Hehe dum fråga kanske men torped väggen som man monterar motorn på
är inte rak utan är sned? då lär motorn peka snett eller hur?
maskinen är en
Above all pitts bulldog 50cc
och ingen monteringsanvisning.
varför och hur gör man? hehe
Hehe dum fråga kanske men torped väggen som man monterar motorn på
är inte rak utan är sned? då lär motorn peka snett eller hur?
maskinen är en
Above all pitts bulldog 50cc
och ingen monteringsanvisning.
varför och hur gör man? hehe
One Life! Live it..!
Wohoo, min 50cc Pitt är sned den med.
Och om allt står rätt till så är nästan allas sneda. ;-)
Proppen roterar åt ena hållet och skapar nåt moment som gör att flyget vill dra till vänster,
så man brukar ha motorn peka nån grad åt höger för att motverka detta så flyget flyger
rakt när man ska starta, landa och helt enkelt flyga rakt i luften. Jag har haft ett flyg som
väggen blev lite som den blev (den legendariska vandrarpokalen, jag menar vandrarflyget
"Härken") och då fick man rätt roliga aproaches med flyget.
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Den ska vara sned, det är kompensation för motorrotationen och vrid som propellern åsamkar... Om du sätter i motorn så kommer du se när du monterar kåpan att motorn hamnar mitt i
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
oj vi skrev visst samtidigt
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
=) men ändå... hur kommer det sig att ett flyg vill till vänster när propellern roterar?
Sätter man flyget upp-åt-kull så blir det ju tvärtom? Iofs så är ju thrustlinjen inte
spikrakt fram, utan dragen från CG på nån vänster, eller? Huh... nu drar det iväg.
Har inte tänkt desto mer på det där, men nu när man tänker efter lite så kommer
jag inte på nån klok förklaring. drhanke... Dr Hanke... DOKTOR Hanke måste ha en
bra förklaring på det där tycker jag nu. =)
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Jag har fått lära mig att det är slipströmmen från proppen som träffar fenan därför monterar vi motorerna lite högerriktade.
Mvh Mats J
Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.
jag har fått lära mig att det ska va snett ... Raka grejor är inge kul det har Tomten och klavins sagt till mig
Get high with hovering not drugs
Jaså slipström. Hm... men fenan är väl spikrak jämfört med flygkroppen och flygkroppens
korda/centrumlinje? Och momentet förstår jag att vill få flygkroppen att rotera åt andra
hållet än proppens (flyger heli och det har jag lärt mig ). Och sen så ska väl proppen
slussa lika mycket luft bakåt på höger sida som på vänster sida. Hmm... nån mer hund
som är begraven här... Nåt mer är snett som man inte tänkt på.
Vad ÄR föresten slipström förutom ett roligt svengelskt ord. =)
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Tänk dig att proppen skruvar luften bakåt och då gängan når fenan så trycker den på vänster sida och således vill nosen också åt vänster, högerställer man då motorn lite så motverkar man det.
Trimmar man bort fenomenet med sidorodret så får man ändra trimmen efter olika gaspådrag och det är ju lite besvärligt
Mvh Mats J
Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.
Tack för alla fina svar
då gör det inget att motorn kommer att peka lite snett :P
för det ska visst va så
One Life! Live it..!
Jag läste en recension av något plan i RCM&E nyligen (glömde vilket), där det stod att stjärtfenan på detta plan var aningen snett monterad, just för att motverka denna effekt. Det var första gången jag hört talas om att man kompenserar med fenan istället för (eller i kombination med) motormonteringen. Är detta vanligt?
/Leif
Vet ej hur vanligt det är på modeller.
Men på SAAB Safir har man valt en liknande konstruktion genom att helt enkelt bygga sidorodret snett!! Och det är välldigt mycket också, skulle tippa på att det är ca 1dm skillnad mellan botten och toppen på sido rodret om man lägger en lodrät linje där.
Kolla på denna treplans skiss så ser man faktiskt att det är vridet.
Blev riktigt förvånad första gången jag såg detta i verkligheten.
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
För å visa hur slipstreamen är. eller vortex virvlar som dom också kallas (har jag för mig) hittade jag en liten bild på en herkules jag åkte med.
Tyvärr är bilden tagen innifrån men hade den varit tagen utifrån hade man tydlige sett hur vivlaran synligt gått långt bakom vingen. Och osynligt fortsätter dom ännu mer.
Alltså som tidigare nämnts utan problem från propp till fena på ett modellflygplan
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Tack för info, Krille, detta var nytt för mig.
Snygga vortexvirvlar kring propellerspetsarna. Tyvärr visar inte denna bild hur slipströmmen vrids, utan bara att luften rör sig bakåt i förhållande till propellerns rotationsplan. Oavsett detta så är diskussionen helt korrekt, slippströmen har en viss rotation bakom propellern, men den är ganska liten, mellan tummen och pekfingret några grader. Det kan man till viss del kompenseraa för genom att sidrikta motorn eller att ge fenan en viss sidriktning. Det sistnämnda är vanligast i fullskalasammanhang.
/Michael
Hej!
P-51 Mustang har t.ex snedställd fena ...finns säkert fler plan som har
Angående den modellen i fråga( Above all Pitts Bulldog 50cc).
Mät noggrant när du mäter in motorn för smartskallarna som konstrurat modellen har nämligen bara gjort motorspanten med högerriktning och ej längst fram på motorkåpan.
Dvs att om du bygger taijt med propellern mot kåpan så kommer propellerbladet ta i kåpan på höger sida eftersom det inta är samma vinkel på dom två delarna.... Tänk även på att motorn måsste vara skjuten åt vänster för att propelleraxeln ska hamna centrerat på planet.
/ Fredrik
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Tänk dej att du står framför motorn och propellerströmmen snurrar bakåt runt kroppen. Fenan på ovansidan "sitter i vägen" för propellerströmmen som träffar fenan på vänstersidan sett ovanifrån. Alltså trycks fenan till höger och planet vill svänga till vänster. Därför riktar man motorn lite till höger (1-2%) för att kompensera att kärran vill till vänster.
Fenomenet visar sig ju som mest när man gasar fullt, på tomgång eller avslagen motor ska kärran gå rakt fram.
Vid start på fullgas med fullskala, typ sportkärror, måste man trampa högerroder, men vid marschfart (70-85%) har man tillräckligt hög fart och relativt lite gaspådrag, så kärran går rakt fram.
Retroholic!