Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Hackande o fräsande motor

  1. #1
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Question Hackande o fräsande motor

    Jag har en fråga här..

    har haft en graupermotor i min ägo som nu förvisats till Tomten i skogen(Torgny)

    Den har bara bråkat genom att stå o skaka fram o tebaka när man flygit ett varav därav kört lite kärror i backan för att den inte lydde vid gaspådrag...
    Den står liksom o knäpper fram o tebaka när man försöker få den att starta i luften även på marken i bland....mellan varven kan den gå problemfritt...
    Har bytt fartreglage en gång o då funkade det ett litet tag men sen blev detta fenomen åter välkänt
    Om man inte drar gasen till noll då uppträder inte detta fel men det kan ju va härligt att få glidflyga lite oxå tänkte jag....

    säkert ett enelt fel som stått här förut men jag finner inget just nu så jag ställer frågan..

    tacksam för hjälp

    //Wesse

    Get high with hovering
    not drugs

  2. #2
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Jag har en fråga här..

    har haft en graupermotor i min ägo som nu förvisats till Tomten i skogen(Torgny)

    Den har bara bråkat genom att stå o skaka fram o tebaka när man flygit ett varav därav kört lite kärror i backan för att den inte lydde vid gaspådrag...
    Den står liksom o knäpper fram o tebaka när man försöker få den att starta i luften även på marken i bland....mellan varven kan den gå problemfritt...
    Har bytt fartreglage en gång o då funkade det ett litet tag men sen blev detta fenomen åter välkänt
    Om man inte drar gasen till noll då uppträder inte detta fel men det kan ju va härligt att få glidflyga lite oxå tänkte jag....

    säkert ett enelt fel som stått här förut men jag finner inget just nu så jag ställer frågan..

    tacksam för hjälp

    //Wesse
    Spottar o fräser är det endast Jet-motorerna som kan göra vid uppstart.
    Är det säker på att det inte är en JET /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  3. #3

    Standard

    Är det en borstlös outrunner så skulle jag kolla dom små kablarna som går in i motorn. Sen skulle jag kolla så att kannan inte sabbat lindningen där framme. Sen skulle jag ta isär eländet och kolla magneterna så att dom sitter fast och är hela.
    Man kan renovera elmotorer det finns tips på hur man lindar om på gobrushless.com och rcgroups.com men man ska inte ha ont i fingrarna innan man börjar linda, för det har man efteråt

    Är nån magnet skadad ska man inte slicka/fingra på den för dom är giftiga om höljet (plätering kanske är rätt ord) är skadat.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mulder Visa inlägg
    Spottar o fräser är det endast Jet-motorerna som kan göra vid uppstart.
    Är det säker på att det inte är en JET /Mulder
    nä det luktar inte traktorbränsle så jag är säker på att det inte är en jet

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
    Är det en borstlös outrunner så skulle jag kolla dom små kablarna som går in i motorn. Sen skulle jag kolla så att kannan inte sabbat lindningen där framme. Sen skulle jag ta isär eländet och kolla magneterna så att dom sitter fast och är hela.
    Man kan renovera elmotorer det finns tips på hur man lindar om på gobrushless.com och rcgroups.com men man ska inte ha ont i fingrarna innan man börjar linda, för det har man efteråt

    Är nån magnet skadad ska man inte slicka/fingra på den för dom är giftiga om höljet (plätering kanske är rätt ord) är skadat.

    Mvh Mats J

    låter som motorn ska kasseras om dina råd stämmer Mats

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Ett tillägg motorn fräser inte i fräsbermärkelse hmm svårt att förklara detta...vid gaspådrag från noll i luften så står den o tuggar fram o tebaka på stället o ju mer man gasar ju mer tuggar det på...
    Men om man drar av gasen helt o försöker så ett par gånger då kan den starta igen...hmm skitsvårt att förklara detta med ord

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Jag har en fråga här..

    har haft en graupermotor i min ägo som nu förvisats till Tomten i skogen(Torgny)

    Den har bara bråkat genom att stå o skaka fram o tebaka när man flygit ett varav därav kört lite kärror i backan för att den inte lydde vid gaspådrag...
    Den står liksom o knäpper fram o tebaka när man försöker få den att starta i luften även på marken i bland....mellan varven kan den gå problemfritt...
    Har bytt fartreglage en gång o då funkade det ett litet tag men sen blev detta fenomen åter välkänt
    Om man inte drar gasen till noll då uppträder inte detta fel men det kan ju va härligt att få glidflyga lite oxå tänkte jag....

    säkert ett enelt fel som stått här förut men jag finner inget just nu så jag ställer frågan..

    tacksam för hjälp

    //Wesse
    Det på minner om M.Bs motor som tog slut i Dalarna den betedde sig ungefär likadant. När jag mätte upp resistansen mellan dom olika lindningarna så var värdena otroligt olika. Den är numera kasserad. 3 flygare har använt denna motor. Så dens tid var nog förbi.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  8. #8
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Kan även vara fartreglage, alt timingen.
    Vad har du för fartreglage
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  9. #9

    Standard

    Var bara försiktig om ni testar med olika reglage för är det kortis i motorn kan reglaget brinna upp om det inte har kortslutningsskydd.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  10. #10
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    bästa är väl att mäta upp motorn först
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanneG Visa inlägg
    Kan även vara fartreglage, alt timingen.
    Vad har du för fartreglage

    Grejerna ligger hos Torgny så jag få be honom o lägga in en bild eller skriva vad det är för grejor...detta har även hänt på en annan setupp jag har och den förpassade jag till Torgny oxå för jag vill han ska få sällsamma dagar med dessa motorer...men det vore kul att få veta vad som är fel o jag tror nog mest på att jag gjort något fel....

    p.s ett av fartreglagen är 40 amp från graupner det vet jag....

    har sett på en del filmer att andra har vid start av deras elmotorer en kort stunds hackande typ en så där 2-5 sek sen fräser motorn igång...i mitt fall måste jag lirka med gasen flera gånger innan min motor fräser igång... hmm märkligt detta

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Grejerna ligger hos Torgny så jag få be honom o lägga in en bild eller skriva vad det är för grejor...detta har även hänt på en annan setupp jag har och den förpassade jag till Torgny oxå för jag vill han ska få sällsamma dagar med dessa motorer...men det vore kul att få veta vad som är fel o jag tror nog mest på att jag gjort något fel....

    p.s ett av fartreglagen är 40 amp från graupner det vet jag....

    har sett på en del filmer att andra har vid start av deras elmotorer en kort stunds hackande typ en så där 2-5 sek sen fräser motorn igång...i mitt fall måste jag lirka med gasen flera gånger innan min motor fräser igång... hmm märkligt detta
    Att den står o hackar kan vara ett tecken på att du har för stor propp, prova en mindre!

  13. #13
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tror nog de är enklare än så. Elmotorer gillar helt enkelt inte gamla gråhåriga gubbar

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Tror nog de är enklare än så. Elmotorer gillar helt enkelt inte gamla gråhåriga gubbar
    Jag är glad för mina grå strå, det är värre med dom som ja inte har..

  15. #15

    Standard

    Låter som riktigt allvarlig fall av clogging, detta fenomen uppkommer endast på sensorlösa borstlösmotorer då reglaget ej känner av i vilken position rotorn befinner sig. Prova att programmera om reglaget eller timing så borde de försvinna åtminstone nästan helt. På borstlösa system till större rc bilar finns det sensorer som gör att motorn går betydligt mjukare vid gaspådrag. Kan ju självklart vara ett annat fel på motorn också.

  16. #16
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    om ni spolar in i denna film så är det en filmsnutt på den hackande motorn
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=hX65DPkVOzg"]YouTube - Elfel hos Tomten[/ame]

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #17
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    2:40 börjar de föklaringarna i filmen för er som inte orkar titta på resten

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Jag röstar för att du ska sänka timingen på reglaget.
    JET-POWER

  19. #19
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Mer nitro?

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Går den emot något? Jag drog en motor lite snett i ett hemmagjort plywoodmotorfäste så att axeln gick emot kanten till hålet för axeln lite, och jag fick ungefär samma problem, svårstartad som en gräsklippare om våren. Men med lite filande på motorfästet går den igång som ingenting.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 22:06
  2. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  3. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:30
  4. hackande motor
    Av elcamel i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 18:29
  5. Motor val i UCD 60
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •