Hej!
Under 100kmh...!???
Vilken motor och propeller kör du med då?? Har du OS .46 så passar en APC 9x7 eller 10x6 bra. Likaså en RAM 10x6 eller 10x7.
Master A (de med vita spetsar) är de absolut sämsta propellrarna på marknaden så undvik dem! MA Scimitar är däremot bättre.
Med en OS.46 och rätt glödstift,soppa,tank och propeller samt en flygklar vikt runt 1700-1800g ... kommer du lätt upp i 180km/h med Sonic 500.
Tips! Ta bort överbyggnaden på kroppen!
Kom gärna över till os på fastlandet och se en pylontävling! Närmast i tid och rum är Q-500 tävlingen (och Super Q-500) i Trosa den 13 juni.
Senast redigerat av jaka den 2009-05-22 klockan 08:20.
Jag körde med en gammal HP 40 och en APC 10x6, bränsle va 70/15/15 från söders rc.
Canopyn hade jag borta.
Hej!
Vad varvar HP:n med 10x6 RAM eller Graupner snurra?? En så gammal motor (antar att den är körd tidigare) behöver säkert nya kullager för att funka bra.
Webra .40 GT varvar ca 14000v/m med gamla dämparen och ca 15000 v/m med nya dämparen med 80/20 soppa (20% ricinolja) och Nova Rossi 3 eller 4 stift.
ASP .40 (Kyosho .40 GX ) varvar ca 14500-14600 v/m med 10x6 RAM eller Graupner cam-prop snurra och Nova Rossi 3 eller 4 stift.
Trodde jag möttes av en trainer när jag kom till fältet, en liten sådan, det
var ju dock din Sonic JS... Sen ojoj kom nåt ylande förbi, måste vart den
där styroksbiten du har Mr X. Den gillar jag. Snabb jevvel! ...
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Ja dom där pylonracerna pratar om att sätta i mindre maskiner för att det går för fort.
Mister bob kör ju ca 180 på fältet och styroxbitarna snart nästan lika fort.
Ska man märka att det går fort måste man nog upp i 250 - 300 här på Åland.
Senast redigerat av Mr X den 2009-05-23 klockan 17:49.
Det sitter en 60 med pipa på den nu, kanske det blir en provtur i morgon kväll
Hej!
....Måste bli j...framtung med 10cc motor!! ...Förresten...Vilken 10cc då???
Ett vanligt nybörjarfel att tro att det går fortare bara för man sätter i en större motor. Nej! Sätt i någon av ovanstående motorer .40 (Webra eller ASP (Kyosho GX.40)) istället och kom över och testa lite racing.
Senast redigerat av jaka den 2009-05-23 klockan 21:01.
Sportsman Aviation Sonic 500 Motor: 25-46 2T
The djäkenway är tydligen 60 med pipa
Senast redigerat av Mr X den 2009-05-23 klockan 21:15.
Hej!
Bly!?? Vad vägde kärran då??
1800g-+ 10g är vad som är riktmärke för en Q-500 kärra! Som i all racing är det låg vikt som gäller.
Hur har det gått med 60:ian i nosen?
/Håkan
"Allting beror på allting"
Senast redigerat av js_ den 2009-06-06 klockan 20:26.
Aha!
Ok, lycka till!
Hoppas dessutom att ni har videokamera med er så man kan få njuta av en Ålandsfilm på söndagskvällen.
/Håkan
"Allting beror på allting"
Det skulle vara kul att bygga nåt med den här motorn i nosen:
Nån som har någon erfarenhet av den?
En i klubben har nämligen drösvis med reservdelar till sådana.
Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.
Blev lite snabbare med en OS 46 i nosen tyckte jag.
Men så där riktigt snabb blev den aldrig.
Behöver nog vara mera varv på maskinerna för att det ska gå fort och inte klassas som en snabb trainer.
Men nu blev jag efter med min styroxbit.
Senast redigerat av Mr X den 2009-06-07 klockan 23:33.
Annars om man vill åka snabbt så kan man ju göra som jag.
Skaffa en begagnad F3D, skruva ur Jett, IR, Nelson eller whatever som sitter där framme och lägg den i en låda i väntan på bättre tider.
Sen skaffar man en trottlad bakutblåst Rossi 40:a med långpipa (och helst med en sån topp så att man kan köra med bi-turbo-glödstift) som man sen lär sig att hantera flygplanet med.
När man känner sig redo så sätter man i orginalmotorn och flyger.
Edit: Denna motorn är nog rätt svår att få tag i idag, men MVVS har ju rättså potenta bakutblåsta (om man vill) trottlade motorer.
Senast redigerat av EPG den 2009-07-03 klockan 01:10. Anledning: trottel
Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.