Lite mer detaljarbete. Det är ju väldigt roligt att hålla på med sådant här.
En fråga....skall jag även tillverka en nyckel och stoppa i nyckelhålet?![]()
Göran
Lite mer detaljarbete. Det är ju väldigt roligt att hålla på med sådant här.
En fråga....skall jag även tillverka en nyckel och stoppa i nyckelhålet?![]()
Göran
Hej Göran, det kan vara bra med nyckel och lås så ingen kan smyga ner i akter....![]()
Live to fly, fly to live!
Janne
FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..
Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...
www.modellflyg.dinstudio.se
Snickrandet fortsätter på skonaren. Besättningen måste ju ha någonstans att ta vägen när det är dags att tömma tarmen.
Ett litet avträde!
Sett ur en annan vinkel. Dörren hänger lite på sned för den har inga gångjärn....ännu.
Göran
saknar även ett hål![]()
/Daniel Gustafsson
Radio: JR DSX9
Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
Heli: E-sky Belt CP
Bil: Traxxas Slash 4x4
Båt: Princess med Zenoah 26cc
01010010010000110100011001000110
Så dök det upp ett hål med, för leverans av diverse restprodukter.
Göran
Nej, det blåste överbord vid senaste stormen.
Göran
Lite mer av virket i märsarna limmades på plats. Nu får jag snart plocka fram tjärhinken och börja tjära igen.
Skrovet fick sig en behandling med sprutspackel som penslades på plats.
Göran
Med lite tid över från de andra byggena så slipades det lite på skrovet till den här trevliga tingesten......
....och slipades.....
....och slipades....
....och det kommer att fortsätta slipas lite till på andra sidan skrovet och längs med brädgången.
Göran
Med lite hjälp av Mats här i klubben så blev det sista slipat på skrovet!Nu är det dags att ta och såga fram spygatt öppningarna och sedan skall det målas.
Göran
Hej Göran
Tack för Ditt svar, jag får försöka att hitta ett lämpligt objekt.
Jag har funderat på Din båt, Du ska ju rc-segla den, För att få den rätta gången i sjön borde det
vara en avtagbar fenköl på den!!!!Eller ??
MÄVÄHÄ
Kjell
Det var så lite så. Tipset som jag har fått av "gubbarna" är att leta upp en båt som du gillar, se till så att det finns spantmallar, och gärna en riggritning och däcksvy. Sedan är det "bara" till att börja skapa.
Jo, jag skall segla den med rc styrning. Och den här typen av segelfartyg behöver ingen avtagbar fenköl för de seglar lika bra utan. Det finns några bilder här i tråden där min skuta ligger i vattnet intill en lite mindre skuta. Lilla syster Mary Ashburner. Den skutan är i skala 1:35 och seglar alldeles utmärkt utan någon extra fenköl.
Den ena av mina vänner här som är så duktiga på det här med seglande modeller, han är mer eller mindre allergisk mot modellfartyg med extra fenkölar.
Göran
Dags att rita vattenlinjen på skrovet. Först vägde jag in skrovet så att vattenlinjen var parallell med bordsytan. Sedan vägde jag in skrovet så att vattenlinjerna på båda sidorna låg lika högt från bordsytan.
Därefter tillverkade jag en distans med en penna fastlimmad på toppen där spetsen på pennan hamnade mittför vattenlinjen. Sedan var det bara till att låta pennspetsen ligga vinkelrätt mot skrovet hela tiden och dra distansen längsmed bordsytan. Och vips...så är vattenlinjen på plats. Dit med maskeringstejp, blanda färgen....två-komponents färg från Holmgrens....och dags att börja kladda...måla heter det visst.![]()
Efter första strykningen.
Det är en underbart härlig mörk, mörk grön nyans. Den ser allt annat än grön ut här på bilderna, men i verkligheten.....![]()
Rodret fick sig en strykning med. Nu skall detta härda i 24 timmar, sedan får det sig en omgång stryk till.
Göran
Andra lagret med färg har målats på plats.
Nu är det bara frågan vilken färg jag skall ha på brädgången och ned till vattenlinjen? Och vilken färg skall vattenlinjemärkningen ha?
Göran
Imponerande bygge Göran, helt lysande. Brädgången föreslår jag att du målar brun (teak, mahogny, ek) och att vattenlinjen görs i vitt. Min 25-öring och jag följer tråden med välbehag
mhv/Kurt
Så har den svarta färgen kommit på plats. Jag valde svart för tydligen så gillade fartygsägarna den färgen på sin fraktskepp.![]()
Nu skall den färgen få härda en längre stund innan det är dags att maskera för den vita vattenlinjen.
Göran
Du är på hugget
Och fint blir det
Kjell