men framför allt vore det roligt ifall du kikade på vår direktsändning som alltså kommer att vara på vår hemsida nu på tisdag kl 18:30.

    Har du sedan idéer om hur vi skall gå till väga så tar vi tacksamt emot det här på forumet.


    Stort tack på förhand

    /Gyld - och MFK Looping i Gävle
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  2. #2
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    plöja ner 500mille, då kanske de har en slant över till ett nytt fält åt er, i detta läge är ett flygfält små pengar. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Ni ska krama alla ledamöter i kommunen o jag personligen hade nog kysst dom oxå för nog tror jag kommunen kan hjälpa er att finna nytt då dom bör känna dom flesta markägare runt omkring plus att dom säkert har lite mark som är deras oxå...håller sällsamt tummarna för er Semlemann

    p.s wesse gillar inte whisky

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    p.s wesse gillar inte whisky
    Jag tål inte Whisky längre blir bara dålig i magen även om det bara är en liten rackare. Bättre att förbränna alkoholen i en flygplansmotor än i kroppen ha ha männskokroppen skall det vara./Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  5. #5
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Hej.
    Har ni lusläst ert hyreskontrakt för arendet?
    Med tanke på att ni idag antagligen har ett kontrakt som löper över en viss period
    så borde det stå vad som händer om det finns planer på expandering av er yta så att er verksamhet ej kan fortsätta under kontraktstiden. Dvs att kommunen eller vem som idag är markägare skall försöka vara bejälpliga i att hitta ersättnings alternativ.

    Det viktiga är väl också att i detta fall då, ni möts hålla en trevlig profil och försöka öppna dörrar tillsammans med kommun och Mack Myra. Att bara vara tvär, sur och negativ hjälper nog föga i detta ärende.

    Bjud in kommun- och Mac Myra folk till er klubb och visa er verksamhet. Det kan skapa en förståelse och ett engagemang för att lösa era framtida behov.

    Lycka till och skriv gärna hur det går för er.
    /Nalle

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Låter som vidlyftiga planer att anlägga en whiskyfabrik som turistmål. Det är väl lika tveksamt som när bränneriet i Kristianstad hade liknande planer på att göra whisky. En spritfabrik är ju en ganska tråkig anläggning - som dessutom med största sannolikhet blir modern och automatiserad. Lika intressant som att se målarfärg torka...

    Jag tycker ni alla föreningar i området ska gå samman och i grupp diskutera fram ett motförslag. Det verkar ju som om Ni föreningar skulle kunna åstadkomma betydligt större värden för bygden och turisterna än en spritindustri. Detta i form av rekreation och nöje. Sätt ihop ett förslag på ett stort uppleveseområde - med parker, RC-bilbanor, Båtdammar, Motionsspår, Hästhagar och varför inte en stor utomhusscen för musik och uppträde i sommarnatten. Detta hade innevånarna haft glädje av i år framåt. Tryck på vikten av att det ska finnas rekreations- och friluftsområden. Industrier kan man förlägga var som helst.

    Ni föreningar ska också fråga kommunen vilka områden de planerar att ersätta er med om planerna genomförs och ni blir uppsagda från fältet.

    Vi kommer att följa utvecklingen med intresse.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7

    Standard

    Om ett företag expanderar så stort så innebär det klirr i kassan för kommunen... Ni som modellklubb väger fjäderlätt när man kollar vad en storetablering av Mackmyra innebär rent ekonomiskt.

    Ni lär bli överkörda, så försök förhandla ett alternativt fält, kanske utan arrendeavgift som plåster på såren.
    Räkna inte med att kommunen ska ta hänsyn till er då det är big business och stora spelare på planen.

    Och som du säger, i dessa tider är nya arbetstillfällen och expansion lätträknade varför kommunen kommer drägla snålvatten åt planerna.
    Senast redigerat av T5 den 2009-03-22 klockan 18:57.

  8. #8
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle Visa inlägg
    Hej.
    Har ni lusläst ert hyreskontrakt för arendet?
    Med tanke på att ni idag antagligen har ett kontrakt som löper över en viss period
    Ja absolut. Det ska vi titta på till 110%, men jag tror att det är skrivet med 6 månaders uppsägningstid.
    Och med tanke på att etableringsplanerna sträcker sig över flertalet år, så lär inte den lilla detaljen sätta några större käppar i hjulen för kommunen och Mackmyra Whisky.

    Citat Ursprungligen postat av Nalle Visa inlägg
    Det viktiga är väl också att i detta fall då, ni möts hålla en trevlig profil och försöka öppna dörrar tillsammans med kommun och Mack Myra. Att bara vara tvär, sur och negativ hjälper nog föga i detta ärende.
    Ja absolut. Ingen som tjänar på att någon drar på sig en vrångkeps.
    Vi ska börja med mötet på tisdag kväll som sagt. Kanske det framkommer detaljer där som vi ännu inte känner till.
    Och som sagt, det mötet kommer att sändas live på vår hemsida ifall någon av er vill deltaga på distans.

    Citat Ursprungligen postat av Nalle Visa inlägg
    Lycka till och skriv gärna hur det går för er.
    Tack så mycket.
    Givetvis kommer jag att fylla på med mer info så snart något nytt finns att delge!

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  9. #9
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Låter som vidlyftiga planer att anlägga en whiskyfabrik som turistmål. Det är väl lika tveksamt som när bränneriet i Kristianstad hade liknande planer på att göra whisky. En spritfabrik är ju en ganska tråkig anläggning - som dessutom med största sannolikhet blir modern och automatiserad. Lika intressant som att se målarfärg torka...
    Nja problemet, om man nu får säga så, är att Mackmyra Whisky redan har lyckats riktigt bra med sin tillverkning och att även locka till sig aktiviteter kring detta.
    Man har otroligt mycket whiskyprovningar i och omkring sin anläggning i Mackmyra (bara 1,5 km från där jag bor).

    Man har även lyckats bra med sin affärsidé där enskilda intressenter får gå in och köpa upp whiskyfat och själva bestämma vilket recept och vilken typ av fat som skall användas vid produktionen av just min whisky.

    Så jag tvivlar inte speciellt mycket på att dom kommer att lyckas. Det har dom gjort hitintills i alla år.


    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag tycker ni alla föreningar i området ska gå samman och i grupp diskutera fram ett motförslag. Det verkar ju som om Ni föreningar skulle kunna åstadkomma betydligt större värden för bygden och turisterna än en spritindustri. Detta i form av rekreation och nöje. Sätt ihop ett förslag på ett stort uppleveseområde - med parker, RC-bilbanor, Båtdammar, Motionsspår, Hästhagar och varför inte en stor utomhusscen för musik och uppträde i sommarnatten. Detta hade innevånarna haft glädje av i år framåt. Tryck på vikten av att det ska finnas rekreations- och friluftsområden. Industrier kan man förlägga var som helst.
    Ja det var en bra idé som jag ska framföra inom vår styrelse.


    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Ni föreningar ska också fråga kommunen vilka områden de planerar att ersätta er med om planerna genomförs och ni blir uppsagda från fältet.
    Ja givetvis ska vi göra det.
    Det återstår att se ifall kommunen har tänkt tanken själva, eller om dom kallt räknar med att vi får lösa det själva.
    Givetvis kanske vi inte kan räkna med att kommunen kommer att hjälpa oss hur mycket som helst. Det är ju inte vi som har planer på att expandera för en halv miljard kronor. Men givetvis måste vi ju fråga hur dom tänkt lösa det för oss!


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  10. #10
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Gyld hur gick det på mötet ? fick ni komma till tals ? spolade lite fram och tillbaka i filmen men hittade inget.

    /Martin

  11. #11
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej Gyld hur gick det på mötet ? fick ni komma till tals ? spolade lite fram och tillbaka i filmen men hittade inget.

    /Martin
    Jodå... Vi fick komma till tals.
    Men detta är inte med på filmen eftersom kommunen och framför allt Mackmyra Whisky inte ville att vi filmade själva frågestunden.

    Så det som är med på filmen är själva föredragningen från kommunen och Mackmyra gällande de olika förslagen på exploatering av området.

    För den som vill se det så ligger det på vår hemsida, och du hittar det här.


    Jag ska försöka hinna med att summera lite under morgondagen hade jag tänkt.
    Just nu måste jag ta hand om junior som har fått återfall på sin öroninflamation.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  12. #12
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Hej på er igen!

    Ja lite fakta har ju kommit fram i varje fall.
    Som det set ut just nu så har inte Mackmyra Whisky några planer på att etablera sig på just vårat fält. Så tittar vi enbart på dom så borde vi inte på något sätt vara "hotade" just nu.

    Men Gävle kommun ser ju över detaljplanen för ett betydligt större område än enbart det som Mackmyra är intresserade av. Och tittar man på deras förslag till ny detaljplan så planerar dom att på sikt kunna etablera andra företag på just vårt nuvarande flygfält.
    Detta gör ju att vi inte på något sätt är säkra. Inte heller vet vi om, när eller vart vi i så fall måste flytta.
    Kommunen säger att dom just nu inte har några planer på att bygga på vårt fält, men att man vill se över detaljplanen. Detta betyder antagligen att man just nu inte har någon ny intressent av marken, men om man får det så vill man ha detaljplanen klar så att en nyetablering i området går fortare.

    Så vi kan väl inte känna oss trygga som det ser ut just nu antar jag.

    Givetvis så ska vi i styrelsen i MFK Looping formulera en skrivelse till kommunen ang detta. Exakt vad vi kommer att skriva i den är inte klart, och vi får väl invänta eventuellt svar från kommunen innan vi vet mer antar jag.

    Jag kommer att uppdetera vår hemsida samt här på forumet så snart jag vet mer.
    På hemsidan finner du även lite ytterligare info i form av bilder och video från samrådsmötet.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

Liknande ämnen

  1. Vårt nya stridsflygplan?
    Av Baua i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 12:15
  2. Hjälp oss med vårt projektarbete
    Av P_Andersson i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •