Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vilket försäkringbolag?

  1. #1
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool Vilket försäkringbolag?

    Hej alla,

    Vilket försäkringsbolag har Ni som Ni varmt kan rekommendera.

    Jag funderar på att byta bolag och ta med bilar hus och naturligtvis skall det gå att försäkra mina modeller, vilket gäller?

    Hälsningar
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #2

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Försäkringsbolag.

    Hej Kenneth !

    Jag har mitt försäkrat i Länsförsäkringar. Ett av de få bolag som betraktar modellflyg som leksaker. Därför gäller deras ansvarsförsäkring om du skulle råka dabba dig. Har du minst två försäkringar där så får du rabatt. Jag tror jag har fyrtio % rabatt på mitt. Men då har jag också sådant som säkerhetsdörr, larm, brandsläckare osv osv.
    Ring och kolla, det kan löna sig.
    Kay krut i Svedala.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Tyvärr så varierar det rätt mycket mellan bolagen beroende på vars man bor.

    Har haft länsförsäkringar under större delen av den tid jag bodde i Umeå. När jag sedan flyttade till Luleå blev min bilförsäkring nästan 1000:- dyrare på helår. Detta på grund av att länsförsäkringar är olika bolag i varje län. Kan väl säga att jag bytte bolag :-)

    Men det lönar sig att ringa runt helt klart. Och speciellt kolla på lite udda saker som tex som vi som har ca 400 liter i baljor i vardagsrummet. Då vill man vara säker på att hemförsäkringen täcker ev problem utan tjafs (allt för stora iaf).

    Tyvärr så har varje bolag sina egna tillägg/undantag så det blir extra svårt att avgöra vilken försäkring som är bäst/billigast.

    Lycka till med sökandet av nytt försäkringsbolag.
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  4. #4
    JAJs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Jobb
    Ing
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Kolla med IF också.
    De har inget undantag för modellflyg, rabatt om du har flera försäkringar där.

    Båda förbunden har ansvarsfärsäkring hos IF.

    JAJ

  5. #5
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JAJ Visa inlägg
    Kolla med IF också.
    De har inget undantag för modellflyg, rabatt om du har flera försäkringar där.

    Båda förbunden har ansvarsfärsäkring hos IF.

    JAJ
    IF har undantag av modellflygplan, som privat person kan man inte teckna/försäkra sina plan/heli för plötslighändelse el dyl ej heller via en hemförsäkring eller otursförsäkring. Tyvärr har jag haft ett ca 3mån långt ärende med IF om just modellflygplan. Vad som händer om jag skadar en bil eller dyl med sitt plan vet jag inte där har vi SMFF o RCFF om man följer bla bla bla osv. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  6. #6
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    DINA Försäkringar

    Mvh Johan B

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är lätt att blanda ihop de olika försäkringarna. Den försäkring som bägge förbunden har tecknat hos If skyddar DIG om du flyger in i en bil, eller skadar någon annan person eller egendom under modellflygutövning. Om du flyger in i min bil vill jag ju har ersättning från dig.

    "Drulleförsäkringen" som ingår i hemförsäkringarna kan ge ägaren av ett modellflygplan ersättning om han kraschar eller slår sönder sitt modellplan. Det är inte alla bolag som har detta. Möjligen om någon annan slår sönder ditt plan - då kanske hans drulleförsäkringen kan gå in.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej

    Ja du OVE , du förnekar dig inte utan förklarar allt efter förstånd.

    Till er andra vill jag ge det goda rådet att ta reda på egen hand vad som ingår i diverse försäkringar.
    Både vad gäller SMFF och modellflygklubben RCFFs försäkringar , och vad som gäller vid sakskada.

    Mvh Heliuffe

  9. #9
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    OM någon flyger in i din bil, så är det bilens försäkring som utnyttjas, sen är det den som flög som får betala bilförsäkringens självrisk. Tyvärr finns det kryphål, så det gäller att piloten är juste om du vill ha ersättning.

    Jag tror inte detta, jag vet det av egen erfarenhet och ett fyra månader långt ärende mellan försäkringsbolagen om vem som skulle betala min självrisk på bilförsäkringen efter ett besök av ett modellflygplan. Det löste sig till slut, men jag litar inte på några förbund/klubbars försäkringar längre, även om jag vet att det är nya tider och allt skall vara så mycket bättre nu, nä se till att ha en egen ordentlig försäkring, vill du bara betala premien för det, så kan du diktera villkoren själv och få en bra försäkring som även täcker kraschade modeller.


    Mvh Johan B

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Johan B,

    Du har nog rätt, det är nog bäst att diskutera med försäkringsbolaget om vilkoren, det går att få till bättre villkor om man pressar dem.

    Förhandla ner självrisken eller höja drulle värdet eller vad det nu kan vara.

    På onsdag torsdag skall jag jaga försäkringbolag, vi får se vad det blir.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej

    En liten reflektion med förklaring.
    AM och Jobex har en del underliga komentarer bla att det är bilens försäkring som täcker skadan, förklara då hur jag får ut något om någon flyger på min bil då, jag har bara trafikförsäkring och den täcker bara sådant som JAG orsakar en motpart.

    Om man är med i SMFF och flyger på ett godkänt fält och dirrigerar sitt flygplan från därför avsedd plats och ändå skulle träffa en bil (det spelar ingen roll om den är parkerad eller åker förbi) så anmäler man skadan till förbundet via sin klubbstyrelse som intygar att man följt reglerna. Förbundet kontaktar sitt försäkringsbolag som reglerar skadan via fordonsägarens försäkringsbolag, naturligtvis så kontaktar bilägaren sitt bolag så att förbundets försäkrinsbolag har en motpart att förhandla med. Det är alltså inte bilens försäkring som utnyttjas.

    Hur det går till att rapportera och följa regler för att utnyttja RCFFs försäkring överlåter jag åt nån annan att förklara

    /Uffe

  12. #12
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Hej

    Har genom åren förklarat och ältat detta så många gånger om händelsen när en person flög in i min bil, så jag orkar knappt göra det igen. Efter att jag skrev mitt förra inlägg, så har jag fått ett flertal telefonsamtal från både personer som jobbat/jobbar på försäkringsbolag och andra nyfikna som vill veta vad som hände.

    De som jobbat på försäkringsbolag ger mig rätt i att det i första hand är bilens försäkring som utnyttjas, har man bara trafikförsäkring, så kanske problemet blir större för dig, jag är ingen försäkringsexpert, så jag vet inte, jag talade enligt Egen erfarenhet om mitt ärende, egentligen naturligt tycker jag, skadan är ju på bilen.

    Det som hände var på ett meeting, piloten stod i pilotrutan och min bil stod vid husvagnen, men något gick fel och flygplanet hamnade i bilen, som tur är hade min då 3-åriga dotter precis lämnat platsen, men hade det hänt 1 minut tidigare, så hade hon fått det på sig, nåväl ingen blev skadad.

    Precis som jag skrev i inlägget ovan, så är det nya tider och förbundens försäkringar är säkert bättre nu, men du skall veta Uffe att jag försökte med förbundets försäkring. Vad hela tvisten handlade om var vem som betalar min bils självrisk, förbundet önskade mig lycka till iaf. Har absolut inget agg mot förbundet, det var ju så det var på den tiden med försäkringen, är fortfarande medlem och kommer så att förbli

    Någon med mer insyn i försäkringsfrågor kan kanske svara på vad som händer om man bara har trafikförsäkring på "påflugen" bil.

    Mvh Johan B

    EDIT: Ursäkta Kenneth att det blev snack som avviker från din grundfråga, inte alls meningen att sabba din tråd, jag rekomenderar fortfarande DINA Försäkringar, jag har flyttat över alla mina försäkringar dit mopeder, bilar, husvagn, hus o.s.v. och är nöjd med både prisnivå och service när jag behövt utnyttja någon försäkring. /Johan
    Senast redigerat av jobex den 2009-04-28 klockan 09:08.

  13. #13
    JAJs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Jobb
    Ing
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mulder Visa inlägg
    IF har undantag av modellflygplan, som privat person kan man inte teckna/försäkra sina plan/heli för plötslighändelse el dyl ej heller via en hemförsäkring eller otursförsäkring. Tyvärr har jag haft ett ca 3mån långt ärende med IF om just modellflygplan. Vad som händer om jag skadar en bil eller dyl med sitt plan vet jag inte där har vi SMFF o RCFF om man följer bla bla bla osv. /Mulder
    Hej.
    Så här svarade IF 27 mars i år angående min hemförsäkrings Ansvars delen.
    "oturs delen" för mina egna plan har jag inte undersökt, men är lite förvånad att de kan ingå i försäkringen!

    Hej!

    Det finns inget undantag för modellflygplan i din ansvarsförsäkring. Händer det en skada utreder vi om du är skadeståndsskyldig enligt skadeståndslagen.

    Du har dock inget skydd för det egna modellflygplanet om det skadas.

    Mvh
    Christine Byström Nylund
    Skadereglerare
    If


    Från: SE FM IF PRI Hemsida
    Skickat: den 27 mars 2009 14:25
    Till: Byström-Nylund, Christine
    Ämne: VBSVKontakta oss via mejl (H47763271M) (H48322606M)
    Senast redigerat av JAJ den 2009-04-29 klockan 08:27.

  14. #14
    Niclass avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    25
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Det är alltid den egna försäkringen(hem eller bil-förs)som gäller i första hand
    sen vad det gäller SMFF/RCFF så tror jag det kan bli en utdragen process
    innan de hittar något kryphål som man står där med röven bar......
    Så ha alltid en bra hemförsäkring med drulle/allrisk så klarar dig.Min jet-kärra
    som jag kraschade för några år sen var det inga problem att få ut pengar för
    iallafall.Jag har Trygg-Hansa.Och har man bara trafikförsäkring på bilen så gäller det att du kör i bilen samtidigt som du smäller med flygplanet.Annars
    blir det bara bucklor o inga pengar.Men varför bara trafik-försäkring på bilen?
    Tänk om grejerna blir stulna vid ett "tankstopp" på väg till fältet! Har du bara
    SMFF/RCFF då så tror jag du varkens har pengar för bil eller grejor.

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Thumbs up

    Jag valde Aktsam, de tog hand om bilen, hemmet och modellflygplanet upp till 35000kr med 1000kr i självrisk.

    Mycket billigare tyckte jag inte direkt att de var, trots att de går ut med detta som ett argument på deras hemsida.

    Jag blev nöjd i allafall fick vad jag ville ha och det var det viktigaste.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16

    Standard

    Kan ta en lite parallell till modellflyget, min kusins son stod och övade med hockey klubban å sköt puckar mot en plyfa skiva. Rätt som det var så kom det där superskottet när allt stämmer, tyvärr stämde det lite för bra så pucken for igenom skivan å rakt in i grannens vardagsrumsfönster. Försäkringen för detta är grannens försäkring men med kusinens hemförsäkrings självrisk, lite märkligt att det är den egna hemförsäkringens självrisk men grannens hemförsäkring som tar skadan... men det är den försäkringen som är tecknad för egendomen som tar smällen.

    Vad gäller hemförsäkringen så har jag själv Trygghansa med plus tillägget och den täcker egenförvållad skada på modellflyget upp till 35.000 med 1500:- i självrisk. Plus delen måste man teckna när man har bostadsrätt så ni som är villaägare kan lägga till denna för en minimal kostnad. Den täcker även förråd, cycklar mm.
    Senast redigerat av bokis den 2009-04-29 klockan 21:00.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Niclas Visa inlägg
    Det är alltid den egna försäkringen(hem eller bil-förs)som gäller i första hand
    sen vad det gäller SMFF/RCFF så tror jag det kan bli en utdragen process
    innan de hittar något kryphål som man står där med röven bar......
    Så ha alltid en bra hemförsäkring med drulle/allrisk så klarar dig.Min jet-kärra
    som jag kraschade för några år sen var det inga problem att få ut pengar för
    iallafall.Jag har Trygg-Hansa.Och har man bara trafikförsäkring på bilen så gäller det att du kör i bilen samtidigt som du smäller med flygplanet.Annars
    blir det bara bucklor o inga pengar.Men varför bara trafik-försäkring på bilen?
    Tänk om grejerna blir stulna vid ett "tankstopp" på väg till fältet! Har du bara
    SMFF/RCFF då så tror jag du varkens har pengar för bil eller grejor.
    Hej
    Nu är det dags att vara källkritisk.
    Det är inte min bilförsäkring som betalar skadan på min bil om person X flyger in i den oavsett om den står still eller färdas i X km/h, däremot så företräds jag av mitt försäkrings bolag vid förhandling.
    Den som betalar skadan är person X:s försäkringsbolag via mitt bolag som ju representerar mig.
    Om nu inte person X är oförsäkrad eller har brutit mot respektive regler så att ingen försäkring gäller , då kan jag genom civilrätt stämma person X så att han eller hon blir dömd i domstol att ersätta skadorna.

    Att bara ha trafikförsäkring räcker gott då man åker i en gammal bil ,den täcker ju dom skador som jag åsamkar tredje part.

    När det gäller att bli av med saker vid ett "tankstopp" så rekomenderar jag att man lusläser försäkringsvilkoren då det kan finnas inskränkningar i vad man kan anses normalt förvara i bil. Tex så gäller många försäkringar inte dyrare bilstereo.

    Mvh Heliuffe
    Senast redigerat av Heliuffe den 2009-04-29 klockan 23:26. Anledning: Det är ofint att inte underteckna det man skriver

  18. #18
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Jag tycker Hankes parallell är bra, den skadade egendomens försäkring täcker skadan.

    Lycka till Uffe om du får ett flygplan i bilen.

    Mvh Johan B

  19. #19

    Standard

    Uffe källkritisk? Ja då ska du nog läsa vad du skriver själv...

    Citat Ursprungligen postat av Heliuffe Visa inlägg
    Den som betalar skadan är person X:s försäkringsbolag via mitt bolag som ju representerar mig.
    Vad är skillnaden enl det ja skrev ovan? Precis så att ditt bolag reglerar skadan... !
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Tänk på att bara för att man har grejor inlåsta i bilen så räknas det inte som säkert förvar.

    Försäkringsbolagen täcker oftast inte stöld ur bil och skulle de göra det så läs det finstilta, där står vad som gäller. Oftast är man lågt försäkrad och kan inte räkna med att få någon större ersättning för dessa försvunna saker.

    Jag tänker ofta på vad som händer om man blir bestulen på grejor när man är på meetings och förvarar grejor i tält och bil eller har grejor i pedån. Då är man själv och ens egna grejor mycket utsatta för både stor risk av skada och stöld.

    Min försäkring hänvisade till s.k. drulle försäkringen och den täcker prylar upptill 35000:-, blir man av med kontanter då gäller något helt annat.

    Oavsett se upp och tänk efter före.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Vilket lim?
    Av Timtimtim i forum Elmodeller
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 23:56
  2. Vilket C på accarna?
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 12:56
  3. Vilket väder
    Av fredrikb i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 17:11
  4. Vilket gyro ska man ha?
    Av flygaren_93 i forum Helikopter
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 16:31
  5. Vilket lim?
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •